Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Jacht „I love Poland” przepłynął Ocean Atlantycki i dotarł na Gwadelupę. Wkrótce pierwsze regaty!

  • Magazyn Wiatr, fot. Justyna Jazgarska
  • czwartek, 24 stycznia 2019

Jacht „I love Poland”, z dziewięcioosobową polską załogą, zawinął 22 stycznia do przystani Marina Bas-du-Fort na karaibskiej wyspie Gwadelupa (archipelag Małych Antyli). Przystań znajduje się na południowym brzegu wyspy. Rejs rozpoczął się 10 stycznia na przedmieściach Lizbony (w Marina de Cascais). „I love Poland” przemierzył ocean w jednym rejsie, korzystając z treningowego zestawu żagli, które dotarły na pokład jednostki. Dla trzech członków załogi był to pierwszy w karierze rejs przez Atlantyk. Łódź żeglowała sprawnie, a załoga umiejętnie omijała sztormowe wiatry (nawigatorem był Jakub Marciniak). Maksymalna zanotowana prędkość: 27 węzłów. Dobowe przebiegi przekraczały 400 mil morskich. Podczas postoju na Gwadelupie do załogi dołączy Bartek Nowicki, nowy zawodnik testowany przez kapitana Jarka Kaczorowskiego. Na Karaibach pojawi się także ekipa telewizyjna, która przygotuje materiał podsumowujący ostatnie tygodnie pracy na pokładzie „I love Poland” i zapowiadający nowe wyzwania stojące przed załogą.

Po postoju i treningach na Gwadelupie, „I love Poland” wyruszy na wyspę Sint Maarten. Załoga planuje start w słynnych St. Maarten Heineken Regatta (od 28 lutego do 3 marca). Będzie to 39. edycja karaibskich regat i pierwsza regatowa przeprawa polskiej załogi. Później jacht zawinie do Miami. Następnie odwiedzi Hawanę. Kolejne przystanki na szlaku to Bermudy i Nowy Jork. Pod drugiej stronie Atlantyku jacht pozostanie aż do drugiej połowy kwietnia. Wówczas rozpoczną się przygotowania do ponownego przepłynięcia oceanu oraz do kolejnych wyzwań regatowych. W planach są między innymi regaty Fastnet Race (start w sobotę 3 sierpnia) oraz wyścig Sydney – Hobart.

„I Love Poland” to żeglarski projekt finansowany przez Polską Fundację Narodową, która zakupiła łódź klasy Volvo Open 70. Głównym celem projektu jest wyszkolenie profesjonalnej kadry morskich żeglarzy regatowych.

Volvo Open 70 „I love Poland” to najszybsza oceaniczna łódź jednokadłubowa i zarazem najdroższa jednostka sportowa jaka kiedykolwiek pływała pod polską banderą. Na pokładzie debiutują młodzi żeglarze poszukujący nowej drogi w regatowym świecie. Skipperem jest 52-letni Jarek Kaczorowski, znany żeglarz, kapitan posiadający duże doświadczenie w żegludze oceanicznej. Jacht zaprojektował argentyński konstruktor Juan Kouyoumdjian. Budowę zrealizowano w amerykańskiej stoczni New England Boatworks na wyspie Rhode Island. Pierwsze wodowanie: wiosna 2011. W poprzednich wcieleniach łódź żeglowała pod nazwami „Puma”, „SCA” i „SFS II”. Jej największy sukces to trzecie miejsce w regatach Volvo Ocean Race pod dowództwem Kena Reada (edycja 2011-2012).

„Siedemdziesiątki” powstawały od 2004 do 2011 roku. Do jachtu „Ericsson 4” przez siedem lat należał rekord żeglugi 24-godzinnej (595,6 mili). Został pobity dopiero przez łódź „Comanche”, dłuższą o 10 metrów. Dlatego jachty Volvo Open 70 wciąż są w cenie – siostrzaną jednostkę „Groupama 4” sprzedano za 1,25 mln euro netto. Ten jacht, prowadzony przez Francka Cammasa, wygrała Volvo Ocean Race w 2012 roku – wtedy gdy nasza łódź „I love Poland”, pod dawną nazwą „Puma”, ukończyła regaty na trzeciej pozycji.

Rozmowa z Grzegorzem Baranowskim z pokładu „I love Poland” w świątecznym wydaniu „Wiatru”. O drodze do Pucharu Ameryki, o żegludze z Paszke i Jabłońskim oraz o zarobkach zawodowych żeglarzy:

http://magazynwiatr.pl/pdf/MagazynWiatr_01_2019.pdf

Rozmowa za kapitanem Jarosławem Kaczorowskim z października 2018 roku:

http://magazynwiatr.pl/pdf/MagazynWiatr_10_2018.pdf

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości