Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Jacht na Mazury, Adriatyk lub na ocean

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • czwartek, 24 marca 2011

Luksusowy 15-metrowy jacht na jeziora i morze powstaje w gdańskiej stoczni Gemini Ryszarda Bobrowskiego. Trwają prace wykończeniowe. Prototypowy model nowej jednostki nazwano Gemini 50 Family. Łódź ma klasyczny kształt, więc ktoś zapewne pomyśli: „nic nowego”. To jednak pozory.

Jacht jest wyjątkowy. Pod szerokim i płaskim dnem zamontowano długi, stalowy falszkil wypełniony ołowiem (ten element waży ponad dwie tony). Dzięki takiej konstrukcji Gemini 50 ma niewielkie zanurzenie, z podniesionym mieczem wynosi ono zaledwie metr. Co więcej – jacht ma hydraulicznie składany maszt, co pozwala na żeglugę pod mostami. Takie rozwiązanie daje możliwość pływania po mazurskich jeziorach. Ciężki miecz obrotowy, który razem z falszkilem zapewni łodzi niezbędną stateczność także w rejsach morskich, waży niemal trzy tony.

Jacht posiada dwie stałe, bliźniacze płetwy sterowe lekko odchylone na boki, które obsługujemy za pomocą dwóch kół w kokpicie. Do budowy kadłuba oprócz tradycyjnych materiałów zastosowano zbrojenia z tkanin szklanych i węglowych. W rejonie dziobu zbrojenie uzupełniono kevlarem. Oprócz wzmocnień znajdują się dwie wodoszczelne grodzie dziobowe, które mają zapewnić bezpieczeństwo w przypadku kolizji.

Pokład został wyłożony teakiem. Na dziobie znajduje się mała platforma ułatwiająca wchodzenie na jacht, gdy jest zacumowany dziobem do kei. Na rufie znajduje się hydraulicznie otwierana platforma kąpielowa z rozkładanym stopniem. Producent nie oszczędzał też na osprzęcie. Zamontowano duże elektryczne kabestany renomowanych firm. Fok jest zwijany na rolerze elektrycznym. Grot automatycznie chowa się w bomie. Wszystko po to, by zapewnić łatwą obsługę łodzi jednej osobie. Jednak największą niespodzianką w tym 50-stopowym jachcie jest wspomniany system kładzenia masztu. Jak położyć maszt na tak dużej łodzi?

U dołu znajdują się sztywne wanty rurowe. Punkt ich mocowania do masztu jest punktem obrotu. Po odblokowaniu pięty masztu siłownik hydrauliczny przesuwa ją ku dziobowi na specjalnej szynie. Dzięki temu po zakończeniu operacji maszt nie wystaje zbyt daleko za rufę, co ułatwi manewry, na przykład w śluzach.

Pod pokładem zaplanowano trzy przestronne kabiny. Każda posiada łazienkę i oddzielną klimatyzację. Wysokość w kabinach wynosi około dwa metry. W centralnej części znajduje się przestronny, reprezentacyjny salon, duży kambuz i kącik nawigacyjny. W przedsionku kabiny armatorskiej wydzielono miejsce do pracy biurowej. To na wypadek, gdyby przyszły właściciel jachtu zechciał sprawdzić notowania kawy na giełdzie w Brazylii albo kurs jena w Tokio.

Odsalarka zapewni niezależność w dłuższych, morskich rejsach. Silnik o mocy 85 KM pozwoli płynąć po spokojnej wodzie z prędkością 9 węzłów. Ster strumieniowy ułatwi portowe manewry, a generator prądu będzie doładował akumulatory. Kuchnia z płytą indukcyjną, mikrofalówka, lodówka z zamrażarką, zmywarka do naczyń oraz pralka zagwarantują wygodę podczas codziennych czynności oraz domową atmosferę w trakcie wieczornych biesiad. Do wykończenia kajut użyto wysokiej jakości materiałów. Meble wykonano z teaku, duże kanapy i koje oraz podsufitki obito alkantarą – wszystko utrzymane jest w pastelowej, beżowo-brązowej kolorystyce. Łącząc to z wieloma punktami świetlnymi o ciepłej barwie otrzymano przytulne, rodzinne wnętrze. Powstał więc dość niezwykły, luksusowy jacht na wody śródlądowe, który bez przeszkód może pływać także po morzu. To łódź skierowany do ludzi biznesu, którzy chcą pogodzić rodzinę, pracę i zamiłowanie do żeglugi.

Jacht w wersji balastowo-mieczowej spełnia wymagania kategorii projektowej „A”. Oznacza to zdolność do żeglugi oceanicznej przy wietrze do 10 stopni Beauforta, ze zdolnością do przetrwania warunków cięższych. Istnieje także możliwość montażu balastu stałego.

 

Gemini 50 Family

Długość kadłuba 15 m

Długość z platformą 16,2 m

Szerokość 4,7 m

Zanurzenie bez miecza 1,03 m

Zanurzenie z mieczem 2,54 m

Waga 13,6 t

Grot 49,9 m2

Fok 32,5 m2

Silnik 85 KM

Koje 8

Kabiny 3

Zbiornik paliwa 2×270 l

Zbiornik wody 2×280 l

Projekt Wojciech Pawlik

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości