Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Jakie jachty na Mazury?

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • piątek, 4 maja 2012

Jakie łodzie zdobywają uznanie żeglarzy na Mazurach?

Rozmowa z Danielem Żuchowskim

Daniel Żuchowski prowadzi firmę mJacht, obsługującą online czartery mazurskie. W internetowej bazie ma ponad 800 jachtów, czyli około 70 proc. mazurskiego rynku. Na stronie firmy żeglarze zamieścili ponad 4 tys. opinii o jachtach i firmach czarterowych. Czasem szefowie stoczni jachtowych i mniejsi producenci dzwonią do Daniela i pytają, jaki jacht zbudować, by dobrze się sprzedawał w mazurskich czarterach. My też postanowiliśmy zadać kilka pytań.

O co pytają najczęściej czarterujący jachty na Mazurach? Co jest najważniejsze: cena, liczba koi, długość jachtu…

Każdy klient zadaje inne pytanie. Jeden wie dokładnie, czego chce, i pyta na przykład o jacht Antila 24 z okolic Giżycka. Inny szuka łodzi dla ośmiu osób i prosi o radę. Są też tacy, którzy o nic nie pytają i sami rezerwują jachty w systemie. Ważny jest stosunek jakości do ceny. Często bardzo pomocne są opinie innych klientów. Warto zwrócić uwagę, że coraz częściej klienci pytają o czarter one way, biorą jacht w jednym porcie, a oddają w innym. Takie rejsy będą w tym sezonie jeszcze popularniejsze.

Co jeszcze jest ważne dla żeglarzy przy wyborze jachtu?

Wyposażenie i aranżacja wnętrza. Kiedy na rejs płyną trzy rodziny, skipper szuka jachtu z trzema zamykanymi kabinami. Czasem koniecznie chce mieć ster strumieniowy albo na przykład ruchomy pantograf do silnika zaburtowego. Słyszę wtedy: „W zeszłym roku miałem jacht z silnikiem w studzience i nie mogłem nim podejść na moją ulubioną bindugę”. Często klienci szukają bardzo konkretnych rozwiązań. Są tacy, którzy dzwonią i pytają o jachty z lodówką. Ten element wyposażenia bywa czasem ważniejszy niż dobrze skrojone żagle czy wyposażenie pokładowe. Coraz częściej na czarterowych jachtach mamy telewizor i DVD. Kiedyś ten sprzęt był dostępny wyłącznie na dużych jednostkach, takich za ponad 500 zł za dobę. Teraz większość nowych jachtów o długości powyżej 7,5 metra posiada telewizor. Uważam, że nie należy popadać w przesadę, pamiętajmy, że dla wielu klientów mazurski rejs to ucieczka od cywilizacji i im telewizor nie jest potrzebny.

Na jachtach zaczęły się pojawiać morskie toalety. Czy takich urządzeń jest na Mazurach coraz więcej?

Pojawiły się nawet takie, które nie mają zbiorników na nieczystości i odprowadzają brudy bezpośrednio do wody. Wielu klientów nauczyło się takiej wygody żeglując w Chorwacji czy Grecji. Na szczęście, to sytuacje sporadyczne, żeglarze raczej są wyczuleni na poszanowanie mazurskiego środowiska i wyrzucanie fekaliów do wody nie mieści im się w głowie. Są także morskie toalety ze zbiornikami, ale, niestety, niewiele mamy miejsc przystosowanych do ich opróżniania (nowy port PTTK w Mikołajkach oraz ekomariny w Wilkasach i Giżycku). Takie toalety najpierw pojawiły się na jachtach ekskluzywnych. Teraz można je spotkać nawet w łódkach mających niewiele ponad siedem metrów.

Jakie wyposażenie standardowe powinien mieć mazurski jacht czarterowy?

Dobry, sprawny silnik i bramkę do kładzenia masztu – o tym się nawet nie wspomina. Tak samo oczywisty jest system klarowania grota Lazy Jack. Powoli standardem stają się kabestany samoknagujące. W jachtach ekskluzywnych coraz częściej pojawia się elektryczny system kładzenia masztu. Dobrze, jeśli łódź ma zamykane kabiny. Na przykład jacht Antila 27 ma 8,5 metra i dwie kabiny zamykane. Dziś jachty bez kabin cieszą się mniejszym zainteresowaniem. Standardem staje się lodówka, nawet przenośna. Warto podnosić jakość wyposażenia, bo wielu klientów jest wtedy skłonnych zapłacić więcej.

Dziś w wielu jachtach można stać wyprostowanym. Kiedyś to była rzadkość. Tendencja jest taka, by łodzie były wygodniejsze. Dlatego konstruktorzy starają się znaleźć kompromis między wygodą i zachowaniem dobrych właściwości nautycznych. Poza tym, klienci bardzo lubią nowości. W naszym systemie rezerwacji co roku mamy pięć nowych typów jachtów.

Oczywiście, cały czas jest również popyt na starsze i doskonale znane mazurskie konstrukcje: jachty typu Tango 780, Sasanka 660 czy TES 32 Dreamer. Wiele osób po prostu się do nich przyzwyczaiło.

Jakie jachty będą najpopularniejsze w nadchodzącym sezonie?

Na najwyższej półce są jachty typu TES 32 Dreamer, Cobra 33 i Maxus 33. Na średniej jachty Twister 800 n, Antila 27 i Twister 26. Przeboje wśród tańszych łódek to jachty Tango 780 Sport, Sasanka 660 i TES 678. Wśród jachtów motorowych prym wiodą dwie konstrukcje: jachty Calypso i Weekend.

Czy dużo jest jachtów motorowych, które możemy prowadzić bez patentów?

Co roku jest ich więcej, ale to wciąż mniej niż 5 proc. rynku. Pływają nimi ci, którzy nie sążeglarzami, a chcą Mazury zwiedzać z wody. Jachty nie są szybkie, ale proste w obsłudze i dlatego cieszą się popularnością.

Rozmawiał Maciej Miłosz

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości