Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Nowa marina w Kamieniu Pomorskim

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • wtorek, 20 marca 2012

Kamień Pomorski – nowa marina czeka na żeglarzy

Morska przystań nad Zalewem Kamieńskim

Nim rzeka Dziwna trafi do Bałtyku, rozlewa się i tworzy Zalew Kamieński. Tam, między stałym lądem a Wyspą Chrząszczewską, powstała przystań żeglarska. Dla jachtów śródlądowych i morskich. 240 miejsc cumowniczych i nowoczesne budynki na lądzie. Oficjalne otwarcie zaplanowano na 9 czerwca, ale zatrzymywać się będziemy mogli już od początku maja.

Marina w Kamieniu Pomorskim to pierwsza tak duża inwestycja ukończona w ramach projektu Zachodniopomorski Szlak Żeglarski. Budowa portu i remont przystani pochłonęły ponad 18,7 mln zł. Portem zarządza gminna spółka Marina Kamień Pomorski. Wybudowano 600 m pomostów pływających oraz półkilometrowy pływający falochron. – Marina jest praktycznie ukończona – mówi Mariusz Palenica, bosman przystani. – Część lądowa wymaga ostatnich szlifów. Odnogi cumownicze są zainstalowane. Trzeba jeszcze podłączyć postumenty z dostępem do prądu i wody. Z tymi pracami czekamy na lepszą pogodę.

W marinie będą wszystkie potrzebne żeglarzom usługi. W budynku administracyjnym – kapitanat, bosmanat, siedziba Jacht Klubu Kamień Pomorski, WOPR oraz dwie sale konferencyjne i kawiarnia. W socjalnym – natryski, toalety, szatnie, pralnia z suszarnią oraz kuchnia. Co istotne, infrastruktura portowa umożliwi podjechanie samochodem na keję. Zapewnione będzie również pełne zaplecze techniczne, z możliwością podniesienia jachtu na dźwigu i dokonania naprawy. Te usługi port będzie oferował na terenie starej przystani.

Wszystkie miejsca cumownicze (240, z czego 50 przeznaczono dla gości, a pozostałe czekają na rezydentów) będą się znajdowały w nowym porcie. Marina jest też przygotowana do odbioru wód zaolejonych i fekaliów. Zaplanowano kupno sztaplarki, czyli dźwigu działającego na zasadzie wózka widłowego. Będzie on służył do podnoszenia jachtów o wadze nawet do 20 ton. Dzięki takiemu urządzeniu bosman sprawnie rozstawi jednostki w hangarze. W Kamieniu Pomorskim pracuje czterech bosmanów. Docelowo ma ich być siedmiu, aby część z nich mogła obsłużyć nową marinę, a pozostali stary port (mający pełnić funkcję zaplecza). Przystań będzie czynna cały rok, czyli można tu zimować łódki. W starej części jest jeden hangar, a w nowej powstały kolejne dwa. W sumie zmieści się tu około 60 jachtów. W sezonie postój w marinie jednostki do 5,5 m będzie kosztować 20 zł za dobę, do 8 m – 25 zł, do 10 m – 30 zł, do 13 m – 35 zł, a powyżej 13 m – 40 zł. Pełny cennik jest dostępny na stronie internetowej przystani.

Kto będzie mógł odwiedzić marinę? Jakie łódki się tam zmieszczą? – Nie ma problemu, aby wpływały tu morskie jachty. Warunkiem jest zanurzenie do 2 m i długość nie przekraczająca 14 m – mówi Mariusz Palenica. Przy średnim stanie wody w przystani jest 2,5 m głębokości. Pogłębiono tor podejściowy i wejście do portu do 3,5 m. Zalew Kamieński ma głębokość sięgającą 3 m. Jeśli chcielibyśmy przeprawić się z przystani w Kamieniu Pomorskim, przez Dziwnów, na Bałtyk, trzeba pamiętać, że po drodze czeka nas spotkanie z mostem. Jest on tak nisko zawieszony, że zmieści się pod nim tylko niewielka łódka i to z położonym masztem. Na szczęście, most ma otwierane przęsło. Latem o każdej parzystej godzinie przęsło podnosi się pod kątem 75 stopni. Szerokość przejścia to 14 m. Przepływając, trzeba pamiętać o tym, że jachty z wysokimi masztami powinny trzymać się bliżej wschodniego filara, czyli bliżej nurtu rzeki, a także o obowiązku zgłoszenia chęci przejścia u operatora mostu (kanał 10 UKF) lub w kapitanacie portu (kanał 12 UKF). Jeśli nie ma łódek oczekujących na przepłynięcie, most jest zamknięty.

Marina w Kamieniu Pomorskim oferuje usługi również turystom przybywającym drogą lądową. W porcie znajdziemy wypożyczalnię sprzętów wodnych: kajaków, canoe, rowerów wodnych i omeg. Trwają rozmowy z jedną z firm czarterowych. Najprawdopodobniej będzie tu miała swoją siedzibę i dzięki temu marina stanie się bazą wypadową dla załóg wyruszających w rejs. Ciekawym przedsięwzięciem jest zaplanowana sieć tramwajów i taksówek wodnych. Będą kursowały między Kamieniem Pomorskim, Dziwnowem i Międzywodziem. Największy tramwaj przewiezie około 20 osób wraz z rowerami. W Dziwnowie również szykują się zmiany. Podobnie jak Kamień Pomorski, Dziwnów został włączony do Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Dzięki dofinansowaniu port doczeka się remontu falochronu i umocnienia brzegów Dziwny.

W czerwcu odbędzie się uroczyste otwarcie mariny nad Zalewem Kamieńskim. Pojawi się wielu gości. Odbędą się regaty w ramach cyklu Polish Match Tour. Zorganizowane będą też wyścigi kajakowe. Atrakcji nie zabraknie. Najlepszą wiadomością dla żeglarzy jest to, że w końcu w naszych nadmorskich portach coś zaczyna się dziać.

Kamila Ostrowska

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości