Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Renowację „Daru Szczecina” przeprowadzono w Centrum Żeglarskim. Na jakie problemy natrafiła załoga?

  • Magazyn „Wiatr”, fot. Wojtek Kaczor
  • piątek, 21 maja 2021

Prace rozpoczęto w październiku ubiegłego roku i zakończono na przełomie kwietnia i maja – był to najpoważniejszy remont tej zasłużonej jednostki od 12 lat, czyli od prac wykonanych w Pucku (w zakładzie szkutniczym Complex Jacht). Tym razem rękawy zakasali młodzi żeglarze z sekcji morskiej Centrum Żeglarskiego oraz kapitanowie „Daru”: Wojtek Kaczor i Wojtek Maleika. – Poprzedniej zimy, na przełomie 2019 i 2020 roku, wykonaliśmy prace konserwacyjne obejmujące między innymi dokładny przegląd i czyszczenie zęz – mówi Wojtek Kaczor. – Chodziło nam przede wszystkim o to, by w trakcie sezonu nie zapychały się pompy zęzowe, co niestety jest częstym zjawiskiem na starych jachtach drewnianych. Odkryliśmy wtedy poważniejsze usterki i uznaliśmy, że następnym razem konieczny jest dłuższy remont. Po sezonie musieliśmy więc wcześniej wyciągnąć łódź z wody i lepiej zaplanować zimowe miesiące. Koszt remontu oszacowano na ponad 30 tys. zł.
(…)
Podczas czyszczenia zęz zauważono, że nakrętki szpilek mocujących denniki są mocno przerdzewiałe. Gdy próbowano je dokręcać, zaczynały się rozpadać. Po niektórych szpilkach ciekła woda. Postanowiono więc odsłonić cały kadłub poniżej linii wodnej i skontrolować dokładnie metr po metrze. Wynajęta ekipa przez cztery dni piaskowała łódź drobnym piaskiem (z tej samej metody korzystano ponad rok temu podczas remontu „Generała Zaruskiego”). Tak przygotowany kadłub wprowadzono do hangaru Centrum Żeglarskiego przy ul. Przestrzennej.
(…)
Po oczyszczeniu kadłuba, kapitanowie uznali, że poszycie jest w bardzo dobrym stanie. Jedynie na łączeniu dwóch pasów w rejonie rufy należało wstawić niewielkie uzupełnienie. Szpilki znajdujące się przed balastem wybijano od wewnątrz. Choć mają już ponad pół wieku, wymagały jedynie regeneracji i dopasowania nowych nierdzewnych nakrętek. Później każdą szpilkę wklejano w tym samym miejscu, zabezpieczając odpowiednio drewniane elementy. – Zaniepokoił nas także stan szpilek trzymających skeg. Podczas dokładniejszego sprawdzania tych elementów, okazało się, że to ostatni moment, by poważnie się nimi zająć. Niektóre śruby miały spore ubytki (wżery), utraciły nawet połowę swego pierwotnego materiału. Przy okazji postanowiliśmy odnowić skeg i płetwę sterową. Na szczęście, w bardzo dobrym stanie były szpilki mocujące balast, wymieniono je podczas remontu w 2008 roku – mówi Wojtek Kaczor.
(…)
Wypiaskowany i naprawiony kadłub pokryto dwuskładnikowym impregnatem epoksydowym Oliva Wood Primer. To bezbarwny dwuskładnikowy środek gruntujący do impregnowania i zabezpieczania elementów drewnianych znajdujących się zarówno pod linią wodną, jak i nad nią. Impregnat jest bardzo rzadki i głęboko wsiąka w powierzchnię. Nałożono trzy warstwy – aż drewno zostało dostatecznie nasączone. Następnie, po zmatowieniu powierzchni, przyszła kolej na właściwą powłokę epoksydową – wybór padł na Seajet 117 Mulitipurpose Epoxy Primer. To uniwersalny podkład epoksydowy, który na kadłubach z laminatu zapobiega osmozie, a na jachtach stalowych – przeciwdziała korozji. Jego zadanie zawsze jest podobne: tworzy barierę epoksydową, która odseparowuje kadłub od środowiska wodnego. Nadaje się zatem doskonale także do zabezpieczania jachtów drewnianych o konstrukcji diagonalnej (stabilnych wymiarowo). Seajet 117 to również doskonały podkład pod antifouling. Trzecia i ostatnia powłoka to farba przeciwporostowa Seajet 034 Emperor – nowoczesny antifouling zawierający dwa biocydy i zapewniający doskonałą ochronę nawet w wodach charakteryzujących się silnym porastaniem.
Młodzież z Centrum Żeglarskiego przygotowała do malowania także burty – tu zastosowano dwuskładnikową farbę poliuretanową marki Epifanes. Z kolei na pokładzie wykonano uszczelnienia przy luku na śródokręciu, który w poprzednim sezonie zaczął przeciekać, gdy jacht żeglował w trudniejszych warunkach (farby i lakiery dostarczyła firma CMS FarbyJachtowe.pl).

Więcej o „Darze Szczecina” na łamach magazynu „Wiatr”: 

POBIERZ:

http://magazynwiatr.pl/pdf/MagazynWiatr_05_2021.pdf

CZYTAJ: 

https://wiatr.publuu.com/view/287/7824/page/0

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości