Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Rusza akcja „PGNiG Bezpiecznie nad wodą”

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • piątek, 25 czerwca 2010

W Centrum Olimpijskim odbyła się konferencja prasowa inaugurująca III edycję kampanii „PGNiG Bezpiecznie nad wodą”. Magazyn Wiatr jest w tym roku patronem akcji.

Podczas spotkania przedstawiono najważniejsze cele kampanii, która rozpocznie się 3 lipca w Mikołajkach. O niesłabnącej popularności akcji świadczy duże zainteresowanie mediów oraz obecność wielu znamienitych osobistości życia publicznego. Konferencję poprowadzili Agnieszka Cegielska i Paweł Pochwała. Główne założenia III edycji kampanii to, oprócz promocji bezpiecznego zachowania się podczas wypoczynku nad wodą, także zachęcanie do działań i postaw proekologicznych oraz propagowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu ze szczególną uwagą zwróconą ku żeglarstwu.

Patronat honorowy nad „PGNiG Bezpiecznie nad wodą 2010” objęło Ministerstwo Sportu i Turystyki. „Cele stawiane przed tą kampanią są zbieżne z tymi, które przyświecają realizowanym przez Ministerstwo programom. Mam tu na myśli szczególnie promocję zdrowego i aktywnego wypoczynku oraz bezpieczeństwa w uprawianiu sportów wodnych.” – powiedział Tadeusz Rożaj, Naczelnik Wydziału Upowszechniania Kultury Fizycznej z Departamentu Sportu Powszechnego.

Partnerem Głównym przedsięwzięcia jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA. Sławomir Hinc, wiceprezes PGNiG: „Od 20 lat jestem ratownikiem i tym bardziej cieszy mnie, że PGNiG jest ważnym partnerem   i uczestniczy w przedsięwzięciu o randze ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej w zakresie bezpieczeństwa, ekologii i promowania zdrowego trybu życia. Cele strategiczne PGNiG bezpośrednio wiążą się z ideą kampanii. W roku 2010 szczególnie serdecznie zapraszamy do Polańczyka – regionu Polski, gdzie od wielu wieków bije serce polskiego górnictwa i gazownictwa.”

Na potrzeby projektu przeprowadzono badania ankietowe, które dotyczyły zachowań Polaków podczas wypoczynku nad wodą. Przedstawione podczas konferencji wyniki wykazały, że większość respondentów popiera aktywne promowanie ekologii i bezpieczeństwa wypoczynku.

„Bardzo się cieszę, że po raz kolejny będziemy mieli szansę edukować ekologicznie –  4 tony śmieci zbierane     w okolicach Sopotu po każdym wakacyjnym weekendzie to statystyka, którą trzeba szybko zmienić” – powiedział Adam Liszkiewicz, żeglarz, pomysłodawca i koordynator kampanii. – „W tym roku szczególny nacisk będziemy zatem kładli na szeroko pojętą kulturę wypoczynku oraz szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Podczas kampanii będziemy promować numer 112, ponieważ jego znajomość jest zakresie bezpieczeństwa niezbędna. Pragniemy również namawiać wszystkich do posiadania karty ICE, planujemy rozdać 12 tys. takich kart podczas pikników w różnych miejscowościach.” – dodał.

„Temat kampanii bardzo nas cieszy, ponieważ jest to również jeden z celów statutowych Polskiego Związku Żeglarskiego – powiedział Zbigniew Stosio z PZŻ – uważam, że edukacja w zakresie rozsądnego zachowywania się nad wodą połączona z regatami żeglarskimi to doskonały pomysł na naukę w działaniu w większym gronie. Woda nie jest naturalnym środowiskiem dla człowieka, dlatego tak ważne jest, żeby uprawiając sporty wodne połączyły się dwie rzeczy: bezpieczna łódka i umiejętności żeglarskie. Dzięki kampanii zwrócimy uwagę, że od odpowiedzialnego zachowania nad wodą może zależeć życie każdego z nas.”

„Bezpieczny sprzęt równa się bezpieczne pływanie na wodzie – przekonywał Piotr Kot z Delphia Yachts, partner kampanii – liczą się również kwalifikacje i wiedza żeglarza oraz wyobraźnia i poczucie odpowiedzialności. Bardzo się cieszę, że nasza firma może uczestniczyć w kampanii i przedstawić łódki, które z pewnością spełniają standardy międzynarodowe w zakresie bezpieczeństwa i uczestnictwa w regatach żeglarskich”.

„Młodym ludziom trzeba wpajać, że istotne są umiejętności i praca zespołowa. Na łódkę trzeba ze sobą zabierać myślenie – apelował Ks. Rafał Chwałkowski, kapelan żeglarzy – w mojej pracy, również poza sezonem żeglarskim, docieram do młodzieży z przesłaniem tej kampanii, wiedzą i doświadczeniem. Wiem, że te szkolenia procentują gdy przychodzi sezon – każdy kto wypływa nad wodę potrafi się bezpiecznie i ekologicznie zachować.”

Kampania „PGNiG Bezpiecznie nad wodą” nie byłaby tak udana bez współpracy z zespołami Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. „Pamiętajmy, że nie byłoby efektywnego ratownictwa, gdyby nie sprawnie działający system. Tylko dzięki dobrej komunikacji ratownicy są w stanie szybko dotrzeć do miejsca wypadku.” – podkreślał Jarosław Sroka, Dyrektor Biura Mazurskiego WOPR. Marcin Burda, Wiceprezes Sopockiego WOPR dodał: „Działania ratowników to obecnie dużo szerszy obszar niż kiedyś. Jeszcze 5 lat temu zajmowaliśmy się jedynie ratownictwem wodnym, w tym roku braliśmy udział w akcjach pomocy powodzianom    w Sokolnikach, Sandomierzu i Tarnobrzegu. Warto również zaznaczyć, że ponad 50% akcji dotyczy zakresu ratownictwa medycznego.”

„Okazuje się, że ratownictwo to także edukacja. Będziemy zachęcać do udziału w wakacyjnych kursach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, ponieważ te kilka minut między momentem wypadku a dotarciem ekipy ratunkowej często decyduje o tym, czy udaje się ocalić ludzkie życie.” – powiedział Remigiusz Moryto, Kierownik ds. Ratownictwa firmy Falck. Po spotkaniu uczestnicy konferencji wzięli udział w pokazie udzielania pierwszej pomocy przeprowadzonym przez Grupę Falck.

Wagę idei kampanii potwierdzili obecni na konferencji jej Ambasadorzy: Złota Olimpijska Czwórka podwójna mężczyzn w wioślarstwie, żeglarz – wielokrotny Mistrz Świata i olimpijczyk Zbigniew Kania, a także członek Reprezentacji Polski w piłce ręcznej mężczyzn, Artur Siódmiak.

Obecna na spotkaniu wraz z aktorami Teatru Polonia Ewa Kasprzyk, zapewniła o swoim poparciu dla kampanii: „Wypływając na wodę bez informowania kogokolwiek dużo ryzykujemy, to gdzie jesteśmy, co robimy jest szalenie ważne. Akcja jest godna uwagi i potrzebna.”

Rafał Rutkowski dodał: „Edukacja i informacja to podstawa bezpiecznego i przyjemnego wypoczynku, dlatego wszyscy tutaj jesteśmy za ideą tej kampanii”.

Na konferencji był także obecny Marcin Walewski, laureat nagrody Debiut Roku za główną rolę w filmie „Wenecja” na tegorocznym FFP w Gdyni.

Kampania „PGNiG Bezpiecznie nad wodą 2010” ma charakter weekendowych pikników rodzinnych organizowanych w sześciu miejscowościach: Mikołajki 3-4 lipca, Sopot 17-18 lipca, Solina gm. Polańczyk 31 lipca -1 sierpnia, Kołobrzeg 7-8 sierpnia, Gdynia 14-15 sierpnia, Mrągowo 21-22 sierpnia. Podczas sobotnich koncertów wystąpią znane gwiazdy, m.in. Ania Wyszkoni, Monika Brodka, Afromental, Feel i Zakopower.

Strona kampanii: www.pgnigbezpiecznienadwoda.pl

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości