Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

„Selma” w lodach północy

„Selma Expeditions” śladem Amundsena i północnych wypraw polarnych. Aktualna pozycja jachtu i zapowiedź nowych wyzwań.

  • www.selmaexpeditions.com
  • czwartek, 6 sierpnia 2015

Aktualna pozycja jachtu:

http://my.yb.tl/selmaexpeditions//map-only/

„Płyniemy 300 mil na N żeby obejść pola paku pod Ziemią Baffina. Potem skręcimy albo do Pond Inlet zrobić odprawę albo od razu do cieśniny Lancaster. Wszystko w zależności od lodu i wiatru. Prognoza raczej słabowiatrowa i nie do końca korzystna.”

„Selma Expeditions” znana z rejsów na Antarktydę eksploruje Arktykę – znajduje się w okolicach Grenlandii i planuje pod dowództwem kapitana Piotra Kuźniara, wraz z siedmioosobową załogą, pokonać pod żaglami Przejście Północno-Zachodnie (North-West Passage) z północnego Atlantyku, przez Morze Baffina i Ocean Arktyczny, na północny Pacyfik.

4 sierpnia rozpoczął się pierwszy etap dwumiesięcznej wyprawy przez North West Passage. Rejs wystartował z Sisimiut, drugiego co do wielkości miasta Grenlandii, gdzie dokonano ostatnich przeglądów jachtu, uzupełniono zapasy prowiantu, wody i paliwa. Przygotowano się też do zagrożeń nie związanych z sama żeglugą – w fiordzie Nordre Isortoq przestrzelano broń, zwyczajowo używaną do odstraszania i ewentualnie do obrony przed białymi niedźwiedziami polarnymi.

Jacht żegluje w stronę Arktyki Kanadyjskiej. Jeśli warunki lodowe pozwolą, ten etap powinien zakończyć się na przełomie sierpnia i września w osadzie Gjoa Haven. To właśnie tam zimował Amundsen w trakcie swojej legendarnej wyprawy. Drugi etap prowadzić powinien z Gjoa Haven do Dutch Harbour na Aleutach, gdzie „Selma” spodziewana jest z końcem września.

Najtrudniejszym elementem wyprawy jest przepłynięcie przez zalodzone cieśniny pomiędzy wyspami Arktyki Kanadyjskiej oraz minięcie przylądka Barrow na Alasce. Powodzenie rejsu zależy przede wszystkim od warunków lodowych. Czasami zdarza się, że szlak North West Passage nie rozmarza i wtedy nie udaje się pokonać tej trasy w ciągu jednego roku.

Pierwszy raz North West Passage został pokonany 110 lat temu przez legendarnego norweskiego polarnika Roalda Amundsena, na 45-tonowym kutrze Gjøa. Zajęło mu to trzy lata. Dotychczas przepłynęło tą drogą około 140 jednostek (statków i jachtów). Według naszych informacji, pierwszymi Polakami, którzy pokonali przejście byli (dokładnie 30 lat temu) Wojtek Jacobson, Janusz Kurbiel i Ludomir Mączka na jachcie „Vagabond” (pod francuską banderą). Był to wyjątkowy rejs, wymagający wielkiej wytrzymałości. Z powodu trudnych warunków lodowych jacht musiał trzy razy zimować w Arktyce. Pierwsze jachty pod polską banderą, które dokonały przejścia NWP to s/y „Nekton” oraz s/y „Stary” – w 2006 roku.

Jacht „Selma Expeditions” w kwietniu 2015 roku zakończył w Argentynie wyjątkową wyprawę: SELMA-ANTARKTYDA-WYTRWAŁOŚĆ, która trwała niemal rok. Od kwietnia 2014 roku jacht pokonał z kolejnymi załogami prawie 23 tys. mil morskich (ponad 42,5 tys. km). Po starcie z Ushuaia i opłynięciu Hornu, „Selma” przemierzyła Pacyfik, dotarła do Australii, wzięła udział w regatach Sydney-Hobart i wyruszyła na dalekie południe, docierając do szerokości geograficznej 78°43’926” S – do południowego brzegu antarktycznego Morza Rossa – najzimniejszego akwenu na Ziemi. W ten sposób ustanowiła żeglarski i morski rekord świata „Najdalej na południe”.

Latem 2015 „Selma” dotarła do kanadyjskiego portu Halifax, gdzie odbył się okresowy remont przed wyprawą śladami arktycznych wypraw polarnych i Amundsena – na północ, na wody Arktyki, wraz z próbą pokonania Przejścia Północno-Zachodniego (North West Passage) trasą ze wschodu na zachód (z Atlantyku na Pacyfik).

Po przejściu North West Passage i dotarciu na Aleuty – „Selma” rozpocznie kolejny długi rejs non stop – ponad 60 dni żeglugi na południe wzdłuż wschodniego brzegu Pacyfiku, aż do argentyńskiego Ushuaia na południowym Atlantyku. Rejs ten zamknie pętlę wokół obu Ameryk – od Hornu do Hornu.

JACHT SELMA EXPEDITIONS
„Selma Expeditions” to ponad 20-metrowy, stalowy, dwumasztowy kecz zbudowany w 1981 roku we Francji. Ma 34 lata, ale dzięki staraniom załogi oraz corocznym remontom i inwestycjom, jest w świetnym stanie, czego dowodem jest otrzymywanie kategorii żeglugowej „bez ograniczeń” oraz klasy lodowej. „Selma” jest dobrze przystosowana do żeglugi wśród lodów i sprawdzona w wielu polarnych wyprawach na Antarktydzie.

PRZEJŚCIE PÓŁNOCNO-ZACHODNIE
Morska droga z Europy do wschodniej Azji i zachodniej Ameryki Północnej, znacznie krótsza niż obecnie używane, ale prowadząca trudnymi w żegludze wodnymi drogami wewnątrz Archipelagu Arktycznego. Przewidywana na mapach od XV wieku, ale odkrywana etapami dopiero w pierwszej połowie XIX w. przez ekspedycje morskie i z lądu. Dostępna z powodu zalodzenia tylko przez kilka miesięcy w roku, ale i to nie zawsze. Pierwszym żeglarzem, który pokonał NWP, etapowo pomiędzy 1903 i 1906 rokiem, był Roald Amundsen z sześcioma członkami załogi na „Gjøa” – statku przerobionym z kutra rybackiego. Pierwszym, który przepłynął cały szlak w ciągu jednego sezonu nawigacyjnego, był Henry Larsen na statku „St. Roch” w 1944 (wyprawa trwała wtedy 86 dni).

DODATKOWE INFORMACJE:

Więcej o jachcie oraz harmonogram rejsów na stronie internetowej:

www.selmaexpeditions.com

Komunikaty lodowe kanadyjskie:

http://www.ec.gc.ca/glaces-ice/default.asp?lang=En&n=D32C361E-1

Opis regionów: 

http://ec.gc.ca/glaces-ice/default.asp?lang=En&n=A5472CF7-1

Duńskie prognozy lodowe:

http://www.dmi.dk/en/groenland/hav/ice-charts/

Różne zebrane dane lodowe: www.polarview.aq

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości