Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Tajemnica mocy silników Cruise: baterie Torqeedo Power. Nowość: manetka i komunikacja TorqLink

  • Magazyn „Wiatr”, fot. Torqeedo
  • wtorek, 25 maja 2021

Silniki Toqeedo Cruise są ciche, mocne, niezawodne i niemal bezobsługowe. Mają solidną konstrukcję odporną na zużycie – trwałość gwarantuje między innymi wodoodporna obudowa (klasa IP67). Cruise 2.0, pierwszy model z tej linii, zastępuje motor spalinowy o mocy 5-6 KM i służy do napędu łodzi o masie do trzech ton. Mocniejszy Cruise 4.0 odpowiada uciągowemu silnikowi spalinowemu o mocy 8-9 KM i może być wykorzystany do jachtów o masie do czterech ton. Dostępne są egzemplarze z rumplem (T) i bez rumpla (R) – te drugie możemy dodatkowo łączyć w pary (Twin Cruise).

Z kolei Torqeedo Cruise 10.0 TorqLink to mocniejszy silnik o masie 60 kg, przystosowany do pracy w słonej wodzie, jeden z rynkowych przebojów marki Torqeedo. Drzemie w nim moc porównywalna z mocą uciągowych motorów spalinowych o mocy do 22 KM. Przeznaczony jest do jednostek żaglowych i motorowych o masie do 10 ton. Również występuje z rumplem i bez rumpla. Wszystkie wersje silnika Torqeedo Cruise 10.0 TorqLink mają aluminiową wodoodporną obudowę, solidną kolumnę, wzmocnioną płetwę oraz śrubę o dużej sprawności. Wszystkie są także wyposażone w trym.

Nową standardową funkcją jest zaawansowana komunikacja Torqeedo wykorzystująca system TorqLink, który pozwala na szybsze i dokładniejsze przesyłanie danych kablem 8-pinowym między elementami systemu: silnikiem Torqeedo Cruise 10.0 TorqLink, bateriami Power 48-5000, nową manetką TorqLink i ładowarką.

Aby silniki Torqeedo wykorzystywały pełnię swych możliwości, powinny współpracować z wydajnymi bateriami litowo-jonowymi Power. To nowoczesne źródła prądu i serca systemów napędowych. Mają solidne obudowy i są odporne na wstrząsy. Gwarantują wysokie napięcia, długą żywotność i pięć poziomów zabezpieczeń. Ich system informacyjny przesyła dane do komputera pokładowego, silnika i ładowarek. Poza tym, są zabezpieczone przed przeładowaniem, zwarciem, głębokim rozładowaniem, przegrzaniem i zanurzeniem (obudowa i wszystkie złącza spełniają normę wodoodporności IP67). Bateria Power 48-5000 po 3000 cyklach ładowania zachowuje aż 80 proc. swej pojemności (ma ośmioletnią gwarancję pojemności).

W bateriach Power 24-3500 i Power 48-5000 zastosowano unikatowy system „zamykania baterii” – gdy wyłączymy silnik manetką TorqLink, na zaciskach baterii (klemach) zaniknie napięcie. Przedłuża to żywotność baterii, a gdy przez dłuższy czas nie pływamy (na przykład zimą), baterie zachowują stałe napięcie. Pierwsze baterie Power, które trafiły na polski rynek w 2012 roku, wciąż służą swym użytkownikom. Do baterii Power 48- 5000 producent zaleca wyłącznie ładowarki Charger 750W lub ładowarki Charger 2900W opracowane specjalnie do szybkiego ładowania. Pojedynczą baterię urządzenie naładuje w dwie godziny, a zestaw – w cztery godziny.

Gdy na pokładzie zamontujemy Cruise 10.0 zasilany dwoma bateriami Power 48-5000 (2 x 5000 Wh) i rozpoczniemy żeglugę ze średnią prędkością 4,2 węzła, zestaw napędowy pozwoli nam pokonać około 32 mile morskie (czas podróży: sześć godzin). Gdy zechcemy płynąć z prędkością 14 węzłów, pokonamy około 14 mil (czas podróży: godzina). Oczywiście osiągi zależą od rodzaju łodzi, śruby, obciążenia i warunków panujących na akwenie.

Więcej informacji technicznych oraz przykładowy schemat instalacji na łamach „Wiatru”:
POBIERZ W PDF lub CZYTAJ W WEB KIOSKU

Importer:
PRO FISHING AND SPORT
01-445 Warszawa, ul. Ciołka 35, pawilon 85
(22) 827 32 20, kom. 601 27 98 05
profishing@profishing.com.pl
www.profishing.com.pl

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości