Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Uczestnicy Bitwy o Gotland chowają się na kotwicowisku pod osłoną wyspy. Gdy sztorm minie, ruszą dalej

  • OceanTeam.pl
  • czwartek, 23 września 2021

Takiej sytuacji na Bitwie o Gotland jeszcze nie było. Mimo nadciągającego sztormu, zawodnicy nie rezygnują z walki – flota dziewięciu jachtów chowa się na kotwicowisku na wschodnim brzegu Gotlandii. Tu chcą przeczekać trudne warunki. A gdy sztorm minie, ruszą dalej.

Trzecia doba regat to walka z flautą. Bezwietrzna aura męczyła wszystkich oprócz lidera, Jacka Chabowskiego na Blue Horizon, który dotarł już do mety. Ola Emche, jacht „Kosia III”. „Jestem mocno zmęczona. Flauta daje w kość. Non stop korygowanie kursu, żeby chociaż odrobinę złapać wiatru w żagle. „Kosia III” od czasu do czasu zaczęła wykonywać układ choreograficzny, który nie był skoordynowany z moim obranym kursem”. Frustracji nie krył też Tomasz Ładyko na „Odyssey”. Żeglarz borykał się także z niedostatkiem prądu na jachcie. W związku z tym nie uruchamiał autopilota. Gdy odpoczywał o poranku, jacht kreślił na trackingu mało skoordynowane linie.

Dyrektor regat Krystian Szypka przekazał zawodnikom rekomendację dotyczącą zachowania w obliczu zapowiadanego pogorszenia pogody. „Na podstawie routingu przygotowanego przez OSA Sailing Weather Service, oceniliśmy, że jachty będące przy wyspie, nie mają szans dotrzeć do mety przed uderzeniem sztormu. W związku z tym zaleciliśmy im pozostanie przy brzegach Gotlandii. Dobrze się składa, że sztorm jest z kierunku SW, więc jej wschodni brzeg to miejsce odpowiednio osłonięte. Oczywiście ostateczna decyzja należy do zawodników, ale z informacji, jakie dostajemy wynika, że wszyscy postąpią zgodnie z naszą sugestią”.

To właśnie na takie sytuacje, kiedy trzeba zadbać o bezpieczeństwo żeglarzy i ustalić plan działania, opracowany został bitewny system łączności. Sytuacja na wodzie jest złożona, zawodnicy są rozproszeni i tylko niektórzy są w zasięgu sieci GSM. A jednak organizatorzy są w stanie zapewnić łączność ze wszystkimi. Jak ten system działa? Opowiada o nim Dobrochna Nowak, prowadząca tegoroczne biuro regat: „Uczestnicy Bitwy są pod naszą stałą 24-godzinną opieką. Zawodnicy zgłaszają się regularnie Aniołom, którzy przekazują wszystkie informacje na ląd. Działa to oczywiście w dwie strony – jachty osłonowe wyposażone są w komunikatory satelitarne i otrzymują informacje pogodowe z lądu, które przekazują zawodnikom”.

Komunikacja z zawodnikami i jachtami osłonowymi przebiega bez zarzutów, wszyscy są do niej przyzwyczajeni i pomagają przekazać informację za pośrednictwem VHF do jachtów bardziej oddalonych. To dzięki temu systemowi wiemy, co planują poszczególni uczestnicy i jesteśmy w stanie informować o zamiarze kotwiczenia w okolicy portu Slite.

Sztormowe warunki rozpoczną się w czwartek od godziny 16.00. Będzie wiał wiatr stały powyżej 30 węzłów z kierunku SWS, skręcający na W. Porywy do 48 węzłów.

Tracking Yellow Brick: 

https://yb.tl/gotland2021

Routing opracowało biuro OSA Sailing Weather Service prowadzone przez Kazimierza Sawczuka i Juliusza Orlikowskiego. Partnerami strategicznymi Bitwy o Gotland 2021 są: Teknos Oliva i Kompas. Sponsorami są: Województwo pomorskie, Miasto Gdańsk, Województwo warmińsko-mazurskie, Navionics, Packsystem, Raymarine, Eljacht, Bogmar, Konsal, Marina Przełom, Maristo.pl, Goly Yacht Service. Organizatorem regat jest szkoła żeglarska OceanTEAM.

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości