Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Piotr Kuźniar Żeglarzem Roku 2015 Magazynu „Wiatr”

Kapitan Piotr Kuźniar Żeglarzem Roku 2015 Magazynu „Wiatr”. Gratulujemy zwycięzcy, dziękujemy czytelnikom!

• Magazyn Wiatr, fot. SelmaExpeditions.com
  • czwartek, 3 marca 2016

Piotr Kuźniar, kapitan jachtu „Selma Expeditions”, otrzymał głosami czytelników tytuł Żeglarza Roku 2015 Magazynu „Wiatr”. W internetowym głosowaniu, które zakończyło się 31 stycznia o godz. 22.00, doskonały wynik uzyskali także Iwona i Marek Tarczyńscy. Wszystkim nominowanym jeszcze raz gorąco gratulujemy wspaniałych żeglarskich sukcesów. Czytelnikom pięknie dziękujemy za udział w konkursie. Obszerne podsumowanie plebiscytu opublikujemy w najbliższym wydaniu magazynu „Wiatr”.

POZNAJ WYNIKI GŁOSOWANIA: www.wiatr.pl/konkurs

Piotr Kuźniar już drugi raz był nominowany w plebiscycie „Wiatru”. W 2013 roku wyróżniliśmy kapitana za wyprawę na Wyspę Słoniową i zimowy rejs wokół Hornu. W 2015 roku jacht „Selma Expeditions” dowodzony przez Piotra Kuźniara dotarł do południowego brzegu antarktycznego Morza Rossa – najzimniejszego akwenu na Ziemi. „Selma” ustanowiła żeglarski i morski rekord „Najdalej na południe” (78°43’926” szerokości geograficznej południowej). Następnie załoga dotarła do Wyspy Rossa i zdobyła wierzchołek góry Erebus (3794 metrów nad poziomem morza) – jedynego aktywnego wulkanu na Antarktydzie.

Ekspedycja była częścią wyprawy Selma – Antarktyda – Wytrwałość, która trwała aż 363 dni i była poświęcona Ernestowi Shackletonowi. Polski jacht pokonał łącznie 22 934 mile morskie – po opłynięciu Hornu przemierzył Pacyfik, dotarł do Australii i wziął udział w regatach Sydney – Hobart. Etap prowadzący z Tasmanii, przez dalekie południe i Morze Rossa, aż do Mar del Plata w Argentynie (od połowy stycznia do kwietnia 2015 roku), to aż 80 dni bez kontaktu z cywilizacją i żegluga po najmniej dostępnych wodach na świecie. – Spełnienie naszych marzeń było efektem wieloletnich przygotowań i treningów – mówił Piotr Kuźniar na łamach „Wiatru”. – Dotarliśmy do antarktycznej Zatoki Wielorybów. Żeglowaliśmy wzdłuż bariery lodowej w sztormowym lodowatym wietrze (temperatura spadała znacznie poniżej 20 stopni Celsjusza). Zajrzeliśmy w głąb krateru czynnego wulkanu. Odwiedziliśmy chatę sir Ernesta Shackletona, którego antarktyczne rejsy sprzed 100 lat są dla nas inspiracją. Dwie doby sztormowaliśmy w cieniu góry lodowej. Dotarliśmy też do Wyspy Piotra I. No i był jeszcze Horn i to dwukrotnie.

Z Argentyny „Selma” wyruszyła w drugiej połowie kwietnia na północ, z zamiarem okrążenia obu Ameryk. Piotr Kuźniar dowodził jachtem na szlaku przez Przejście Północno-Zachodnie, jedną z najtrudniejszych tras żeglarskich. Polska jednostka dołączyła do około 200 jachtów, które od czasu Amundsena odbyły rejs przez North West Passage. „Selma Expeditions” jest piątym jachtem pod polską banderą i jedenastym z polską załogą, który przemierzył ten szlak (z końcem listopada „Selma” dowodzona przez kapitana Tomka Łopatę powróciła do Patagonii. Przez dwa miesiące pokonała bez postojów ponad 8000 mil wzdłuż zachodnich wybrzeży obu Ameryk).

***
Małgorzata Białecka
otrzymała nominację za wicemistrzostwo Europy w olimpijskiej klasie RS:X oraz srebro w regatach przedolimpijskich w Rio de Janeiro. Karol Jabłoński – za mistrzostwo świata i mistrzostwo Europy w bojerowej klasie DN oraz za trzecie miejsce w regatach Energa Sopot Match Race. Piotr Kuźniar – za wyprawę na Morze Rossa i pokonanie Przejścia Północno-Zachodniego. Łukasz Przybytek i Paweł Kołodziński – za brązowy medal mistrzostw Europy w olimpijskiej klasie 49er. Iwona i Marek Tarczyńscy – za rejs małym jachtem na Islandię w trudnych warunkach. A Paweł Tarnowski – za mistrzostwo Europy w olimpijskiej klasie RS:X.

Nagrodę Żeglarz Roku Magazynu „Wiatr” redakcja ustanowiła, by uhonorować żeglarza, którego dokonania wzbudziły największy podziw i uznanie czytelników. Wszystkim nominowanym gratulujemy wspaniałych sukcesów i trzymamy mocno kciuki za realizację kolejnych wyzwań.

Krzysztof Olejnik, redaktor naczelny

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości