Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych
Advertisement
Advertisement

Wyspy Kanaryjskie jesienią

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • czwartek, 13 października 2011

Wyspy Kanaryjskie jesienią

Kapitan Piotr Siedlewski proponuje przedłużenie lata na atlantyckich wyspach

Dlaczego warto zaplanować jesienny rejs na Wyspach Kanaryjskich? Ponieważ podróż jest dość krótka. Temperatury są przyjemne, krajobrazy zróżnicowane, woda błękitna, ceny przystępne, a wiatr niezawodny. Poza tym to brama Atlantyku i przedsionek tropikalnych klimatów.

Wyspy Kanaryjskie to archipelag składający się z siedmiu dużych wysp (Teneryfa, Fuerteventura, Gran Canaria, Lanzarote, El Hierro, La Palma i La Gomera) oraz z sześciu mniejszych. Leżą zaledwie 95 km od Afryki. Słyną z niezwykle łagodnego klimatu. Prawie przez cały rok jest tam słoneczna wiosna. Średnia maksymalnych temperatur wynosi od 18 stopni Celsjusza zimą do 24 stopni latem. Ruch turystyczny skupia się głównie w słynnych kurortach Teneryfy, Gran Canarii i Fuerteventury.

Pięć godzin w samolocie i jesteśmy na oceanie

Bezpośrednie loty z Polski to domena linii czarterowych. I trudno w tym wypadku określić cenę lotu czy dostępność miejsc. Dlatego proponuję poszukać miejsca w samolotach rejsowych tanich przewoźników. Korzystając z linii WizzAir, Raynair lub EasyJet, możemy zaplanować podróż z przesiadką w Londynie lub Madrycie. Zajmie nam ona od ośmiu do 12 godzin. Bilet w obie strony kosztuje średnio 300 euro. Jest jednak pewne ryzyko. Gdy podróżujemy jesienią i zimą, zawsze może nas zaskoczyć mgła lub zamieć śnieżna, a wówczas bywają kłopoty z dotarciem na czas do portu przesiadkowego. Warto to wziąć pod uwagę przy planowaniu wyjazdu.

Bezpośrednie połączenia z Wyspami Kanaryjskimi obsługują samoloty startujące z Berlina. Bilet do Las Palmas na przełomie listopada i grudnia kosztuje 340 euro (linie TUIfly, Air Berlin). Lot trwa pięć i pół godziny. Podróż na trasie Berlin – Teneryfa to wydatek 360 euro (linie EasyJet). Z Berlina można też lecieć z przesiadką w porcie Londyn – Stansted (Raynair, koszt: 250 euro). Podane ceny biletów zawierają wszystkie opłaty z wyjątkiem ubezpieczeń.

Klimat i nawigacja

Latem na Kanarach słońce może świecić 11 godzin, zimą ponad sześć. Letni dzień trwa 14 godzin, natomiast grudniowy – 12. Pada najczęściej od listopada do marca, ale duży wpływ na występowanie opadów ma ukształtowanie i położenie wysp. Lanzarote i Fuerteventura są niskie i suche, natomiast Grand Canaria i Teneryfa otoczone są wysokimi górami, które zatrzymują masy powietrza. W efekcie pojawiają się chmury oraz opady głównie od strony północnej. Południowa część wysp jest bardziej sucha i nasłoneczniona, burze występują tam rzadko.

Wiatry najczęściej mają siłę od 3 do 4 stopni Beauforta, ale trzeba być przygotowanym na podmuchy nawet dwa razy silniejsze. Stały kierunek wiatru utrzymuje się od 3 do 7 dni. Najczęściej wieje z północy. Fale przy wiatrach północnych i północno-zachodnich mogą mieć od 3 do 4 m. W okolicy przylądków stają się nieregularne i strome, nie opłaca się „ścinać zakrętów”, żeglując dookoła wysp. Po zawietrznych stronach jest spokojniej, wiatr jest słabszy, a morze płaskie.

Odległości między portami na Wyspach Kanaryjskich wynoszą od 50 do 150 mil. Przeloty z jednej wyspy na drugą mogą nam zabrać 10 godzin lub nawet więcej. W niektórych marinach obsługa wymaga zgłoszenia przed wejściem na kanale roboczym lub telefonicznie. Często należy stanąć przy pirsie gościnnym w celu wypełnienia dokumentów. Dopiero później jesteśmy kierowani na inne, wskazane miejsce. Procedura ta nie zawsze jest przestrzegana przez żeglarzy, ale warto podporządkować się wewnętrznym przepisom.

Wyspy Kanaryjskie to obszar pływowy o charakterystyce półdobowej. Średni skok wynosi ponad 1,5 m (rejs wokół wysp może być zaliczony do stażu na patent sternika morskiego lub kapitana jachtowego). Prąd przy wyspach ma kierunek południowy, jego prędkość wynosi około 0,5 węzła, latem wzrasta do 2 węzłów. Problemy z powodu pływów i prądów nie są jednak zbyt duże.

Oferta czarterowa

Głównymi ośrodkami czarterowymi są porty Las Palmas i Santa Cruz. Jeśli mamy załogę nastawioną na wypoczynek, warto szukać większych jachtów. Odradzam też czarterowanie łodzi starszych. Wiele z nich co roku pokonuje trasę z Balearów na Kanary i z powrotem, więc mogą byś trochę „zmęczone”. Standardowym wyposażeniem czarterowych jednostek jest radio VHF z DSC, radiopława EPIRB, tratwa ratunkowa, niekiedy odbiornik MF.

Ile kosztuje rejs na Wyspach Kanaryjskich? Policzmy. Jacht Beneteau Oceanis 50 (rocznik 2011) posiadający pięć kabin dwuosobowych oraz osobną kabinę dla skippera kosztuje na dwa tygodnie 4450 euro (z ubezpieczeniem kaucji i końcowym sprzątaniem). Jeśli na pokładzie będzie 10 osób (nie liczymy skippera), to każda będzie musiała wydać 445 euro za koję, 350 euro za bilet lotniczy, dorzućmy jeszcze 60 euro za wynajem samochodu na lądowe wycieczki, 80 euro na opłaty portowe i paliwo plus 150 euro za dość wykwintne wyżywienie na jachcie – razem dwutygodniowa wyprawa dla jednej osoby będzie kosztować około 1100 euro (bez opłat za taksówki, za transport na lotnisko w Berlinie i za bilety wstępu do oceanarium czy parków narodowych).

Piotr Siedlewski

Piotr Siedlewski jest kapitanem jachtowym i instruktorem PZŻ. Pływa po Bałtyku, Morzu Egejskim, Adriatyku, Morzu Północnym, Atlantyku, odwiedził także Karaiby i Nowa Zelandię. Szkoli żeglarzy w KS Navigare w Poznaniu.

 

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości