Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

9 powodów, dla których warto być w Gdyni

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • niedziela, 27 lipca 2014

Dlaczego warto odwiedzić gdyńskie targi Wiatr i Woda na wodzie? Powodów jest wiele, ale przedstawiamy tylko dziewięć.

Po pierwsze, nigdzie w Polsce – w żadnej marinie i na żadnej innej imprezie żeglarskiej – nie zobaczymy tylu nowych jachtów stojących burta w burtę przy jednej kei. Swą ofertę przedstawią krajowi producenci i przedstawiciele zagranicznych firm. Niektóre łodzie debiutowały w tym roku na targach w Niemczech i we Francji, inne po raz pierwszy prezentowano wiosną na warszawskim Stadionie Narodowym. Zobaczymy też zupełnie nowe konstrukcje, które tuż przed targami w Gdyni opuszczą stoczniowe hale.

Po drugie, warto być w Gdyni, bo Wiatr i Woda na wodzie to najbardziej rodzinne targi sportów wodnych. Kiedy dorośli zwiedzają jachty, ich pociechy słuchają żeglarskich piosenek w wykonaniu szantowych wodzirejów, odpoczywają na miejskiej plaży sąsiadującej z mariną, szaleją na popularnym placu zabaw i spacerują wzdłuż gdyńskich nabrzeży. Jeśli planujecie zabrać na żeglarską wystawę całą swoją domową załogę, Gdynia to najlepszy wybór.

TARGI WIATR I WODA W OBIEKTYWIE: 

http://www.magazynwiatr.pl/news-1106

Po trzecie, w trakcie targów miasto będzie gospodarzem polskiego Super Bowl, czyli finału ligi futbolu amerykańskiego. Dwie najlepsze polskie drużyny spotkają się 2 sierpnia późnym popołudniem na Stadionie Miejskim. Przed tym wydarzeniem zaplanowano między innymi pokazowy trening na miejskiej plaży, w pobliżu targowej części portu jachtowego. Potężni gladiatorzy w futbolowych kaskach zaprezentują plażowiczom niezwykły męski sport zza oceanu.

Po czwarte, weekendowa wizyta na targach w Gdyni może być okazją do odwiedzenia Sopotu, gdzie w tym samym czasie rozgrywane będą regaty Sopot Match Race. W tym roku impreza zyskała wyjątkową rangę – będzie jedną z sześciu eliminacji Mistrzostw Świata Alpari World Match Racing Tour, najbardziej prestiżowego cyklu regat meczowych na świecie. Firma Yachts & Yachting, wystawca targów Wiatr i Woda, polski przedstawiciel stoczni Bavaria i Dufour, część swojej floty zaprezentuje właśnie w Sopocie (będą między innymi sprowadzane z Niemiec jachty Cruiser 41 i Cruiser 46). Natomiast w Gdyni firma zaprosi zwiedzających targi na pokład nowego modelu Bavaria Cruiser 37.

Po piąte, gdyńskim targom co roku towarzyszą ciekawe pokazy sprzętu ratowniczego i technik ratowniczych. Jeśli ktoś planuje zakup pneumatycznej kamizelki ratunkowej lub tratwy na jacht albo wybiera się na kurs żeglarski, podczas wystawy pozna sposób działania tego sprzętu. Nieczęsto możemy obserwować tratwę wrzucaną do wody, która błyskawicznie wypełnia się powietrzem. Jak się zachować? Jak obrócić tratwę, jeśli nie stanie dnem do dołu? Jak wejść do środka? Na targach w Gdyni to wszystko zobaczycie z bliska.

Po szóste, warto być w Gdyni, bo firma Parker Poland zaprezentuje na targach premierową jednostkę Parker 750 Day Cruiser, którą w tym wydaniu „Wiatru” obszernie opisuje Arek Rejs. Linia tej łodzi przypomina tradycyjne skandynawskie jachty otwarto pokładowe, o wyraźnie sportowym, a nawet drapieżnym charakterze. Nie ulega wątpliwości, że wodowanie tego modelu oznacza początek nowego rozdziału w historii firmy Parker Poland. Poza tym stocznia pokaże jachty 660 Pilothouse, 800 Weekend oraz 750 Cabin Cruiser. Zobaczymy też łodzie typu RIB, urządzenia elektroniczne Lowrance, Simrad, B&G oraz Fusion. A także silniki marek Mercury i Vetus.

Po siódme, stocznia Galeon przedstawi w Gdyni jacht 430 Skydeck, który po raz pierwszy prezentowano na tegorocznych targach w Düsseldorfie. Ta konstrukcja to prawdziwa perełka – ciekawe nowatorskie połączenie jednostki sportowej (hard top) z klasyczną łodzią typu Fly z górnym pokładem. 430 Skydeck ma niewielki górny pokład ze stanowiskiem sterowania oraz ogromny otwierany dach przechodzący w dużą przednią szybę. Skrócony górny pokład pozwolił łodzi zachować smukłą sportową linię. Natomiast niezwykła aranżacja kokpitu, połączonego na tym samym poziomie z dużą platformą kąpielową, po prostu was zadziwi. Mamy tam dwie rozsuwane kanapy wyglądające jak sofy z ekskluzywnego salonu meblowego. Rozkładany stół, który może się zamienić w niską ławę lub podstawę pod dodatkowy materac. Oraz drewniane ażurowe schody prowadzące na górny pokład, które można schować w dachu przykrywającym przednią część kokpitu i wielkie przezroczyste rozsuwane drzwi prowadzące do wnętrza. Takie cuda warto zobaczyć na własne oczy. Pod pokładem znajdują się trzy kabiny, dwie łazienki z prysznicami oraz salon. – Gdybym miała z naszej floty wybrać jeden jacht, taki na własne potrzeby, wybrałabym właśnie ten – mówi Aleksandra Brzozowska ze stoczni Galeon. Łódź kosztuje 320 tys. euro netto z dwoma silnikami podstawowej mocy. Poza łodzią 430 Skydeck stocznia zaprezentuje także modele 550 Fly, 420 Fly (dotychczasowy bestseller w ofercie firmy) oraz Galię 750. Być może zobaczymy także Galeona 445 Hts oraz Galeona 300 Fly (nowość!).

Po ósme, warto odwiedzić Gdynię, by zobaczyć nową konstrukcję ze stoczni Delphia Yachts, czyli Delphię 16 – otwarto pokładowy jacht szkoleniowy dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Delphia 16 ma pięć metrów długości i 1,85 metra szerokości. Zanurzenie z mieczem wynosi około 80 cm. Na pokładzie pomieści na przykład dorosłego sternika oraz pięcioro dzieci (75 kg plus pięć razy 35 kg). Kadłub ma wygodne szerokie siedziska z oparciem, prosty takielunek, uchylny miecz i dość wysoko zamocowany bom. Konstruktorem jachtu jest Andrzej Skrzat, a pomysłodawcami – Karol Jabłoński, zawodowy żeglarz, sternik w regatach o Puchar Ameryki, oraz Adam Liszkiewicz, żeglarski menadżer i trener. Delphia 16 ma być pierwszym jachtem, na którym najmłodsi zawodnicy będą poznawać żeglarski świat. Łódź pozwoli im rozpocząć szkolenie bez stresu związanego z pierwszą samotną żeglugą, bez problemów z komunikacją i bez strachu przed wywrotką czy silniejszym podmuchem wiatru. Poza Delphią 16 olecka stocznia zaprezentuje w Gdyni także łódź motorową Nautika 1080 Soley oraz flagową jednostkę z floty morskich jachtów żaglowych – Delphię 46cc.

Po dziewiąte, wpadnijcie na targi, by spotkać załogę firmy Dobre Jachty (przedstawiciel stoczni Jeanneau), która zaprezentuje długo oczekiwany i zapowiadany w mediach (także na łamach „Wiatru”) sportowy monotypowy jacht Sun Fast 3600 o długości nieco ponad 11 metrów. Ta łódź debiutowała we wrześniu ubiegłego roku w La Rochelle. Ma sztywny i lekki kadłub wykonany w technologii infuzji, bardzo duży regatowy kokpit oraz proste, ale funkcjonalne wnętrze. Powierzchnia żagli na kursach ostrych wynosi 72,4 m kw., a na kursach z wiatrem – 159,7 m kw. Jednostka gotowa do żeglugi, wraz w wyposażeniem regatowym, kosztuje 182 tys. euro netto. Poza tym Dobre Jachty zaprezentują jacht żaglowy Sun Odyssey 409 oraz kilka łodzi motorowych: Merry Fisher 645, Merry Fisher 695 Marlin, Merry Fisher 755, Merry Fisher 855, Cap Camarat 6.5 CC oraz model NC 11.

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości