ABC unikania uszkodzeń. Poradnik Yacht-Pool dla skipperów i załóg (cz. II)
Jak uniknąć problemów podczas rejsu? Przede wszystkim na jachcie czarterowym, który musimy starannie poznać i sprawdzić, a zwykle mamy na to nie więcej niż dwie, trzy godziny? Co należy sprawdzić przed wyruszeniem na morze, by żeglować bezpiecznie i spokojnie? Specjaliści z firmy Yacht-Pool zauważyli, że co sezon na pokładach powtarzają się te same awarie. Postanowili więc opracować katalog dobrych praktyk i wskazówek dla sterników, dzięki którym możemy uniknąć uszkodzeń, obrażeń, kłopotów i niepotrzebnych kosztów – przedstawiamy drugą część poradnika (pierwszą opublikowaliśmy w poprzednim wydaniu „Wiatru”).
Kluczyk zapłonu lub włącznik zasilania
- Nie operuj kluczykiem zapłonu lub włącznikiem zasilania, gdy silnik pracuje.
- Nie przełączaj pokrętła bezpiecznika od akumulatora podczas pracy silnika (może to spowodować uszkodzenie alternatora).
- Po wyłączeniu silnika ustaw włącznik zasilania w pozycji off lub przekręć kluczyk w stacyjce. W przeciwnym razie akumulator ulegnie rozładowaniu. To częsty błąd
popełniany przez załogi jachtów – może on doprowadzić nawet do zniszczenia baterii.
Uszkodzenia przekładni lub śruby spowodowane nawinięciem liny
To prawdziwa plaga na jachtach czarterowych. W śruby wkręcane są liny cumownicze, mooringi, a niekiedy nawet łańcuchy podczas postojów i manewrów na kotwicowiskach oraz w portach bez odpowiedniej infrastruktury. Problemy stwarzają także żyłki wędkarskie lub fragmenty zniszczonych sieci unoszące się w wodzie. Co robić w takich sytuacjach?
- Natychmiast włącz bieg jałowy.
- Jeśli to możliwe i pozwalają na to warunki, można podjąć próbę zanurkowania i usunięcia liny za pomocą noża. Nie jest to jednak operacja łatwa i nie wszyscy powinni się jej podejmować. Pamiętajcie też, by nie wchodzić do wody w bezpośrednim sąsiedztwie portu (na przykład w Chorwacji jest to zabronione). Nawet jeśli śruba zostanie uwolniona od liny, nie oznacza to, że nie doszło do uszkodzeń (na przykład w miejscach połączeń lub w uszczelce przekładni).
Przekładnia typu sail drive lub śruba na wale
- Jachty z przekładnią sail drive i stałą śrubą: podczas żeglugi należy pozwolić, by oś się obracała – w przeciwnym razie może dojść do zablokowania przekładni.
- Jachty ze sztywnym wałem i stałą śrubą: manetkę ustawiamy na biegu wstecznym. Taka pozycja blokuje obrót i chroni łożyska.
- Przy zmianie biegów ze wstecznego na bieg do przodu lub w przeciwną stronę zawsze robimy krótką przerwę w pozycji na luzie.
- Nigdy nie przełączamy biegów i nie zwiększamy obrotów nazbyt energicznie i zbyt siłowo.
- Jeśli mamy jacht z wałem i stałą śrubą, bieg jałowy w celu uruchomienia silnika ustawiamy wtedy, gdy łódź prawie się nie porusza. W przeciwnym razie napór na śrubę
będzie zbyt duży.
Sterowanie podczas żeglugi wstecz na silniku
Podczas cofania na płetwę sterową wywierana jest duża siła, co utrudnia trzymanie steru. Wyrwanie koła lub rumpla z rąk grozi uszkodzeniem mechaniki układu sterowania. Dlatego zawsze mocno trzymaj ster i płyń na biegu wstecznym powoli.
Żeglowanie z pracującym silnikiem
Układy silnikowe nie są dostatecznie smarowane podczas żeglugi w przechyle przekraczającym 15 proc. Pamiętaj, że płynięcie pod żaglami podczas silnego wiatru, z włączonym silnikiem, może go trwale uszkodzić. Zatarcie silnika spowodowane brakiem dostatecznego smarowania stwarza niebezpieczeństwo dla załogi i jachtu, powoduje też konieczność wykonania bardzo kosztownych napraw. Tylko w sytuacjach awaryjnych, tylko przez krótki czas oraz na zredukowanych żaglach dopuszczalne jest płynięcie z pracującym silnikiem.