Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Najlepsza łódź w konkursie BOB 2016 (kategoria Best for Beginners).

  • Tekst i zdjęcia: Arek Rejs
  • środa, 7 grudnia 2016

Najnowsza łódź marki Bella

Bella 700 Bow Rider to najnowsza i największa łódź otwarto pokładowa marki Bella (powstaje w fińskiej stoczni Bella-Veneet Oy, tej samej do której należą dwie inne znane marki – Flipper i Aquador). Autorem wszystkich łodzi Bella, w tym również modelu 700 BR, jest norweski projektant Espen Thorup, który szczyci się tym, że częściej podróżuje łodzią, niż samochodem, więc doskonale zna oczekiwania armatorów.

Bella 700 BR ma zaledwie siedem metrów. Czy poza wygodnymi kanapami, systemem audio, niewielką lodówką i masztem do holowania narciarza, można coś jeszcze zmieścić na tak niewielkiej łodzi? Okazuje się, że można. I to całkiem sporo – nawet kambuz i toaletę.

Na pokład możemy bezpiecznie wejść burtą, przez dziób, gdzie zamontowano solidny kosz dziobowy, lub przez rufę – korzystając z niewielkich platform znajdujących się po obu stronach silnika. Otwarty pokład dziobowy otaczają wygodne szerokie kanapy. Dodatkowy materac (wyposażenie standardowe) może wypełnić wolną przestrzeń – powstaje wtedy duże łóżko. Możemy tu wypoczywać nawet podczas szybkiej żeglugi, gdyż jesteśmy otoczeni wysokimi burtami i niewielkimi stalowymi relingami. Są tu także uchwyty na napoje oraz duże bakisty, a pod stopniem dziobowym – łatwo dostępny schowek na cumy.

Z dziobowego kokpitu przechodzimy ku rufie w osi jachtu – między dwoma konsolami (sternika i nawigatora). Podczas żeglugi to przejście może być zamknięte owiewką i przeźroczystymi drzwiczkami. W głównym kokpicie właściwie nie odczuwamy wtedy podmuchów wiatru, nawet podczas szybkiej żeglugi. Frontowa ściana lewej konsoli kryje niewielki składany stolik z dwoma uchwytami na napoje. Można też otworzyć całą frontową ścianę konsoli, by wejść obszernego do schowka, który pomieści nawet chemiczną toaletę. Kolejny schowek, ale już znacznie mniejszy, znajduje się w prawej konsoli. Natomiast pod podłogą możecie przewozić narty wodne i wędki. Duże schowki są także pod kanapami kokpitu.

Sterówka jest prosta, ale nowoczesna. Centralną część deski rozdzielczej zajmują duży plotter i kierownica. Manetkę zamontowano po prawej stronie, na burcie. W desce rozdzielczej mamy jeszcze uchwyt na napoje, gniazdo 12V z USB oraz schowek w dolnej części panelu. Fotele sternika i nawigatora są obracane i mają unoszone siedziska. W kokpicie mamy jeszcze stolik oraz niewielki kambuz na prawej burcie – zamontowano tu lodówkę, zlewozmywak i jednopalnikową kuchenkę. Dodatkowym wyposażeniem kokpitu jest materac pozwalający połączyć kanapy i zbudować ogromne łóżko. Zwróćcie też uwagę na ciekawe kolory – zamiast stonowanych i jednolitych barw, producent sięgnął po pomarańcz i czerń.

Jak sprawuje się Bella 700 BR w akcji? Testowany egzemplarz napędzany był silnikiem Mercury Verado o mocy 250 KM. Na pokładzie pięć dorosłych osób. Zbiornik paliwa – pełny. Mimo solidnego obciążenia, łatwo osiągnęliśmy prędkość ponad 43 węzłów (przy maksymalnych obrotach 6180 rpm). Bella 700 BR dość długo wchodzi w ślizg, nawet z tak mocnym silnikiem. Gdy zadziera dziób, prowadzimy łódź stojąc lub korzystamy z unoszonego siedziska. Przy bardzo ostrych skrętach, spadają obroty i jacht traci prędkość. Później jednak sunie niczym po szynach. Łódź prowadzi się bardzo stabilnie i bezpiecznie. Przy lekkich skrętach, kadłub wykazuje niewielki uślizg – taka jazda spodoba się miłośnikom pojazdów z napędem na tylną oś. Jeżeli marzycie o nowoczesnej i bezpiecznej łodzi typu bow rider, Bella 700 BR może być tą, której szukacie.

Polskim przedstawicielem fińskiej stoczni Bella-Veneet Oy jest szczecińska spółka Horyzont. Firma jest także przedstawicielem niemieckiej grupy Hanse (dealer marek Hanse, Dehler, Moody, Varianta, Fjord i Sealine). Więcej na stronie www.hanseyacht.pl.

Tekst i zdjęcia: Arek Rejs

BELLA 700 BOW RIDER
Długość 7 m
Szerokość 2,60 m
Waga (bez silnika) 1400 kg
Zanurzenie 0,65 m
Zbiornik paliwa 199 l
Zbiornik wody 10 l
Załoga 9 osób
Kategoria CE C
Silniki od 115 KM do 300 KM

Obroty silnika (rpm) Prędkość (węzły) Spalanie (l/h)
550                              2,2                          1,7
1000                            4                             3,7
1500                            5,8                          6,3
2000                            7,1                          10,1
2500                            8,9                          14,6
3000                            11                            20,1
3500                            21,1                         25,1
4000                            26,3                        33,3
4500                            30,6                        43
5000                            34,8                        55,1
5500                            38,9                        69,5
6000                            42,8                        91,8
6180                            43,8                        101

Tagi: , , .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości