Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Polska łódź z tytułem BOB

Znamy zwycięzców nagród BOB. W kategorii Best for Beginners wygrała polska łódź Parker 630 Sport.

  • Arek Rejs, fot. Robert Hajduk / www.shuttersail.com
  • wtorek, 17 listopada 2015

BOB_F_RGBZwycięzcy konkursu Best of Boats Awards 2015:
Best for Beginners – Parker 630 Sport
Best for Fun – Axopar 28
Best for Fishing – Boston Whaler 270 Dauntless
Best for Family – Jeanneau Leader 36
Nagroda Specjalna – Volvo Penta Forward Drive

Zdjęcia nominowanych jachtów: 

http://magazynwiatr.pl/blog/dwie-polskie-lodzie-w-finale-bob/

***

Ofertę stoczni Parker Poland wzbogacono w tym roku o jacht Parker 630 dostępny w dwóch wersjach zabudowy pokładu – bowrider i sport. Pierwszy model debiutował w lutym na warszawskich targach Wiatr i Woda, drugi pojawił się na wystawie w Gdyni. Niedawno zapowiedziano, że powstanie także trzecia wersja z kabiną (Parker 630 Day Cruiser – premiera we wrześniu na targach w La Rochelle).

Testy łodzi Parker 630 w wersjach bowrider i sport odbyły się w sierpniu. Stocznia gościła członków jury międzynarodowej nagrody Best of Boats Awards. Dziennikarze z Francji, Rosji, Słowenii i Polski poddali wnikliwej ocenie całą flotę firmy Parker Poland.

Oba jachty testowałem z Julianem, kolegą ze Słowenii. Wersja sport to konstrukcja typu center console z dużym rozkładanym łóżkiem na dziobie, otwartym przestronnym kokpitem i dwuosobową sterówką w środkowej części łodzi. Na jacht wygodnie wchodzimy z każdej strony, oczywiście wejście od rufy wymaga wykonania trochę większego kroku, ponieważ łódź ma silnik przyczepny. Z obu stron silnika znajdują się platformy, które łączą się w jeden szeroki pokład rufowy. Oparcie rufowej kanapy jest ruchome i możemy je łatwo przesunąć do przodu – powstaje wtedy wygodna kanapa zwrócona tyłem do dziobu. Skorzystacie z niej, gdy będziecie uprawiać wakeboard lub narciarstwo wodne. Na tej dwuosobowej kanapie kończą się podobieństwa między wersjami sport i bowrider. Kokpity, sterówki i pokłady dziobowe obu jednostek są różne.

Rufowa kanapa jest właściwie jedynym wyposażeniem kokpitu wersji sport. Poza tym mamy dwa regulowane i obracane fotele dla sternika i nawigatora. Konsola jest przesunięta nieco na prawą burtę, dzięki czemu po lewej mamy bardzo wygodne przejście na pokład dziobowy. Przejście wzdłuż prawej burty też jest możliwe, ale nie jest ono tak szerokie.

Stanowisko sternika jest po lewej stronie konsoli, z manetką umieszczoną centralnie, niemal w osi jachtu. Powyżej manetki mamy wskaźniki kontrolne silnika, obrotomierz oraz wskaźnik wychylenia trymu. Z prawej, przed stanowiskiem nawigatora, znajduje się zamykany schowek oraz radio VHF. Nad kierownicą umieszczono duży ploter, zaś po lewej stronie – stalowe przyciski oświetlenia, sygnału dźwiękowego, kotwicy i pomp. Natomiast w dolnej części konsoli wygospodarowano miejsce na dość dużą szufladową lodówkę.

Manewrowanie łodzią jest wygodne zarówno gdy prowadzimy ją siedząc, jak i stojąc. Bardzo dobrą ochronę przed wiatrem daje solidna owiewka konsoli. Jej wsporniki doskonale sprawdzają się także jako uchwyty. Otwarty pokład dziobowy niemal w całości otoczony jest wygodnymi szerokimi kanapami z miejscem na niewielki składany stół na środku pokładu. Jeżeli nie korzystamy ze stołu, jest on ukryty w głębokim schowku (dojście pod kanapą w przedniej ścianie konsoli). Są tam solidne mocowania, więc nie musimy się obawiać, że podczas żeglugi uszkodzi się laminat. Po obniżeniu dziobowego stolika i rozłożeniu materaca cała przednia część wersji sport zmienia się w ogromny pokład słoneczny.

Niewiele mniejszy dziobowy pokład znajduje się w modelu Parker 630 Bow Rider. Na tej łodzi kanapy na dziobie ułożone są wzdłuż burt, w kształcie litery V (stół w tym miejscu jest wyposażeniem dodatkowym). Gniazdo niewielkiego składanego stolika jest w kokpicie, który poza rufową kanapą ma jeszcze jedną długą kanapę na lewej burcie. Sterówka wersji bowrider podzielona jest na dwie konsole – lewą i prawą. Między nimi jest przejście na dziób. Można je zamknąć niewielkimi drzwiami i środkową częścią owiewki lub otworzyć, gdy chcemy poczuć więcej wiatru. Na lewej burcie jest stanowisko nawigatora z dużym schowkiem, gniazdami 12V i USB oraz uchwytem na napój. Fotel nawigatora jest przedłużeniem kanapy kokpitu i w zależności od potrzeby można przekładać jego oparcie. Pod fotelem znajduje się szufladowa lodówka. Stanowisko sternika jest na prawej burcie. W wersji bowrider trochę gorsze jest umiejscowienie manetki – przy manewrach wstecz tracimy dobrą widoczność.

Kadłub łodzi Parker 630 sprawuje się doskonale i manewrowanie daje naprawdę dużo przyjemności. I to niezależnie od prędkości, z jaką płyniemy. Wersja sport napędzana była silnikiem Mercury 115 EFI, natomiast wersja bowrider – Mercury 150 EFI. Zgodnie z oczekiwaniami mocniejszy silnik zapewnił lepsze przyspieszenie i bowrider wchodził w ślizg już po czterech sekundach, podczas gdy łódź w wersji sport potrzebowała na to 5,5 sekundy. Model sportowy maksymalną prędkość 33 węzłów osiągał w 21 sekund (przy obrotach 5460 rpm), natomiast bowrider z mocniejszym motorem – w 17 sekund (przy obrotach 5000 rpm). Po 21 sekundach bowriderem osiągnęliśmy prędkość 38 węzłów (5200 rpm). Lekkie trymowanie pozwoliło nam jeszcze bardziej rozpędzić łódź do prawie 41 węzłów.

Manewrowanie również nie sprawia problemów. Ani przez chwilę, nawet przy ostrych zwrotach przy dużej prędkości, nie miałem wrażenia, że tracę kontrolę nad łodzią. Prowadzi się ją bardzo bezpiecznie i komfortowo – lata doświadczeń stoczni Parker Poland w budowie solidnych kadłubów procentują. Najmocniejszy silnik dopuszczony do montażu ma moc 200 KM. Sądzę, że na tym kadłubie nawet tak spora jednostka napędowa nie sprawi sternikowi problemów podczas manewrów. Którą wersję zatem wybrać: sport czy bowrider? Sam miałbym dylemat. Ale z pewnością postawiłbym na mocniejszy silnik o mocy 150 KM.

Arek Rejs

PARKER 630
Długość 6,10 m
Szerokość 2,25 m
Zanurzenie 0,31 m
Waga 990 kg
Zbiornik paliwa 140 l
Max liczba osób 7
Kategoria CE C

***

Dwie polskie łodzie w finale BOB

21 jachtów motorowych otrzymało nominacje do nagrody BOB – Best of Boats Awards 2015. Dziennikarze z 14 krajów Europy prawie przez rok testowali 260 jednostek z 19 państw. Pływali po jeziorach, rzekach i morzach. Czasem przy pięknej słonecznej pogodzie, ale niekiedy w deszczu i w temperaturach spadających do zera stopni Celsjusza. Większość testów odbyła się w Europie, ale w kilku przypadkach konieczna była wyprawa za ocean. Zwycięzców poznamy podczas targów Boat & Fun w Berlinie (www.boot-berlin.de). Ceremonię wręczenia nagród zaplanowano na 26 listopada (pierwszy dzień wystawy).

Wśród finalistów są dwie łodzie polskich marek: Delphia Escape 1100 Soley, którą pływaliśmy na podberlińskich jeziorach oraz Parker 630 Sport testowany na wodach Zatoki Gdańskiej. Większość z pozostałych nominowanych łodzi także powstała w Polsce – świadczy to o dobrej kondycji naszego przemysłu jachtowego.

FINALIŚCI BEST OF BOATS AWARDS 2015

Best for Beginners – łodzie dla początkujących motorowodniaków:
Beneteau Flyer 5
Jeanneau Merry Fisher 605
Parker 630 Sport
Silver Shark Bowrider 580

Best for Family – najlepsze jachty rodzinne:
Bavaria Sport 330
Brioni 44+
Delphia Escape 1100 Soley
Fountaine Pajot MY 37
Jeanneau Leader 36
Nimbus 305 Coupé
Sealine S 330

Best for Fun – najlepsze do zabaw na wodzie:
Agapi 950
Axopar 28
Beneteau Flyer 7 Sportdeck
Invictus 270 FX
Sea Ray 21 SPX
XO 250 Open

Best for Fishing – najlepsze dla wędkarzy:
Boston Whaler 270 Dauntless
Chris-Craft Catalina 26
Jeanneau Merry Fisher 695
Quicksilver Captur 810 Arvor

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości