Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Flipper 760 Day Cruiser. Fińska łódź dla koneserów. Poczuj prędkość 50 węzłów

  • Tekst i zdjęcia: Arek Rejs
  • sobota, 22 października 2016

Łódź motorowa Flipper 760 Day Cruiser, która od trzech lat cieszy się uznaniem armatorów, przeszła operację liftingu. Fińska stocznia Bella-Veneet Oy zaplanowała premierę odświeżonego modelu na początek przyszłego roku, jednak dzięki gościnności Finnboat (fińska organizacja przemysłu jachtowego) mamy już za sobą pierwszy testowy rejs.

W najnowszej wersji Flippera 760 DC zamontowano nowocześniejszą deskę rozdzielczą, nowe są kolory tapicerki, natomiast na rufie możemy przymocować najmocniejszy silnik przyczepny marki Mercury – Verado 400 R o mocy 400 KM. Właśnie taki motor napędzał łódź, którą pływaliśmy w Finlandii. Co więcej, skipperem prezentującym nam zalety Flippera 760 DC był Raimo Sonninen, doświadczony sternik wyścigowych łodzi motorowych i dyrektor stoczni produkującej motorówki marki Flipper, Bella i Aquador.

Flipper 760 DC to jednostka otwarta. Nie oznacza to oczywiście, że możemy z niej korzystać tylko przy słonecznej pogodzie. Łódź sprawdzi się na polskich akwenach od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Poza dość obszerną dwuosobową kabiną w części dziobowej, mamy przestronny kokpit, który można zakryć składanym namiotem. Zapewni on osłonę przed wiatrem i deszczem. Dodatkowym wyposażeniem jest ogrzewanie z nawiewami wyprowadzonymi do kokpitu.

W kokpicie może wygodnie przebywać nawet dziewięć dorosłych osób. Mamy solidny składany stół z tekowym blatem i czterema uchwytami na napoje. Stół i kanapa mogą razem stworzyć duże łóżko. Przednia część kanapy jest jednocześnie dwuosobowym fotelem nawigatora (oparcie możemy przesunąć do tyłu). Na prawej burcie znajduje się stanowisko sternika oraz dodatkowy pojedynczy fotel. W prawej ścianie jest wnęka, która mieści wszystkie odbijacze. Duże schowki znajdujemy także w podłodze, pod sofą oraz oczywiście pod materacami w kabinie mieszkalnej. Pod rufową częścią kanapy ukryto wspomniany namiot kokpitu. Pod kanapą nawigatora – szufladową lodówkę, a tuż obok – elektrycznie rozkładany kambuz z jednopalnikową kuchenką i zlewozmywakiem (kiedy kambuz jest złożony, widoczny jest jedynie niewielki zlew ze składanym kranem). Do kabiny mieszkalnej prowadzą przesuwane drzwi z przyciemnionego tworzywa. Natomiast na pokład dziobowy przechodzimy po niewielkich stopniach znajdujących się przy panelu sterowania.

Jachty marki Flipper to jednostki z wyższej półki. Naszą uwagę zwraca doskonale wykończona tapicerka, drewno tekowe na pokładzie i platformach kąpielowych, elektronicznie obsługiwany kambuz i bardzo wygodne stanowisko sternika – wszystko to sprawia, że czujemy się jak w limuzynie wysokiej klasy. Poza tym nic wibruje, nie dzwoni i nie skrzypi w trakcie manewrów i szybszej żeglugi.

Podczas naszej testowej podróży na pokładzie były trzy dorosłe osoby. Flipper 760 DC bez problemów i trymowania rozpędził się do prędkości blisko 50 węzłów! Po wytrymowaniu udało nam się uzyskać prędkość 52 węzłów. Nasz skipper podczas samotnej żeglugi płynął z prędkości 54 węzłów (przy maksymalnych obrotach 7000 rpm). Oczywiście podróżowanie z taką prędkością wymaga doświadczenia. Prędkość podróżna tej jednostki to około 30 węzłów (obroty 4000 rpm) – prowadzenie nie wymaga wtedy aż tak dużej koncentracji, także poziom hałasu jest niższy.

Flipper 760 DC to bardzo solidna, wygodna i doskonale wykończona łódź motorowa. W Polsce wciąż bardziej popularne są jednostki kabinowe, jednak dopiero na łodzi takiej, jak 760 DC, poczujecie zapach wody i szum wiatru, zwłaszcza kiedy na rufie będzie silnik o mocy 400 KM.

Polskim przedstawicielem fińskiej stoczni Bella-Veneet Oy jest szczecińska spółka Horyzont. Firma jest także przedstawicielem niemieckiej grupy Hanse (dealer marek Hanse, Dehler, Moody, Varianta, Fjord i Sealine). Więcej na stronie www.hanseyacht.pl.

Arek Rejs

FLIPPER 760 DC
Długość 7,58 m
Szerokość 2,54 m
Zanurzenie 0,5 m
Wyporność 2 000 kg
Zbiornik paliwa 265 l
Zbiornik wody 42 l
Załoga 8 osób
Kategoria CE C
Silnik od 200 KM do 400 KM
Cena od 50,2 tys. euro

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości