Flipper 760 Day Cruiser. Fińska łódź dla koneserów. Poczuj prędkość 50 węzłów
Łódź motorowa Flipper 760 Day Cruiser, która od trzech lat cieszy się uznaniem armatorów, przeszła operację liftingu. Fińska stocznia Bella-Veneet Oy zaplanowała premierę odświeżonego modelu na początek przyszłego roku, jednak dzięki gościnności Finnboat (fińska organizacja przemysłu jachtowego) mamy już za sobą pierwszy testowy rejs.
W najnowszej wersji Flippera 760 DC zamontowano nowocześniejszą deskę rozdzielczą, nowe są kolory tapicerki, natomiast na rufie możemy przymocować najmocniejszy silnik przyczepny marki Mercury – Verado 400 R o mocy 400 KM. Właśnie taki motor napędzał łódź, którą pływaliśmy w Finlandii. Co więcej, skipperem prezentującym nam zalety Flippera 760 DC był Raimo Sonninen, doświadczony sternik wyścigowych łodzi motorowych i dyrektor stoczni produkującej motorówki marki Flipper, Bella i Aquador.
Flipper 760 DC to jednostka otwarta. Nie oznacza to oczywiście, że możemy z niej korzystać tylko przy słonecznej pogodzie. Łódź sprawdzi się na polskich akwenach od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Poza dość obszerną dwuosobową kabiną w części dziobowej, mamy przestronny kokpit, który można zakryć składanym namiotem. Zapewni on osłonę przed wiatrem i deszczem. Dodatkowym wyposażeniem jest ogrzewanie z nawiewami wyprowadzonymi do kokpitu.
W kokpicie może wygodnie przebywać nawet dziewięć dorosłych osób. Mamy solidny składany stół z tekowym blatem i czterema uchwytami na napoje. Stół i kanapa mogą razem stworzyć duże łóżko. Przednia część kanapy jest jednocześnie dwuosobowym fotelem nawigatora (oparcie możemy przesunąć do tyłu). Na prawej burcie znajduje się stanowisko sternika oraz dodatkowy pojedynczy fotel. W prawej ścianie jest wnęka, która mieści wszystkie odbijacze. Duże schowki znajdujemy także w podłodze, pod sofą oraz oczywiście pod materacami w kabinie mieszkalnej. Pod rufową częścią kanapy ukryto wspomniany namiot kokpitu. Pod kanapą nawigatora – szufladową lodówkę, a tuż obok – elektrycznie rozkładany kambuz z jednopalnikową kuchenką i zlewozmywakiem (kiedy kambuz jest złożony, widoczny jest jedynie niewielki zlew ze składanym kranem). Do kabiny mieszkalnej prowadzą przesuwane drzwi z przyciemnionego tworzywa. Natomiast na pokład dziobowy przechodzimy po niewielkich stopniach znajdujących się przy panelu sterowania.
Jachty marki Flipper to jednostki z wyższej półki. Naszą uwagę zwraca doskonale wykończona tapicerka, drewno tekowe na pokładzie i platformach kąpielowych, elektronicznie obsługiwany kambuz i bardzo wygodne stanowisko sternika – wszystko to sprawia, że czujemy się jak w limuzynie wysokiej klasy. Poza tym nic wibruje, nie dzwoni i nie skrzypi w trakcie manewrów i szybszej żeglugi.
Podczas naszej testowej podróży na pokładzie były trzy dorosłe osoby. Flipper 760 DC bez problemów i trymowania rozpędził się do prędkości blisko 50 węzłów! Po wytrymowaniu udało nam się uzyskać prędkość 52 węzłów. Nasz skipper podczas samotnej żeglugi płynął z prędkości 54 węzłów (przy maksymalnych obrotach 7000 rpm). Oczywiście podróżowanie z taką prędkością wymaga doświadczenia. Prędkość podróżna tej jednostki to około 30 węzłów (obroty 4000 rpm) – prowadzenie nie wymaga wtedy aż tak dużej koncentracji, także poziom hałasu jest niższy.
Flipper 760 DC to bardzo solidna, wygodna i doskonale wykończona łódź motorowa. W Polsce wciąż bardziej popularne są jednostki kabinowe, jednak dopiero na łodzi takiej, jak 760 DC, poczujecie zapach wody i szum wiatru, zwłaszcza kiedy na rufie będzie silnik o mocy 400 KM.
Polskim przedstawicielem fińskiej stoczni Bella-Veneet Oy jest szczecińska spółka Horyzont. Firma jest także przedstawicielem niemieckiej grupy Hanse (dealer marek Hanse, Dehler, Moody, Varianta, Fjord i Sealine). Więcej na stronie www.hanseyacht.pl.
Arek Rejs
FLIPPER 760 DC
Długość 7,58 m
Szerokość 2,54 m
Zanurzenie 0,5 m
Wyporność 2 000 kg
Zbiornik paliwa 265 l
Zbiornik wody 42 l
Załoga 8 osób
Kategoria CE C
Silnik od 200 KM do 400 KM
Cena od 50,2 tys. euro