Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Greenpeace buduje jacht w Polsce

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • niedziela, 12 września 2010

W Polsce powstaje Rainbow Warrior III, nowy okręt Greenpeace. Będzie to pierwszy Tęczowy Wojownik zbudowany na zamówienie i według wytycznych tej ekologicznej organizacji. Jacht będzie kosztował ponad 20 mln euro.

Dotychczasowe okręty Greenpeace były przerobionymi, wysłużonymi jednostkami rybackimi doposażonymi w instrumenty badawcze i zaawansowane środki łączności. Budowę Rainbow Warrior III rozpoczęto rok po podpisaniu kontraktu, w 25 rocznicę zamachu na pierwszą jednostkę Greenpeace. Francuskie służby specjalne, chcąc uniemożliwić protesty przeciwko próbom nuklearnym, podłożyły na statku dwie bomby. W wyniku wybuchu zginął fotograf Fernando Pereira. Wodowanie nowego Wojownika odbędzie się w przyszłym roku, na czterdziestolecie organizacji. Ceremonia położenia stępki pod tą zaawansowaną technologicznie jednostkę odbyła się 10 lipca w Gdańsku, w stoczni Maritim. W uroczystości brało udział ponad 60 zaproszonych gości. Był wśród nich Kumi Naidoo, dyrektor generalny Greenpeace International. Maritim jest podwykonawcą niemieckiej stoczni Fassmer, która odpowiada za całość kontraktu. W Gdańsku powstanie najważniejsza część okrętu czyli kadłub wraz z niektórymi elementami instalacji. Później okręt przejmie strona niemiecka, by rozpocząć wyposażanie łodzi w urządzenia i elektronikę.

Rainbow Warrior III będzie jachtem żaglowym. Jego dwa maszty typu A-frame będą sięgały 50 metrów nad poziomem wody. Efektywność ożaglowania jednostki zbadano podczas testów na Uniwersytecie w Delft w Holandii oraz w firmie Wolfson Unit w Southampton w Wielkiej Brytanii. Na wszelki wypadek jednostka będzie wyposażona w dieslowskie silniki spalinowo-elektryczne, które będą wykorzystywane jedynie w wyjątkowo niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Ciepło wytwarzane przez silniki i generatory będzie wykorzystywane do ogrzewania kabin i wody. Na łodzi będzie działał system biologicznego oczyszczania ścieków. Zadbano też o proces uzupełniania paliwa. Wojownik będzie wyposażony w centralny system napełniania ropy zapobiegający wyciekom. Kształt kadłuba został tak zaprojektowany, aby maksymalnie ograniczyć zużycie paliwa.

Sam okręt jest pewnego rodzaju „ekologicznym ambasadorem”, ale wystarczy przypomnieć losy pierwszej jednostki, by zrozumieć konieczność wyposażenia jachtu w sprzęt szybkiego reagowania. Na rufie Rainbow Warrior III będzie lądowisko dla helikopterów, na burtach zamontowane zostaną dźwigi do szybkiego wodowania RIB-ów znajdujących się na pokładzie. Wodowanie będzie możliwe nawet przy falach sięgających 3,5 metra. Pomyślano też o bezpiecznym pomieszczeniu radiowym oraz serwerowni, która zostanie umieszczona za stalowymi ścianami działowymi. Mają one zapewnić ciągłość transmisji nawet po wtargnięciu na pokład osób wrogo nastawionych do załogi. Statek będzie wyposażony w stałe, szerokopasmowe łącze satelitarne. Zagwarantuje ono dostęp do internetu, możliwość przesyłania obrazów oraz kontakt z załogą przez 24 godziny na dobę.

Na statku będą dwie kabiny przeznaczone do prac edytorskich. Umożliwią one przetwarzanie zdjęć i filmów bezpośrednio na pokładzie. Jacht będzie też pierwszym Wojownikiem wyposażonym w salę konferencyjną. Rainbow Worrior III to także jednostka badawcza i mieszkalna. Jej głównym zadaniem będzie ostrzeganie świata przed zagrożeniami wynikającymi z braku poszanowania środowiska.

Arek Rejs

 

RAINBOW WORRIOR III

Długość: 57,92 m

Szerokość: 11,30 m

Zanurzenie: 5,15 m

Wysokość nad linią wody: 50,15 m

Silnik główny i pomocniczy: Caterpillar

Prędkość: 15 węzłów

Zasięg: 4500 mil morskich

Załoga: 32 osoby

Powierzchnia żagli: 1290 m kw.

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości