Grot do jachtu morskiego z pełnym systemem wózków marki Ronstan
Trudno o lepszą chwilę na wiosnę, niż moment wciągnięcia na maszt nowych żagli, na które armatorzy zwykle czekają długie zimowe tygodnie. W świątecznym wydaniu „Wiatru” (grudzień 2024) pisaliśmy, jak wykonać odpowiednie pomiary, jak wybrać materiał i jego gramaturę, jak zaprojektować nowe żagle, by spełniały wszystkie nasze oczekiwania, no i jak złożyć zamówienie. Temat zgłębialiśmy przy okazji projektowania grota o powierzchni 40 metrów kwadratowych do morskiego jachtu o długości 36 stóp. Uszycie żagla powierzyliśmy gdańskiej żaglowni Sail Service. Cały proces przebiegał sprawnie: odbyliśmy kilka konsultacji, wymieniliśmy kilka maili i sporo się w tym czasie nauczyliśmy.
Jak to wszystko przebiegało? Najpierw samodzielny pomiar na pokładzie i wypełnienie odpowiedniego formularza (formularz jest dostępny na stronie internetowej żaglowni). Następnie wstępna wycena. Później zawiezienie starego żagla do Sail Service i dodatkowy profesjonalny pomiar na wielkim stole roboczym. W tym momencie przekazaliśmy projektantowi nasze oczekiwania: chcieliśmy skrócić lik tylny w górnej części, dołożyć trzy pełne listwy, zmienić umiejscowienie punktów refowych i wyposażyć lik przedni w pełen system wózków marki Ronstan (wózki listwowe, pośrednie oraz wózek górnej głowicy). Do tego doszły pasy wykańczające liki, trymlinki wraz z knagami, wzmocnienia poziome na brytach znajdujące się na wysokości refów oraz mocowania na rogach halsowym i szotowym. Wielu żeglarzy zamawia dodatkowo okna, znaki klasowe, numery, a nawet graficzne projekty reklam.
Cały artykuł na łamach magazynu „Wiatr”:
https://publuu.com/flip-book/287/1918702
https://magazynwiatr.pl/pdf/MagazynWiatr_06_2025.pdf