Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Jacht na jeziora, na szkiery, na morze

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • wtorek, 6 lipca 2010

Co zrobić, by niezbyt duży jacht był przestronny, komfortowy, a przy tym posiadał sportową i smukłą sylwetkę?

O takim jachcie od dawna marzył Michał Kiersnowski. Szef firmy produkującej Scandinavię 27 przez kilka lat wytwarzał laminaty dla skandynawskich kontrahentów. Aż w końcu założył w Skarżysku Kamiennej własną stocznię Scandinavia Yachts. Jakie jachty chce budować? – Mają pięknie żeglować. Muszą być dzielne. Byle morski sztorm nie może im zrobić krzywdy. Załoga w kokpicie ma się czuć bezpiecznie, na pokładach powinna poruszać się wygodnie, a w kabinie ma się czuć komfortowo. Takielunek powinien działać jak szwajcarski zegarek. Słowem jachty o jakich zawsze myślałem, to takie, które mają wszystko, co najlepsze i spełniają trzy postulaty: komfort, prestiż i bezpieczeństwo – wylicza Michał Kiersnowski. Ale czy Skandynavia 27 spełnia tak wysokie wymagania?

Autorem projektu jest Wojciech Spisak, więc o nautyczne własności jachtu można być spokojnym. Projektanci z regatową duszą raczej nie rysują łódek mających pełnić rolę hotelu przycumowanego do kei. A co z tą wygodą? Czy jacht o długości zaledwie ośmiu metrów rzeczywiście może być komfortowy? Wnętrze kabiny jest dość wysokie (1,82 cm). Szerokość kadłuba (prawie trzy metry) sprawia, że salon jest naprawdę obszerny. A boczne pokłady są na tyle duże, że pozwalają bezpiecznie, bez niepotrzebnej gimnastyki, przejść z kokpitu na dziób. Wnętrze jachtu może zostać podzielone na trzy odrębne, zamykane kabiny. Można też z saloniku i dziobówki stworzyć jedną, wspólną przestrzeń mieszkalną (zależnie od upodobań armatora). – Jacht ma nieco konserwatywną, ale bardzo elegancką i niezwykle funkcjonalną linię pokładu. Nawiązuje do jachtów skandynawskich, którymi nasi sąsiedzi z północy włóczą się po szkierach – mówi Wojciech Spisak.

Kabestany w Scandinavii 27 są zamocowane na niskim falochronie okalającym kokpit, więc załoga może nimi operować w każdej chwili, bez zmiany miejsca. Falochron chroni przed wodą wdzierającą się na pokład, w części rufowej rozszerza się, tworząc nieco uniesione siedziska dla sternika, co poprawia widoczność w każdą stronę. Choć kokpit jest otwarty na rufie, załoga może się czuć bezpiecznie, ponieważ pomyślano o uchylnych ławkach, które zamykają tylną część kokpitu. Ławki przydadzą się także w porcie, jako dodatkowe miejsce do siedzenia, na przykład dla gości, którzy wpadli na małą kawę.

Jachtem może żeglować od dwóch do ośmiu osób. Typowa zabudowa wersji armatorskiej zapewnia miejsca noclegowe dla sześciu osób (5 + 1). Wersja czarterowa pozwala zamieszkać pod pokładem nawet ośmioosobowej załodze (6 + 2). Scandinavia budowana jest w wersji mieczowej, z falszkilem lub jako jacht balastowy. Wszystkie trzy wersje były już sprawdzone na wodzie i znalazły nabywców. Na zachodzie większym wzięciem cieszą się łódki balastowe, w Polsce – z ciężkim mieczem obrotowym (127 kg).

Balastowa Scandinavia ma zanurzenie 1,3 metra. Posiada kategorię B, może żeglować po wodach morskich do 8 stopni Beauforta. Bez problemów poradzi sobie z rejsem na Bornholm i do Szwecji. Takie łódki znalazły już nabywców w Niemczech. Ciekawą propozycją jest wersja z falszkilem – jacht po podniesieniu miecza ma około 85 cm zanurzenia, więc może z powodzeniem pływać po Mazurach, po zatoce oraz w szkierach, gdzie często podchodzimy do brzegów na płytkich wodach.
W wersji podstawowej, gotowej do żeglugi, Scandinavia 27 kosztuje 33 tys. euro netto. Ale jacht może mieć bogatsze wyposażenie, między innymi silnik stacjonarny, ogrzewanie i nawigację – wówczas koszt oczywiście wzrasta. Najbogatsze wersje kosztują 58 tys. euro netto.
Krzysztof Olejnik

SCANDINAVIA 27 W LICZBACH

Długość całkowita          8,30 m
Długość kadłuba            7,80 m
Długość KLW                 7,30 m
Szerokość kadłuba         2,98 m
Szerokość KLW              2,39 m
Zanurzenie kadłuba        0,35 m
Zanurzenie z mieczem    1,55 m
Zanurzenie z falszkilem   0,50 m
Zanurzenie z kilem         1,55 m
Żagle podstawowe         31,5 m2
Fok                               13,0 m2
Grot                              18,5 m2
Spinaker                        45,0 m2

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości