Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Jak wybrać lornetkę na jacht

Dobra lornetka to prawidłowa orientacja i bezpieczeństwo

  • Nikon Polska
  • środa, 20 maja 2015

KRT_Prostaff_011232_DONE (Medium)Bez względu na to, czy wybieramy się na jednodniową wycieczkę po mazurskich jeziorach, czy ruszamy w długi pełnomorski rejs, dobra lornetka zawsze powinna być na pokładzie.

Planując zakup lornetki, która ma niezawodnie służyć na jachcie, należy dokładnie odpowiedzieć sobie na pytania, czego oczekujemy od sprzętu oraz w jakich warunkach pogodowych będziemy go używać.

Pierwsze kryterium, jakie musi spełniać lornetka eksploatowana na wodzie, to oczywiście wodoszczelność i hermetyczna konstrukcja. Dzięki temu urządzenie bez problemu zniesie częste bryzgi słonej wody, a nawet pełne zanurzenie. Hermetyczna konstrukcja sprawia, że sól wykrystalizowana z wody morskiej nie przeniknie do wnętrza, gdzie mogłaby negatywnie wpłynąć na działanie precyzyjnego mechanizmu ustawiania ostrości. Warto również zwrócić uwagę na wypełnienie azotem oraz uszczelniające pierścienie, które dodatkowo chronią układ optyczny przed zaparowaniem. Wodoszczelną i hermetyczną konstrukcję posiadają m.in. lornetki Nikon PROSTAFF 7S 8×42.

Ważnymi cechami lornetki żeglarskiej powinny być również możliwie najjaśniejszy obraz oraz szerokie pole widzenia. Ostrość ludzkiego wzroku i jego zdolność do rozpoznawania kolorów oraz drobnych szczegółów silnie pogarsza się bowiem w słabych warunkach oświetleniowych. Aby czuć się bezpiecznie na akwenie, bez względu na porę dnia, warto mieć sprzęt, który nawet w zupełnej ciemności zapewni nam możliwie najlepszy obraz. Dlatego powinniśmy zainteresować się lornetkami, które mają dużą źrenicę wyjściową.

Źrenica wyjściowa określa średnicę wiązki światła docierającego do oka obserwatora za pośrednictwem okularu. Jej wartość możemy łatwo obliczyć, dzieląc średnicę obiektywu lornetki przez jej powiększenie. Im większa średnica, tym więcej światła dociera do źrenicy oczu, dając jaśniejszy obraz. Optymalna źrenica wyjściowa, zapewniająca najjaśniejszy obraz, powinna mieć taką samą średnicę jak źrenica oka w momencie obserwacji. Źrenice ludzkiego oka w pełnej ciemności mogą osiągnąć średnicę 5, 7 mm, i taką też średnicę powinny mieć źrenice wyjściowe lornetki. Najjaśniejszy obraz zapewniają duże lornetki o parametrach 7×50 (Marine 7×50 IF WP), a także mniejsze, bardziej poręczne urządzenia o parametrach 8×42 (Nikon PROSTAFF 7S 8×42), które dzięki niewielkiej masie z powodzeniem można obsługiwać jedną ręką. To ważne dla sternika, który prowadząc jacht, może także korzystać z lornetki.

Pole widzenia lornetki z kolei decyduje o tym, jak duży obszar podczas obserwacji jesteśmy w stanie objąć wzrokiem. Obserwacja z pokładu jachtu kołyszącego się na wodzie wymaga możliwie największego pola widzenia. Parametr ten ma wpływ m.in. na łatwość odnajdywania obiektów, a tym samym na bezpieczeństwo w trakcie nawigacji. W żeglarstwie najlepiej spisują się lornetki o polu widzenia wynoszącym sześć stopni lub większym. Należy pamiętać, że duże pole widzenia idzie w parze z niewielkim powiększeniem, więc wszystkie lornetki o powiększeniu od 7x do 10x będą się dobrze spisywały na pokładzie, ułatwiając utrzymanie celu w polu widzenia nawet przy sporych falach.

Kolejną niezwykle istotną cechą jest ergonomia lornetki, a zwłaszcza wygoda i pewność chwytu w jednej dłoni. Często bowiem podczas żeglugi zachodzi potrzeba, by sternik zza koła sterowego wyszukiwał jakiś punkt na linii brzegowej czy na widnokręgu. Jeśli zdecydujemy się na niewielką lornetkę z pryzmatami w układzie dachowym, taką jak Nikon PROSTAFF 7S 8×42, nie będzie to żaden problem.

Po przeanalizowaniu wszystkich aspektów, z pewnością każdy będzie w stanie dobrać lornetkę najbardziej odpowiednią do swoich potrzeb.

Piotr Banach, kapitan jachtowy: „Lornetka Nikon PROSTAFF 7S 8×42 to nie tylko więcej niesamowitych wrażeń ze spotkania z moim ulubionym żywiołem. To także prawidłowa orientacja podczas żeglugi, a tym samym większe bezpieczeństwo na jachcie w każdych warunkach pogodowych”.

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości