Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Kadłub autonomicznego statku Mayflower powstał w Gdańsku i został wysłany do Wielkiej Brytanii / WIDEO

  • Weber Shandwick
  • piątek, 3 kwietnia 2020

Kadłub Mayflower Autonomous Ship (MAS), zbudowany w zakładzie AluShip Technology, został przetransportowany do Wielkiej Brytanii, gdzie zostanie wyposażony w wirtualnego kapitana stworzonego przez IBM. Pierwsza faza budowy autonomicznego statku Mayflower została zakończona w ubiegłym tygodniu w Gdańsku. Części kadłuba przetransportowano z Gdańska do Plymouth w Wielkiej Brytanii. Pierwszy autonomiczny rejs transatlantycki zaplanowano na wrzesień 2020 roku, w 400. rocznicę powstania historycznego statku Mayflower, który zabrał pierwszych angielskich osadników do Ameryki Północnej.

Zbudowany przez morską organizację badawczą Promare, Mayflower Autonomous Ship będzie korzystać ze sztucznej inteligencji IBM, potężnych serwerów, chmury i najnowszych technologii obliczeniowych, tak aby samodzielnie nawigować i unikać zagrożeń oceanicznych na trasie z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts.

Bezzałogowa żegluga ma olbrzymi potencjał. Szacuje się, że rynek ten wart jest obecnie około 90 mld USD, a w ciągu dekady wzrośnie do 130 mld USD. Wiele z dzisiejszych statków autonomicznych jest tak naprawdę tylko zautomatyzowanymi robotami, które nie przystosowują się dynamicznie do nowych sytuacji i w dużym stopniu polegają na nadrzędnej funkcji operatora. Korzystając ze zintegrowanego zestawu technologii sztucznej inteligencji IBM, chmury obliczeniowej i edge computing, Mayflower otrzymał możliwość swobodnego niezależnego działania w najtrudniejszych warunkach.

Polska wnosi istotny wkład w budowę jednego z pierwszych na świecie bezzałogowych i w pełni autonomicznych statków morskich. Właśnie zakończył się realizowany w Gdańsku pierwszy etap tego międzynarodowego projektu. W Wielkiej Brytanii jednostka zostanie wyposażona w panele słoneczne, silnik elektryczny, sprzęt nawigacyjny i wirtualnego kapitana.

Wirtualny kapitan na pokładzie

Przez ostatnie dwa lata zespół Mayflower uczył sztuczną inteligencję statku przy użyciu ponad miliona obrazów morskich zebranych z kamer zatoki Plymouth Sound w Wielkiej Brytanii, a także baz danych open source. Aby sprostać wymaganiom procesu uczenia maszynowego, zespół użył IBM Power AC922, tej samej technologii, która stoi za najmocniejszymi superkomputerami AI na świecie. Wykorzystując komputerową technologię wizyjną IBM PowerAI Vision, wirtualny kapitan Mayflower będzie mógł samodzielnie wykrywać i klasyfikować statki, boje i wiele innych zagrożeń, które mogą się pojawić podczas pionierskiego rejsu przez Atlantyk. Wirtualny kapitan będzie stale dokonywać oceny sytuacji i będzie aktualizować kurs. Ponieważ w trakcie rejsu jednostka nie będzie mieć dostępu do szerokopasmowej łączności internetowej, wykorzysta w pełni samodzielny system edge computing. Podczas pobytu na morzu, Mayflower będzie przetwarzał dane lokalnie, zwiększając szybkość podejmowania decyzji i zmniejszając ilość przepływu i przechowywania danych na statku.

Badania nad plastikiem w oceanach

MAS to przede wszystkim statek badawczy. Będzie mieć trzy kapsuły zawierające szereg czujników i instrumentów naukowych. Wszystkie te narzędzia będą wykorzystywane do prowadzenia badań naukowych w wielu istotnych obszarach, takich jak monitorowanie ssaków morskich, sporządzanie map poziomu morza i plastiku zalegającego w oceanach.

Plastik stanowi istotne zagrożenie dla oceanów. Ponad 700 gatunków zwierząt wchodzi w kontakt ze śmieciami morskimi, rozsianymi od równika po bieguny. Szacuje się, że ilość tworzyw sztucznych w oceanach w latach 2015-2025 potroi się. Projekt budowy autonomicznego statku MAS daje możliwość przemyślenia, w jaki sposób zbierać dane, aby lepiej zrozumieć ten globalny problem.

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości