Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Laguna 30 na jeziora i morza

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • środa, 8 grudnia 2010

Laguna 30 to zgrabna, elegancka konstrukcja przeznaczona na jeziora lub na morze. To jeden z niewielu jachtów tej wielkości oferujący dwie zamykane kabiny na rufie, co może zainteresować nie tylko prywatnych armatorów, ale także firmy czarterowe.

Projekt powstał na deskach kreślarskich Wojciecha Spisaka i stoczni „Sułkowski”. Już podczas tworzenia dokumentacji uwzględniono uwagi prywatnych armatorów i firm czarterowych. Dzięki temu powstał jacht dostępny w dwóch wersjach zabudowy: z dwiema kabinami (dziobową i rufową) oraz z trzema kabinami (dziobową i dwiema rufowymi). Dodatkowo w mesie, na obydwu burtach, znajdują się pełnowymiarowe koje, dlatego wnętrze może być przeznaczone nawet dla 10 osób. Standardowo stocznia proponuje sześć lub osiem koi.

Liniami pokładu Laguna 30 nawiązuje do mniejszej Laguny 25. Posiada duży kokpit zamknięty rozkładanymi ławkami. To rozwiązanie daje załodze poczucie bezpieczeństwa, więc jest cenione przez prywatnych armatorów i firmy czarterowe. Uwagę zwracają szerokie półpokłady, profilowane ławki w kokpicie oraz przetłoczenie pod stopy w osi kokpitu zapewniające komfort siedzenia i żeglowania. Przetłoczenie służy także jako baza do ewentualnego montażu koła sterowego. Aby maksymalnie uprościć obsługę jachtu wszystkie fały sprowadzono do kokpitu (Laguną 30 może bez problemów żeglować jedna osoba). Na pokładzie znajdziemy dwa kabestany fałowe, dwa kabestany szotowe zamontowane na burtach, stopery oraz szyny szotów foka z wózkami. Jacht posiada na pokładzie cztery bakisty – forpik, dwie bakisty kokpitowe oraz obszerny achterpik – „studnię”, w której można umieścić silnik przyczepny. Łódź może być także wyposażona w silnik podwieszony na pantografie lub w silnik stacjonarny. Ster w Lagunie 30 montowany jest na pawęży, ale można też zastosować ster głębinowy.

 

Laguna 30 może posiadać kadłub z mieczem obrotowym i balastem wewnętrznym, z mieczem obrotowym i balastem podwieszanym pod dnem lub ze stałym kilem (wersja pełnomorska). Łódź może nieść żagle o łącznej powierzchni prawie 40 metrów kwadratowych. Fok stawiany jest na sztywnym sztagu z rollerem, natomiast pełnolistwowy grot wyposażono w system lazy jack oraz dwa refy. Bom znajduje się na odpowiedniej wysokości, więc członkom załogi nie grozi uderzenie.

 

Wnętrze jest przestronne, eleganckie i jak twierdzą pierwsi klienci – stworzone ze smakiem. W kabinie dziobowej znajdują się dwie szafy na ubrania oraz poręczne jaskółki. Mesa wyposażona jest w dużą liczbę zamykanych szafek, dzięki czemu wszystkie drobiazgi znajdą swoje miejsce. Rzeczy osobiste można zmieścić w obszernych bakistach pod siedziskami lub za oparciami materacy. Stół umieszczony centralnie na skrzyni mieczowej jest dość obszerny, co pozwala całej załodze zasiąść do wspólnego posiłku. Blat kambuza został wykonany z eleganckiego corianu. Miejsce to można wyposażyć w lodówkę i kuchenkę na kardanie z piekarnikiem. Nad blatem zamontowane są zamykane szafki – niezbędne w każdej kuchni. W wersji z dwoma kojami na prawej burcie umieszczono mały stół nawigacyjny. Z mesy przechodzi się do dużej kabiny sanitarnej oraz do zamykanych kabin rufowych (jednej lub dwóch). W obydwu wersjach koje rufowe wyposażone są w wygodne przedsionki i szafy na ubrania.

Podczas testów i pomiarów prędkości przeprowadzonych na jeziorze Kisajno, przy wietrze o sile 3 stopni Beauforta jacht osiągał prędkość nawet do siedmiu węzłów. Zwrócono uwagę na to, że Laguna 30 nie ma tendencji do „moczenia pawęży” – cały czas pozostawała nad wodą. Dzięki temu przepływ wody nie był w żaden sposób zakłócony.

 

LAGUNA 30 W LICZBACH

Długość całkowita                        9,85 m

Długość kadłuba                           8,85 m

Szerokość                                   2,97 m

Zanurzenie                                  0,42 / 1,62 m

Wysokość w kabinie                     1,95 m

Masa całkowita                            3200 kg

Masa balastu                               900 kg

Grot                                            22 m2

Fok                                              16 m2

Koje                                            6-8

Kategoria projektowa                 C lub B

Projekt W. Spisak / mgr inż. B. Sułkowski

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości