Najlepsze łodzie motorowe minionego roku w konkursie Best of Boats 2024
Berlińskie targi BOAT & FUN ponownie były gospodarzem finału nagrody Best of Boats Award. Międzynarodowe jury uhonorowało zwycięzców największej międzynarodowej nagrody dla łodzi motorowych w sześciu kategoriach. Po raz pierwszy przyznano nagrodę w kategorii dużych jachtów luksusowych: Best Big Boats. Także po raz pierwszy uruchomiło publiczne głosowanie: przez trzy tygodnie publiczność mogła głosować na swoich faworytów spośród nominowanych łodzi (podliczone głosy były traktowane, jak głos dodatkowego jurora). Najaktywniejsi byli motorowodniacy z Polski, Finlandii, Niemiec i Szwecji. W tym roku głosowanie publiczności spotkało się z tak dużym zainteresowaniem, że członkowie jury zdecydowali o wprowadzeniu głosowania publiczności do kolejnych BOB.
Best for Beginners: AMT 165 (Finlandia)
Alfred Boer, główny tester łodzi motorowych magazynów Nautique z Holandii i Varen z Belgii, wręczył nagrodę Best for Beginners. Dominik Entzminger, dyrektor zarządzający Boat Solutions, odebrał nagrodę w imieniu AMT Boats. „Jestem bardzo zaskoczony i zachwycony, że nasz model wygrał”.
Best for Family: Marex 440 Gourmet Cruiser (Norwegia)
Marex 440 Gourmet Cruiser z Norwegii pokonał konkurencję czterech innych finalistów. Jury było pod wrażeniem jego bezpretensjonalnego luksusu z przestronnym pokładem i komfortem podróży. Arek Rejs, główny tester łodzi motorowych w polskim magazynie „Wiatr”, wręczył nagrodę Espenowi Aalrudowi, CEO Marex Boats. Aalrud wyraził wdzięczność za nagrodę. „BOB sprawia, że jesteśmy dumni i szczęśliwi. To cenne uznanie naszej pracy”, powiedział.
Best for Fun: Saxdor 400 GTC (Finlandia)
Saxdor 400 GTC zapewnia zabawę na wodzie. Nie chodzi o maksymalną prędkość, ale o maksymalną przyjemność. Niezależnie od tego, czy opalasz się, imprezujesz na dwóch balkonach otwieranych burt, czy żeglujesz w każdych warunkach morskich, wszechstronny i przestronny 40-stopowy jacht zawsze zapewnia świetną zabawę na pokładzie, stwierdziło jury, które reprezentował Siga Curt Iborra, redaktor naczelny „Mares” z Hiszpanii. Erna Rusi, dyrektor generalna Saxdor Yachts, powiedziała: „Czuję się bardzo zaszczycona, że wygrałam wyścig i otrzymałam tę nagrodę w tej wymagającej kategorii”.
Best for Performance: Anytec 860 T (Szwecja)
Jurorom nie było łatwo dokonać wyboru w klasie łodzi 50+ węzłów, kiedy prędkość nie jest najważniejszym czynnikiem. Skupiono się na wydajności, bezpieczeństwie i łatwości użytkowania. Anytec 860 T ze Szwecji zaoferował najlepsze połączenie tych cech z najprostszą obsługą, solidnym aluminiowym kadłubem i doskonałymi osiągami. Jonas Vedin, CEO Anytec Sweden i Jari Ahoranta, International Sales, odebrali BOB 2024 od Jana Sjölunda, redaktora naczelnego „Venemestari” z Finlandii. „Czujemy się bardzo zaszczyceni i nie spodziewaliśmy się tej nagrody” — powiedział Jonas Vedin.
Best Electric: Frauscher x Porsche 850 Fantom Air (Austria)
Współpraca wiodącego niemieckiego producenta samochodów sportowych, Porsche, i posiadającej wieloletnie doświadczenie w dziedzinie budowy łodzi elektrycznych, austriackiej stoczni Frauscher, gwarantuje to co najlepsze. Szybki dzienny cruiser z najnowocześniejszym elektrycznym układem napędowym, Frauscher x Porsche 850 Fantom Air jest, według jury, pierwszą elektryczną łodzią o wydajności i klasie w pełni porównywalnej z łodziami o tradycyjnym napędzie spalinowym. Kerstin Zillmer, redaktor naczelna magazynu „float” w Niemczech, wręczyła zespołowi trofeum. Florian Helmberger, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, odebrał nagrodę w imieniu stoczni Frauscher, podczas gdy Jens Winterfeld, Dyrektor ds. Napędów Elektrycznych i Systemów Spalinowych/Hybrydowych, przybył na wydarzenie w imieniu firmy Porsche. Obaj zaznaczyli, że prawdopodobnie nie będzie to ich ostatnia współpraca.
Best Big Boats: Omikron OT-60 (Grecja)
Kierownik ds. marketingu Eugene Anyfantis i George Papantoniou, projektant w Omikron Yachts, odebrali nagrodę w kategorii dużych łodzi z rąk Juliana Višnjevca, redaktora naczelnego słoweńskiego magazynu „Val Navtika”. Jury podjęło decyzję na korzyść Omikron OT-60 na podstawie jego wyjątkowego wykonania i osiągów. 20-metrowa łódź nie została zaprojektowana z myślą o maksymalnej prędkości, ale o minimalnym zużyciu paliwa i cichej podróży. Jednocześnie oferuje niezrównany poziom komfortu i ciszy na pokładzie, zainspirowany jachtami żaglowymi. Eugene Anyfantis, kierownik ds. marketingu, i George Papantoniou, inżynier Omikron Yachts, poczuli, że ich wysiłki zostały nagrodzone. „Jury zrozumiało naszą koncepcję i z niecierpliwością czekamy na świetlaną przyszłość” — powiedział Anyfantis.
W tym roku jury nie przyznało nagrody w kategorii Best for Future.
Koniecznie należy wspomnieć o licznej reprezentacji polskich marek w konkursie. Finalistami XI edycji Best of Boats Award były aż cztery polskie marki: Nautic 880 w kategorii Best for Family, Parker 910 Odyssey i Wiszniewski W43 w Best for Fun oraz Virtue V10 w kategorii Best for Performance. Warto zauważyć, że większość nominowanych łodzi z Polski to zupełnie nowe marki, nie znane wcześniej na jachtowym rynku. Ogromną zasługą w promocji polskich marek jest udział Polboat – izba wsparła zagranicznych jurorów podczas Polboat Yachting Festival w Gdyni, gdzie zorganizowano testy najnowszych jachtów z polskich stoczni.