Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Imponujący jacht został królem Mariny Gdynia. Poznajcie Skeirona D50

W Gdyni zwodowano jacht „Maraja”. To pierwsza polska konstrukcja wzorowana na klasycznych downeast boats – dzielnych łodziach używanych do połowu homarów na północno-zachodnim Atlantyku.

  • Magazyn „Wiatr”
  • niedziela, 1 listopada 2015

Oto król Mariny Gdynia

W Gdyni zwodowano nowy jacht motorowy Skeiron D50 (o wdzięcznej nazwie „Maraja”). Gdy tylko stanął przy kei, został królem mariny. To pierwsza polska konstrukcja wzorowana na klasycznych downeast boats – dzielnych łodziach używanych do połowu homarów u wybrzeży Maine, Nowej Szkocji oraz Nowej Fundlandii i Labradoru. KONTAKT DO PRODUCENTA: Skeiron, 601 997 951, www.skeiron.pl

Firma Skeiron czerpie pomysły z doświadczeń zdobytych przy sprzedaży jachtów (marka Sealine), obsłudze czarterów oraz organizacji szkoleń motorowodnych. Skeiron D50, jacht o długości 15 metrów, łączy wygodę, luksus, przestrzeń oraz dzielność i stabilność podczas żeglugi. Jest jednocześnie domem na wodzie i statkiem mogącym przemierzać najtrudniejsze morza wzdłuż i wszerz, opierając się sztormom. Taką łajbą z pewnością nie pogardziłby kapitan Billy Tyne, czyli George Clooney z filmu „Gniew oceanu”. W podstawowej wersji jednostka kosztuje 520 tys. euro netto. Powierzchnia mieszkalna wynosi aż 90 m kw., natomiast górny taras (flybridge) ma aż 30 m kw.

Na takim kadłubie zbudowano jacht Skeiron D50. Zobacz Film:

Downeast boats to łodzie budowane na półwypornościowych kadłubach. Znamy je między innymi z dokumentalnego serialu Discovery Channel „Najniebezpieczniejszy zawód świata” opowiadającego o poławiaczach krabów. Od dziobu do śródokręcia mamy kadłub nawiązujący kształtem do szybkich łodzi ślizgowych, a dalej – ku rufie – kadłub z zupełnie płaskim dnem i bardzo dużym kilem. Kil tradycyjnego kadłuba typu downeast podobny jest do kila jachtu żaglowego. Nie jest on obciążony balastem, ale spełnia dwie ważne funkcje: po pierwsze – kil i skeg chronią ster oraz śrubę napędową w razie przypadkowego lub umyślnego wejścia na mieliznę, po drugie – kil pomaga w utrzymaniu jednostki na kursie przy bocznej fali, ograniczając jednocześnie kołysanie z burty na burtę. Takie kształty świetnie się trzymają wody nawet w najtrudniejszych warunkach.

Chcąc zbudować luksusowy mieszkalny jacht, który byłby równie dzielny jak jednostki amerykańskich i kanadyjskich rybaków, należało zdobyć odpowiednie formy. Andrzej Popławski, szef firmy Skeiron, wyruszył po nie za ocean. Znalazł je w Nowej Szkocji. Kupił i przetransportował do Polski nie tylko formę kadłuba, ale także wielu innych elementów łodzi. Wszystkie dotarły do wynajętego hangaru w Gdańsku, gdzie rozpoczęto konstruowanie pierwszego polskiego downeast boat. Kilka miesięcy trwały prace projektowe, cała budowa zajęła dwa lata, ale efekt jest imponujący – można się o tym przekonać, oglądając załączone zdjęcia, przeglądając galerię na stronie internetowej www.skeiron.pl lub spacerując wzdłuż kei w gdyńskiej marinie.

Dla kogo buduje się takie jednostki? – Nie wszyscy miłośnicy jachtów motorowych czerpią radość z szybkiej ślizgowej żeglugi z prędkością 30, 40 węzłów, kiedy silniki spalają 300, 400 litrów na godzinę – mówi Andrzej Popławski. – Dla wielu ważniejsza od prędkości jest dzielność w najtrudniejszych warunkach oraz wygoda i niezależność żeglugi podczas długich morskich rejsów. Naszą łódź budowaliśmy pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Jacht otrzymał oceaniczną klasę A. Choć jest słusznych rozmiarów i waży 16 ton, podczas żeglugi z prędkością 5, 6 węzłów silnik spala zaledwie trzy litry ropy na godzinę, co daje imponujący zasięg 3 000 mil (z zachowaniem rezerwy paliwa wynoszącej 10 proc.). Można by się pokusić o rejs z Irlandii do St. John’s (portowe miasto w Kanadzie, na wyspie Nowa Funlandia). Maksymalna prędkość ze standardowym silnikiem Volvo Penta D6 435 KM to 14 węzłów.

Skeiron D50 ma cztery zbiorniki paliwa – każdy o pojemności 480 litrów. Projekt przewiduje montaż dwóch dodatkowych zbiorników. Tak wyposażony jacht może pokonać bez tankowania, z prędkością ośmiu węzłów, 1 600 mil (także zachowując rezerwę paliwa 10 proc.). Oprócz sześciocylindrowego silnika Volvo Penta D6 435 KM, są także dwa stery strumieniowe – dziobowy i rufowy. Dzięki nim parkowanie w marinie jest dość proste – do obsługi potrzeba dwóch osób albo jednej osoby i rufowej kamery.

Na górnym tarasie mamy odkrytą sterówkę z szerokim fotelem i wygodnymi leżankami dla pasażerów. Przejściami z prawej i lewej strony, pokonując kilka stopni, możemy dojść na obszerny pokład dziobowy oraz do gigantycznej wewnętrznej sterówki, w której zamontowano spory owalny stół z półokrągłą kanapą. Szerokie przejście ku rufie, ze schodami, prowadzi do salonu. Jest on tak przestronny, że można w nim urządzić party dla kilku lub kilkunastu osób. Mamy tu dwa stoły, długie i głębokie burtowe kanapy, obszerny kambuz z blatem w kształcie litery C, telewizor oraz duże okna otaczające całe pomieszczenie. Przesuwane trójskrzydłowe drzwi prowadzą do całkowicie zadaszonego kokpitu, który z salonem tworzy jedną dużą przestrzeń. Na rufie jest jeszcze obszerna platforma kąpielowa. Wnętrze jachtu mieści trzy dwuosobowe kabiny sypialne. Mieszkańcy dwóch z nich mają własne łazienki, natomiast mieszkańcy trzeciej korzystają z głównej łazienki przy salonie.

Premierowy egzemplarz Skeirona D50, luksusowy ocean cruiser, ma sześć miejsc sypialnych w kabinach oraz dodatkowe miejsca w salonie. Jacht można zabudować w wielu wersjach, także w wersji czarterowej z dziesięcioma miejscami sypialnymi. Na tym samym kadłubie firma oferuje również łodzie typu fishing boat (profesjonalna jednostka do pełnomorskich połowów) oraz ferry boat (mały prom dla 60 pasażerów).

KONTAKT DO PRODUCENTA: Skeiron, 601 997 951, www.skeiron.pl

SKEIRON D50 FLY
Długość 14,98 m
Szerokość 4,82 m
Zanurzenie: 1,60 m
Wysokość (z masztem): 5,57 m
Wysokość (maszt złożony): 4,22 m
Wysokość w kabinie: 1,94 m
Załogi: 16 osób
Miejsca do spania: 8
Zbiorniki paliwa: 4 x 480 l
Zbiornik wody: 700 l
Kategoria: A

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości