Wpływ pandemii, inflacji i wojny na rynek nowych jachtów – rozmowa z Robertem Gwoździem z Yachts & Yachting
Jak się zmienił rynek nowych jachtów żaglowych i motorowych w ostatnich trzech sezonach? Jak kupować łodzie w trudnych czasach? O rozmowę poprosiliśmy Roberta Gwoździa z sopockiej firmy Yachts & Yachting (www.yachtsandyachting.pl), która jest polskim przedstawicielem marek Dufour, Bavaria, Nautitech, Fountaine Pajot, Grand Soleil i Greenline.
Magazyn „Wiatr”: Sytuacje gospodarcza i polityczna wyraźnie wpływają na biznes stoczniowy. Kto dziś najwięcej traci i w jakich barwach rysuje się przyszłość?
Robert Gwóźdź: Rosnące koszty leasingu dotykają dziś przede wszystkim armatorów poszukujących jachtów małych i średnich, czyli oferowanych przez stocznie najczęściej za kilkaset tysięcy złotych (od 100 tys. zł do 400 tys. zł netto). Dotyczy to zarówno łodzi żaglowych, jak i motorowych. Do niedawna działaliśmy w otoczeniu taniego i łatwo dostępnego pieniądza, dziś znacznie trudniej pozyskać finansowanie. Banki są zdecydowanie ostrożniejsze i jakoś szczególnie dotyczy to rynku jachtowego…
Cały wywiad na łamach magazynu „Wiatr”: LINK