Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Polisy OC dla skipperów

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • wtorek, 22 marca 2011

Przed czym chroni ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej skipperów?

Ubezpieczenie jachtu, które przejmujemy wraz z jednostką czarterową, zwykle nie chroni skipperów przed roszczeniami członków załogi, osób postronnych czy armatora jednostki. Dlatego prowadzący rejsy komercyjne oraz wyprawy w gronie znajomych coraz częściej wykupują dla siebie ubezpieczenie OC. Ile kosztuje święty spokój skippera?

Jedna z firm, zachęcając skipperów do wykupienia polisy OC, napisała w swym informatorze, że ubezpieczenie kosztuje tyle, ile mandat za złe parkowanie. Może więc warto przeczytać ten tekst do końca, biorąc pod uwagę fakt, że kapitan prowadzący jacht czarterowy odpowiada za szkody powstałe z jego winy całym swoim majątkiem. Głównym zadaniem OC jest „wypełnienie luk” w ubezpieczeniu jachtu, który czarterujemy.

W wyniku błędu podczas manewru załogant zostaje uderzony bomem w głowę. Traci przytomność, jego życie jest zagrożone. W wyniku rozszczelnienia zbiornika z paliwem jacht zanieczyszcza wodę w zatoce będącej rezerwatem przyrody. Uszkadzamy kadłub, uderzając kilem w podwodną skałę. Jacht idzie do remontu, którego koszty pokrywa jachtowe ubezpieczenie casco. Ale kto zapłaci za wynajęcie nowego jachtu dla załóg, mających przejąć naszą łódź? Kto pokryje koszty anulowanych czarterów? Kto zapłaci za uwolnienie jednostki z aresztu mającego zabezpieczyć roszczenia holującego? Przed tymi wszystkimi zagrożeniami, które czyhają na kapitana, chroni ubezpieczenie OC. Nie należy do najdroższych, a w razie kłopotów może być bardzo przydatne.

Ubezpieczenie OC skippera obejmuje nawet rażące błędy kapitana oraz jego niedbalstwo. Ciekawe jest to, że ochrona działa nawet wówczas, gdy skipper wyrządzi szkodę po spożyciu alkoholu. Polisa wykupiona przez prowadzącego jacht chroni także pozostałych członków załogi. Ważne jest ponadto, że ubezpieczony kapitan zyskuje sojusznika w przypadku ewentualnych nieuzasadnionych roszczeń. W takich sytuacjach zawsze łatwiej bronić się wspólnie z ubezpieczycielem niż samemu.

– Coraz więcej osób wykupuje u nas OC skippera. Kapitanowie mówią: „Bierzemy, tak na wszelki wypadek” – opowiada Joanna Rafalska z agencji czarterowej Otago Yacht, która oferuje klientom ubezpieczenie firmy Yacht-Pool.

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej skipperów jest nowym produktem w ofercie firmy Pantaenius. – To ubezpieczenie kierujemy do żeglarzy pływających turystycznie lub zawodowo na jachtach, które nie są ich własnością – mówi Michał Korneszczuk, z firmy Nautica Nord reprezentującej w Polsce markę Pantaenius.

Ile kosztuje święty spokój? W firmie Pantaenius (przy sumie gwarancyjnej wynoszącej 6 mln euro) cena polisy OC dla skippera żeglującego w prywatnych rejsach wynosi 70 euro na rok. Ubezpieczenie obejmuje cały świat i wszystkie jachty. Wyższe stawki oferowane są skipperom zawodowym, prowadzącym rejsy komercyjne. Jeśli kapitan kieruje jachtem o długości do 17 metrów, zapłaci 214 euro na rok. Jeżeli pływa na większych jednostkach – stawka wynosi 714 euro na rok. W wypadku, gdy skipper zechce być chroniony większą  sumą gwarancyjną (10 mln euro), wówczas stawki rosną. Dla prowadzącego prywatny rejs jest to wówczas 107 euro na rok. Dla zawodowego skippera na łodzi do 17 metrów – 321 euro, a na jachcie większym – 1071 euro.

Firma Yacht-Pool oferuje trzy rodzaje ubezpieczeń dla prowadzącego jacht żaglowy. Sumy gwarancyjne wynoszą 5 mln euro, 7 mln euro lub 10 mln euro. A składki odpowiednio: 92 euro, 110 euro i 141 euro. Wyższe stawki oferowane są w wypadku, gdy skipper prowadzi jacht motorowy: 152 euro, 170 euro i 201 euro. Jeśli łódź motorowa nie przekracza maksymalnej prędkości 10 km/h, wówczas skipper ubezpiecza się według niższych stawek, takich jak dla jachtów żaglowych.

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości