Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Puchar Ameryki w San Francisco

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • poniedziałek, 3 stycznia 2011

W Nowym Jorku poinformowano, że to San Francisco będzie gospodarzem kolejnych regat o Puchar Ameryki. Szczegóły mają być zaprezentowane 5 stycznia na konferencji prasowej BMW Oracle, zespołu, który broni trofeum.

Puchar Ameryki to najstarsze regaty świata, a wiktoriański dzban o wadze 3 kilogramów jest najstarszą nagrodą w nowożytnym sporcie. To wystarczy, by uznać, że w żeglarstwie nie ma cenniejszego trofeum.

32 edycję regat rozegrano na jednokadłubowcach klasy ACC. W tym roku – w 33. edycji America’s Cup – doszło do nierównej walki szwajcarskiego katamaranu Alinghi ze znacznie szybszym Amerykańskim trimaranem BMW Oracle, który w miejscu grota miał gigantyczne skrzydło. Już po pierwszym wyścigu było jasne, że te dwa jachty nigdy nie powinny rywalizować między sobą w regatach meczowych. Amerykanie żeglowali ostrzej na wiatr, z dużą swobodą i lekkością, prawie przez cały czas utrzymując nawietrzny pływak ponad wodą. Na ich tle jacht Szwajcarów prezentował się jak słoń. W całych regatach średnia prędkość BMW Oracle była o 2-3 węzły wyższa, niż średnia prędkość Alinghi.

By wyrównać szanse i uatrakcyjnić rywalizację postanowiono stworzyć nową klasę AC72. Katamarany o jednakowych parametrach sprawią, że walka o Puchar Ameryki znów będzie się toczyć burta w burtę. Aby zmniejszyć koszty rywalizacji wprowadzono ograniczenia dotyczące liczby członków załogi i budowy jachtów. Każdy zespół będzie mógł zatrudnić najwyżej 11 żeglarzy i zbudować najwyżej dwa jachty.

Dlaczego uznano, że katamarany będą dobrym rozwiązaniem dla Pucharu Ameryki? Przede wszystkim są tańsze i łatwiejsze w montażu, demontażu i w transporcie, niż trimarany. Wyścigi będą bardziej widowiskowe, niż na starych jednokadłubowcach, bo nowe maszyny, wyposażone w skrzydła, będą mogły regularnie żeglować z prędkością przekraczającą 30 węzłów. Regaty będzie można rozgrywać prawie w każdych warunkach wietrznych, także przy słabych i silnych wiatrach.

Nowe jachty będą miały pływaki o długości 22 metrów. Szerokość katamaranów wyniesie 14 metrów. Łodzie będą wyposażone w sztywne skrzydło o powierzchni 300 metrów kwadratowych. Nowa konstrukcja jest w pewnym sensie połączeniem elementów z ostatnich jachtów BMW Oracle i Alinghi. Nowością będzie obecność operatora kamery na każdym z jachtów.

Organizatorzy planują też rozegranie cyklu regat o nazwie America’s Cup Word Series. Te wyścigi będą rozgrywane na mniejszych katamaranach treningowych o długości 14 metrów.

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości