Silnik Diesla na jachcie. Praktyczne szkolenia dla żeglarzy i skipperów. Czy warto?
Załoga Szkoły Żeglarskiej Morka zaprosiła nas do Kalisza na jednodniowy praktyczny kurs, podczas którego zgłębialiśmy tajemnice silników dieslowskich najczęściej spotykanych na armatorskich i czarterowych jachtach. W hangarze nad Prosną spędziliśmy kilka godzin. Poznaliśmy podstawowe zasady związane z obsługą diesla i naprawą najczęściej spotykanych usterek. Szkolenie prowadził Michał Kaftanowicz. Korzystaliśmy z prawdziwego silnika marki Volvo Penta, który zamontowano na niewielkiej łodzi z otwartym pokładem. Model ma wszystkie instalacje, które spotykamy na prawdziwych jachtach – paliwową, wodną i elektryczną. Poza tym mamy zbiornik paliwa, prawdziwą manetkę oraz rurę wydechową odprowadzającą spaliny poza hangar. Ponieważ łódź stoi na wózku, silnik nie pobiera wody zaburtowej do systemu chłodzenia – korzysta z wewnętrznego zbiornika, który zbudowano w dziobowej komorze łódki. Ta niezwykła konstrukcja to prawdopodobnie jedyny taki sprzęt szkoleniowy w kraju.
Najbliższe szkolenie zaplanowano na sobotę 27 lipca (Kalisz, Wał Piastowski 3, godz. 9.00). Morka organizuje także kursy wyjazdowe – informacji szukajcie na stronie www.morka.pl (zakładka: Szkolenia specjalne – LINK).
Więcej o szkoleniu na łamach nowego wydania „Wiatru”:
http://magazynwiatr.pl/pdf/MagazynWiatr_08_2017.pdf