Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Śladami Henryka Jaskuły

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • poniedziałek, 3 czerwca 2013

Bartek Czarciński (26 lat) buduje mały jacht, na którym wyruszy w rejs dookoła świata – z Gdyni do Gdyni, samotnie i bez zawijania do portów. Od czasów Henryka Jaskuły, czyli od prawie 33 lat, nikt nie zdecydował się na taką wyprawę.

Bartek pływa zawodowo od siedmiu lat. Jest współwłaścicielem kaliskiej szkoły żeglarstwa Morka. Prowadzi rejsy po morzach i oceanach, co roku spędza na pokładzie aż dziewięć miesięcy. – Samotny rejs jest dla mnie naturalnym krokiem w żeglarskim rozwoju – mówił nam w połowie lutego. Od czterech lat przygotowuje się do tego przedsięwzięcia. Od trzech lat samodzielnie buduje jacht o długości niespełna ośmiu metrów – właśnie zakończył laminowanie poszycia kadłuba i rozpoczął zabudowę wnętrza. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w czerwcu łódka będzie już na wodzie. Przetestuje ją podczas Regat Samotników im. Leonida Teligi oraz na trasie wyścigu o Puchar „Poloneza”.

Przygotowując się do rejsu, Bartek biega prawie codziennie, stara się też dużo żeglować samotnie. We wrześniu popłynął w rejs z Gdyni na wysokość Bornholmu i dalej do Świnoujścia. Spędził samotnie 10 dni na jachcie typu Nefryt, czyli na zbliżonym wielkością do tego, na którym wyruszy dookoła świata. W planach ma kolejne żeglarskie treningi: – Chcę popłynąć przez cieśniny duńskie i przez Kanał Angielski – mówi. – To są pierwsze trudne miejsca, jakie napotkam na okołoziemskim szlaku – dodaje. Zdaje sobie sprawę z tego, że gdy Henryk Jaskuła wypływał z Gdyni w swój pamiętny rejs (czerwiec 1979 rok), na Bałtyku, w cieśninach i w kanale nie było tak dużego ruchu statków jak dziś. Ale nie było też takiej technologii i takich urządzeń nawigacyjnych, z jakich możemy korzystać obecnie.

Łódka będzie niewielka: ma 7,8 m długości, 2,5 m szerokości, zanurzenie o głębokości 1,6 m i żagle o powierzchni 31 m kw. Jacht będzie przygotowany do samotnej żeglugi. Jedna osoba będzie go mogła bez trudu obsłużyć i w razie awarii dokonać niezbędnych napraw. Bartek zrezygnował z silnika. Wymyślił też kilka patentów, które mają mu pomóc w trakcie wyprawy. Energię elektryczną pozyska z paneli słonecznych i generatora wiatrowego. A w kokpicie zamontuje piastę rowerową z pedałami, dzięki której zawsze będzie mógł uzupełnić energię siłą własnych mięśni i przy okazji poćwiczyć kondycję. Na pokładzie znajdą się dwie odsalarki – elektryczna i ręczna. Będzie też możliwość zbierania deszczówki. – Wodę w zbiornikach podzielę na trzy sekcje, co zmusi mnie do regularnego uzupełniania zapasów wodą z odsalarek – tłumaczy Czarciński. W sumie w jachtowych zbiornikach zmieści się 300 litrów wody.

Pod niewielkim pokładem najtrudniej ulokować zapasy żywności na ponad rok. Ograniczeniem jest wyporność jachtu, która wynosi 2600 kg. Kadłub wraz z wyposażeniem stałym waży 1,5 t, na wodę i żywność zostaje więc około 1000 kg. Dlatego też prawie całe jedzenie będzie liofilizowane. Dania muszą być zróżnicowane, aby dostarczać organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych.

Budowę kadłuba Bartek finansuje samodzielnie. Jednak aby wyposażyć łódkę, będzie potrzebował dodatkowych funduszy. Na razie nie ma sponsora, ale wymyślił dość ciekawy sposób na zebranie pieniędzy. Założył stowarzyszenie Polacy Dookoła Świata. Burty łodzi podzielił na 3200 małych kawałków i rozpoczął akcję zbierania datków – każdy z nas po wpłaceniu 50 zł na konto wyprawy będzie mógł umieścić swój portret na jachcie i w ten symboliczny sposób pożeglować dookoła świata razem z Bartkiem. Pieniądze mają pokryć koszty wyposażenia i wykończenia jachtu. Miejsca na burcie można rezerwować na stronie projektu: www.polacydookolaswiata.pl.

Bartek Czarciński ma przed sobą sporo pracy, ale nie brakuje mu entuzjazmu. Magazyn „Wiatr” został patronem projektu „Polacy dookoła świata”. Będziemy was informować o postępie prac i przygotowaniach do wyprawy.

Kamila Ostrowska


 


 

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości