Uważajmy na mielizny!
Wejścia na mielizny stały się plagą na polskich wodach – informuje załoga firmy Pantaenius. Jak się wystrzegać przykrych niespodzianek?
Na łamach najnowszego wydania „Wiatru” znajdziecie artykuły o nawigacji, bezpieczeństwie i ubezpieczeniach. To wspólny projekt „Wiatru” i firmy Pantaenius, w którym prezentujemy materiał o unikaniu podwodnych przeszkód. Przedstawiamy też Polish Rescue Radio, nowego operatora morskiego systemu łączności (zastąpił Witowo Radio).
Wejścia jachtów na mielizny i kontakty kadłubów z innymi podwodnymi przeszkodami to dziś prawdziwa plaga. Specjaliści od ubezpieczeń wskazują, że zjawisko to dotyczy zarówno akwenów śródlądowych, jak i morskich wód zatokowych oraz przybrzeżnych. – Szkody spowodowane przez wejścia na mielizny i kontakty z podwodnymi obiektami stanowią od 30 do 40 proc. wszystkich, które likwidujemy – mówią przedstawiciele firmy Pantaenius. W ubiegłym sezonie klienci zgłosili kilkadziesiąt tego typu zdarzeń, z których duża część miała miejsce na Mazurach. Żadna z jednostek, na których przeprowadzono inspekcję powypadkową, nie miała na pokładzie przyrządów i przyborów nawigacyjnych, nawet zwykłej mapy mazurskich akwenów z kiosku w Mikołajkach.
Żeglarzom przemierzającym wody morskie polecamy artykuł o Polish Rescue Radio (SPL), nowej stacji brzegowej działającej w Gdyni, która została krajowym operatorem morskiego systemu łączności w niebezpieczeństwie i dla bezpieczeństwa. Polish Rescue Radio prowadzi całodobowy nasłuch w ramach systemu GMDSS (Światowy Morski System Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa) w polskim obszarze odpowiedzialności za akcje ratownicze SAR.
CZYTAJ W WEB KIOSKU
POBIERZ PLIK PDF
Albo użyj aplikacji Wiatr na smartfonie lub tablecie.