Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

W Sopocie powstaje nowa marina

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • środa, 9 marca 2011

Sopockie molo już niedługo zmieni swoje oblicze.

Trwa budowa pierwszej w mieście przystani jachtowej. To przedsięwzięcie otworzy Sopot dla żeglarzy z Polski i z zagranicy. Jeśli wszystko potoczy się zgodnie z planem, już na początku sezonu w marinie zacumują pierwsze jachty.

Marina będzie miała charakter sezonowy – ma odgrywać rolę atrakcyjnego przystanku dla żeglujących po zatoce. Przystań powstaje na końcu zabytkowego molo. Będą ją ograniczać boki głowicy oraz ostroga mola, a także nowo wybudowane falochrony: wschodni i południowy. Wewnątrz zaplanowano 103 miejsca do cumowania, w tym 40 dla jachtów o długości od 10 do 14 metrów oraz 63 dla łodzi o długości do 10 metrów. Przy wschodnim falochronie znajdzie się również kilka miejsc dla największych jednostek, które będą mogły cumować burtą do spacerowej częsci przystani.

Basen przystani zostanie podzielony pływającymi pomostami na trzy części. Oprócz miejsc postojowych powstaną bosmanat, zaplecze sanitarne oraz restauracja. Przy każdym stanowisku cumowniczym znajdziecie gniazdka zasilania elektrycznego oraz krany z wodą. Z mariny będą korzystać nie tylko żeglarze, ale również służby ratunkowe WOPR oraz – w razie złych warunków pogodowych – sopoccy rybacy.

Koszt inwestycji przekroczy 74 mln zł. Projekt otrzymał 25 mln zł dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pozostałą część kosztów pokrywa budżet miasta. Dzięki zastosowaniu  innowacyjnego pontonu szczudłowego prace budowlane trwają nieprzerwanie w każdych warunkach pogodowych. Przedsięwzięcie realizuje Hydrobudowa Gdańsk, a mariną będzie zarządzał polski oddział szwedzkiej firmy Promarina Management.

Na marinę od dawna czekali nie tylko mieszkańcy Sopotu. Dla żeglarzy z Trójmiasta i z całej Polski będzie to ogromna jakościowa odmiana. Dotychczas Sopot pełnił funkcję wakacyjnego kurortu. Teraz otwiera się na morze i żeglarzy. Powstanie miejsce przystosowane do prowadzenia szkoleń, a także do organizacji imprez żeglarskich na wysokim poziomie. Łukasz, trójmiejski żeglarz, zapytany o marinę, mówi: „Żeglowanie po zatoce będzie zdecydowanie atrakcyjniejsze. Marina będzie w jej centrum.” Ale dodaje również: „Minusem lokalizacji mariny jest utrudniona komunikacja – niemożność dojechania samochodem w jej pobliże. Będzie więc  jedynie miejscem na krótki postój, a nie na dłuższy pobyt czy zaokrętowanie.”

Lokalizacja rzeczywiście jest nietypowa. Nie znajdziemy tu stacji paliw, warsztatów,  dźwigów ani slipu. Dlatego zdania na temat tej inwestycji są podzielone. Część żeglarzy uważa, że przystań nie spełni ich oczekiwań. Ale czy na pewno? Sopocka marina będzie przygotowana na trudne warunki pogodowe. Konstrukcja pod powierzchnią wody oparta na żelbetonowych i stalowych ścianach ma rozpraszać energię fal podczas sztormów. Marina będzie również chronić zabytkową część mola. Ma zniwelować działanie zmiennych warunków pogodowych i uchronić molo przed ciągłymi remontami.

Jeszcze zanim rozpoczęto prace nad mariną, rozważano realizację projektu autorstwa Tomasza Bosiackiego. Pomysł zakładał powstanie portu w formie sztucznej wyspy o powierzchni 20 hektarów, połączonej z brzegiem kilkupoziomowym pomostem o długości 500 metrów. Dlaczego zdecydowano się na budowę mniejszej przystani? – Obecnie budowana marina i idea sztucznej wyspy to zupełnie różne, niezależne projekty – podkreśla Magdalena Jachim, rzecznik miasta. – Sztuczna wyspa to inwestycja za 800-900 mln zł. Miałaby powstać na granicy Sopotu i Gdańska. Konieczne jest jednak znalezienie prywatnego inwestora. Na razie Sopot żyje budową przystani przy molo. To i tak duży krok w kierunku rozwoju miasta i propagowania żeglarstwa. Sopocka przystań będzie uzupełnieniem dla portów Gdańska i Gdyni, w których często trudno znaleźć wolne miejsce postojowe. Przystań w Sopocie powinna przyciągnąć żeglarzy kameralnym charakterem i umiejscowieniem w centrum miasta – dodaje.

Wkrótce poznamy ceny postoju w nowej marinie. Jej atrakcyjne położenie z pewnością przyciągnie nie tylko polskich, ale także zagranicznych żeglarzy pełnomorskich.

Kamila Ostrowska

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości