Zanim wypłyniesz w morze
Kupiłeś jacht? Zamierzasz wyruszyć w morze? Co musisz zrobić zanim oddasz cumy?
1. Rejestracja jachtu. Niezbędny jest dowód zakupu (umowa lub faktura) oraz dokument zawierający dane techniczne jachtu (np. certyfikat CE). Rejestrację prowadzi PZŻ lub Izba Morska przy Sądzie Rejonowym (jak to będzie wyglądać w przyszłości nikt nie wie). W przypadku leasingu, procedurę przeprowadza fundusz leasingowy (jako właściciel jachtu).
2. Uzyskanie pozwolenia radiowego oraz nadanie numeru MMSI. Firma zgłasza się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Składa wniosek i przedstawia dane i świadectwa homologacji urządzeń komunikacyjnych, w które wyposażony będzie jacht (radiotelefony VHF oraz radiopławy EPIRB. Procedura trwa około dwóch tygodni.
3. Przeprowadzenie inspekcji technicznej. Jesteśmy na nią skazani jeśli jacht nie posiada certyfikatu CE. W wyniku inspekcji uzyskujemy Orzeczenie Zdolności Żeglugowej (PZŻ) lub Świadectwo Klasy (PRS).
4. Uzyskanie Karty Bezpieczeństwa. Jej uzyskanie jest niezbędne jeśli jacht jest własnością firmy. Zgłaszamy jacht do inspekcji. Inspektor sprawdza prawidłowość i ważność dokumentów rejestracyjnych, technicznych, pozwoleń i certyfikatów zgodności, atestów, a także zgodność wyposażenia z wytycznymi Dyrektora Urzędu Morskiego (każdy z urzędów ma inne wytyczne). Jachty rekreacyjne (nie używane do prowadzenia działalności gospodarczej) o długości do 15 metrów zwolnione są z obowiązku posiadania Karty Bezpieczeństwa. Ich wyposażenie zależy jedynie od inwencji i rozsądku armatora.