Zmora motorowodniaków: uszkodzenia przekładni na podwodnych przeszkodach
Około 75 proc. szkód zgłaszanych w gdańskim biurze firmy ubezpieczeniowej Pantaenius dotyczy uszkodzeń łodzi i jachtów motorowych. Jakie wypadki zgłaszamy najczęściej? Zdecydowanie dominują uszkodzenia przekładni w układach napędów silnikowych. Sternicy wprowadzają łodzie na mielizny i nieoznaczone wypłycenia, niekiedy uderzają w kamienie lub w dryfujące kłody. Uszkodzenia przekładni i śrub silnikowych stanowią około 80 proc. wszystkich szkód zgłaszanych przez armatorów motorówek. Zdarzenia tego typu częściej występują w okresach panowania suszy i niskich stanów wód na śródlądowych akwenach – takie sytuacje obserwowaliśmy w ostatnich sezonach na przykład na Mazurach, gdzie suche letnie miesiące powodowały znaczne obniżenia poziomu wód. Jak się ustrzec niebezpiecznych i kosztowych zdarzeń? O swojej szkodzie opowiada Marek Waszczuk ze Sztorm Grupy, popularyzator sportów wodnych, w mediach społecznościowych znany także jako Kapitan Sztorm.
Cały artykuł na łamach magazynu „Wiatr”.
https://publuu.com/flip-book/287/1657573/page/24
https://magazynwiatr.pl/pdf/MagazynWiatr_01_2025.pdf