Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Czy Jastarnia przyciągnie żeglarzy?

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • poniedziałek, 2 maja 2011

Pięć stanowisk remontowych. Miejsce do mycia kadłubów. Dobrze wyposażony warsztat. Dźwig stacjonarny i podnośnik travelift. Wszystko to znajdziemy w porcie w Jastarni. Dlaczego więc tak niewielu żeglarzy trzyma tam swoje jachty i tak niewielu z nas przypływa tam na weekend?

Przed trzema laty zakończono przebudowę przystani rybackiej. Inwestycja kosztowała 36 mln zł (28 mln zł pochodziło z funduszy unijnych, a 8 mln z budżetu gminy Jastarnia). Powstał dodatkowy pomost cumowniczy, przy którym – dzięki porozumieniu z rybakami – mogą cumować także jachty. Port wzbogacił się także o trzy budynki. Dziś dysponuje dobrze wyposażonym zapleczem technicznym. Jest dźwig stacjonarny do podnoszenia jednostek o masie do 6,3 ton. Znajdziecie też podnośnik Marine Travelift o udźwigu 65 ton. To ruchoma konstrukcja pozwalająca na wydobycie jednostki z wody i przetransportowanie jej na miejsce postoju. Oprócz tego na przystani jest pięć stanowisk remontowych oraz warsztat wyposażony w narzędzia niezbędne do naprawy statków. Marian Kroll, kierownik Miejskiego Zarządu Portu Jastarnia, zapewnia, że wszystkie usługi wykonywane są zarówno dla kutrów, jak i dla jachtów turystycznych.

Dlaczego tak dobrze wyposażona przystań w Jastarni wciąż ma niewielkie znaczenie w turystycznym ruchu żeglarskim? Dlaczego w Gdyni właściciele jachtów czekają w kolejce na wolne miejsce przy kei, a do Jastarni przypływają rzadko? – Przyczyn jest kilka. Nie ma sklepu żeglarskiego, kawiarni, punktu poboru paliw dla łodzi ani wystarczającej liczby miejsc postojowych – przyznaje Marian Kroll. W nadchodzącym sezonie w Jastarni będą 42 miejsca postojowe, ale tylko cztery dla gości. Pozostałe zostaną wynajęte żeglarzom z Polski i z zagranicy. Wnioski o przydzielenie miejsca składano do 23 marca. Koszt stacjonowania jachtu zależy od wielkości jednostki i czasu pobytu. Jednorazowy postój będzie kosztował od 25 zł do 80 zł za dobę. W Gdyni postój za dobę liczony jest według wzoru: 4 zł brutto za metr długości kadłuba. Tym samym za jacht o długości 10 metrów zapłacimy 40 zł. To drożej niż w Jastarni, ale w Gdyni w cenę postoju wliczono korzystanie z toalet, wody pitnej, energii i punktu odbioru ścieków. Jastarnia również oferuje te usługi, ale trzeba za nie dopłacić.

W sezonie żeglarskim (od początku maja do końca września) do Jastarni zawija ponad 200 jednostek. Gdyby miejsc cumowniczych było więcej, z pewnością przypłynęłoby więcej jachtów. Przecież to bardzo atrakcyjna miejscowość wypoczynkowa. Naturalny pomost między zatoką a morzem. Działa tu Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie oraz stowarzyszenie Pomerank. Organizowane są imprezy kulturalne i festyny. Władze miasta wierzą, że rozwój żeglarstwa to przyszłość. Inwestują w edukację żeglarską dzieci poprzez wspieranie szkoleń dla uczniów z miejscowej szkoły.

Czy jednak doczekamy się rozbudowy przystani jachtowej? – Nie mamy jeszcze planów rozbudowy mariny. Jest to związane ze skomplikowaną sytuacją własnościową gruntów – przyznaje Marian Kroll. – Tereny przyległe do portu ma w użytkowaniu wieczystym Liga Obrony Kraju, a tylko tam moglibyśmy realizować kolejne inwestycje.

Port rybacki w Jastarni powstał w latach 1926-1931. Była to pierwsza tego typu inwestycja w II Rzeczypospolitej. Z piachu wydobytego podczas pogłębiania zatoki usypano wały. Powstał port o powierzchni 8 hektarów. Początkowo służył jedynie rybakom. Jednak już w latach 30. XX wieku stał się także bazą szkoleniową dla żeglarzy morskich, by w okresie międzywojennym zyskać miano kolebki żeglarstwa morskiego. Właśnie w Jastarni generał Mariusz Zaruski zorganizował w 1929 roku pierwszy kurs żeglarstwa morskiego. Jastarnia straciła znaczenie w chwili utworzenia bazy żeglarskiej w Gdyni. Ale, na szczęście, życie żeglarskie w mieście nie zamarło. Mamy nadzieję, że zarząd portu upora się z problemami gruntowymi i wkrótce rozpocznie rozbudowę przystani.

Kamila Ostrowska

 

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości