Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Paszke i Renault eco² ruszają po rekord

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • wtorek, 14 grudnia 2010

Kapitan Roman Paszke, aktor Bogusław Linda, doświadczony skipper Robert Janecki, rajdowiec i podróżnik Robert Szustkowski oraz siedmiu innych żeglarzy wyruszy na początku stycznia przez Atlantyk na pokładzie katamaranu Renault eco². Załoga planuje pokonać 3250 mil morskich i ustanowić rekord na trasie Las Palmas – Guadelupa.

Katamaran Renault eco² (do niedawna żeglujący pod nazwą Gemini III) to najszybszy jacht jaki kiedykolwiek pływał pod polską banderą. Na pokonanie 200 mil ze Świnoujścia do Gdyni potrzebował zaledwie 8 godzin, 55 minut i 50 sekund. Na tej łodzi można żeglować z szybkością ponad 30 węzłów. Maksymalna prędkość jaką zanotowano na pokładzie to ponad 38 węzłów czyli 70 km/h. Dla jachtu napędzanego wiatrem to doskonały wynik. Roman Paszke zbudował swój ogromny jacht z zamiarem bicia rekordów w rejsach oceanicznych, a przede wszystkim w samotnym rejsie dookoła świata. Trzy lata temu był bliski startu, ale opuścił go sponsor. Przez ostatnie miesiące kapitan Paszke organizował komercyjne rejsy i wciąż szukał funduszy. Pod koniec listopada zadzwonił i powiedział: „wreszcie światełko w tunelu. Jacht zmienia nazwę i wyrusza przez Atlantyk po rekord”.

Pierwszego dnia grudnia cała Europa została sparaliżowana przez śnieg i mróz. Podczas meczu piłkarzy Lecha i Juwentusu Turyn panowała zamieć, a temperatura odczuwalna spadła do minus 30 stopni Celsjusza. Włosi dzwonili zębami, a delegat UEFA chciał nawet przerwać mecz. W Warszawie sypał śnieg. Kraków sparaliżowany. We Frankfurcie nad Menem, w jednym z najruchliwszych portów lotniczych Europy, odwołano ponad 300 lotów. A prognoza pogody dla województwa zachodniopomorskiego brzmiała wyjątkowo paskudnie: „opadom towarzyszyć będzie silny wiatr o prędkości w porywach do 85 km/h, powodujący zawieje i zamiecie śnieżne.” W takich warunkach katamaran „Renault eco2” żeglował przez Bałtyk, mijał lewą burtą Łebę i kierował się na zachód.

Na pokładzie było sześciu żeglarzy (Roman Paszke dołączył do ekipy w Kilonii, a reszta załogi zaokrętuje się dopiero po świętach Bożego Narodzenia w Las Palmas). Wiało ponad 8 stopni Beauforta. Fala przekraczała cztery metry. Mróz był tak potworny, że załodze nie udało się podnieść na maszt zamarzniętego grota. Ale i tak nie był potrzebny. Jacht pędził ze wschodnim wiatrem 25 węzłów. Na samym foku i na maszcie, którego powierzchnia sięga 50 metrów kwadratowych. Kiedy następnego dnia rano cała Polska odśnieżała ulice i odkopywała samochody katamaran  Renault eco² był już na wysokości wyspy Fehmarn.

Jak przygotować się do rejsu w tak ekstremalnych warunkach? – Trzeba mieć oceaniczny sztormiak, a pod spodem odzież termiczną. Tyle warstw, ile zdołamy zmieścić. Na jachcie jest ogrzewanie, więc pod pokładem można wytrzymać, jest tam około 8 stopni Celsjusza. Wachty są godzinne, by nikt nie przymarzł do koła sterowego – mówi Roman Paszke.

Z Kilonii Renault eco² przepłynie do jednego z portów Bretanii. Tam katamaran przejdzie serwis, sprawdzona zostanie między innymi pokładowa elektronika. Później łódź pożegluje do Portugalii, a po świętach do Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich. – Kiedy dotrzemy do Guadelupy, będę chciał jak najszybciej wyruszyć w powrotny rejs do Europy – mówi Roman Paszke.

Jacht Renault eco²

Długość                                27,43 m

Szerokość                               14,0 m

Wysokość masztu                     33 m

Grot                                       240 m kw.

Przedni żagiel                        110 m kw.

Genaker                               330 m kw.

Powierzchnia masztu               49 m kw.

Zanurzenie                          0,46 m / 4,9 m

Wyporność                             9,8 tony

Trasa RENAULT ECO2 RACE została wyznaczona i będzie monitorowana przez WSSRC, Światową Organizację Żeglarskich Rekordów Prędkości. Szacujemy, że przepłynięcie tej trasy zajmie nam od 7 do 10 dni. W zależności od siły i kierunku pasatów – mówi Roman Paszke, organizator rejsu i kapitan Renault eco2.

Próba ustanowienia atlantyckiego rekordu to część przygotowań do samotnego rejsu Romana Paszke dookoła globu (bez zawijania do portów, ze wschodu na zachód), którego start zaplanowano na drugą połowę lutego 2011 roku.

———————

Renault ECO2 Race

Świat, w którym naprawdę dbamy o środowisko naturalne, a środki transportu spełniają wymagania zrównoważonego rozwoju jest marzeniem, które zamienia się w rzeczywistość. W Renault stworzyliśmy globalny Program Renault eco2 – jego celem jest zminimalizowanie negatywnego wpływu samochodu na środowisko naturalne na wszystkich etapach jego życia. Znakiem ECO2 oznaczamy samochody, które są przyjazne dla środowiska w całym cyklu ich istnienia, począwszy od projektu, poprzez produkcję, eksploatację

oraz recykling. Emisja CO2 tych aut jest mniejsza lub równa 140 g/km. Kolejnym krokiem tego programu jest wprowadzenie na rynek do 2012 roku pierwszej, złożonej z 4 modeli, gamy pojazdów z napędem elektrycznym o zerowej emisji podczas użytkowania (Z.E. – Zero Emisji). Pierwsze samochody elektryczne Renault pojawią się w sprzedaży na rynkach europejskich już w przyszłym roku.

Współpraca z Romanem Paszke i zaangażowanie w Renault eco2 Race wpisuje się w prowadzoną przez nas proaktywną politykę na rzecz ochrony środowiska. W ramach projektu Renault eco2 współpracujemy także z brytyjską żeglarką Ellen MacArthur, do której należał ustanowiony w 2005 r. rekord w samotnym rejsie dookoła świata.

Grzegorz Zalewski

Prezes Renault Polska

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości