Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Ownership, czyli inwestycja w jacht. Czy można zarobić? Ile trzeba zainwestować?

Idea programu polega na zakupie przez inwestora dobrze wyposażonego jachtu i odpłatnym przekazaniu go firmie czarterowej.

  • Magazyn Wiatr
  • środa, 18 listopada 2015

Leopard_44Wraz ze wzrostem zainteresowania żeglarstwem i rejsami firmy czarterowe zwiększają flotę. To doskonała okazja, aby – korzystając z koniunktury – zostać właścicielem wymarzonego jachtu i dobrze na tym zarobić.

Spośród dostępnych na rynku produktów umożliwiających inwestycję w jacht wyróżniają się programy Ownership oferowane przez firmy Moorings i Sunsail. Obie należą do grupy TUI Marine mającej wieloletnie doświadczenie w organizacji wakacji na wodzie. Programy Ownership firmy Moorings dostępne są na rynku od 1969 roku. W bazach czarterowych na całym świecie konsorcjum ma ponad 1800 jednostek, z których żadna nie ma więcej niż 5 lat.

Idea programu polega na zakupie przez inwestora dobrze wyposażonego jachtu i odpłatnym przekazaniu go firmie czarterowej. Poza comiesięcznym gwarantowanym przychodem (9 proc. wartości fakturowej jachtu rocznie w comiesięcznych wypłatach) inwestor otrzymuje dodatkowe korzyści. Firma czarterująca bierze na siebie całą obsługę jednostki wraz ze wszystkimi kosztami (od opłat portowych, poprzez ubezpieczenia, atesty, konserwacje, po serwis i naprawy). Nie trzeba też się martwić o transport łodzi ze stoczni do portu docelowego oraz o bezpieczeństwo w marinie i przygotowanie jachtu do sezonu. Profesjonalny operator dba, by jednostka była utrzymana w doskonałym stanie, dzięki czemu jej wartość na zakończenie programu będzie zadowalająca. Poza tym inwestor otrzymuje możliwość korzystania ze swojego lub takiego samego jachtu do 12 tygodni rocznie w dowolnej bazie firm Moorings i Sunsail (28 baz na całym świecie).

2013_TM_Belize_Randy Lincks_Carrie Bow CayJacht można kupić za gotówkę lub za pomocą leasingu czy kredytu. Wybór odpowiedniej jednostki, zastosowanie optymalizacji podatkowej i korzystanie z jachtu w czasie, gdy jest dostępny dla właściciela – to wszystko pozwoli na osiągnięcie wysokiego zwrotu z inwestycji. Dodatkowe dochody, które można osiągnąć poprzez organizację rejsów, sprawiają, że programy Ownership są idealne dla żeglarzy i osób, które na swoim jachcie chętnie spędzą od 6 do 12 tygodni rocznie.

Kupując jacht w programie Ownership, otrzymujemy dużą zniżkę na optymalnie wyposażoną jednostkę. Operator zobowiązuje się do wypłat wynoszących 9 proc. fakturowej wartości jachtu, pokrywać wszelkie koszty przez cały okres programu (od 60 do 66 miesięcy) i daje nam możliwość korzystania z jednostki do 12 tygodni rocznie. W starannym zaplanowaniu takiej inwestycji pomoże zespół Luxury Sails – polskiego przedstawiciela obu marek. Z pomocą eksperta inwestor podejmuje decyzję, czy wybiera jacht jednokadłubowy na karaibskich Brytyjskich Wyspach Dziewiczych, katamaran żaglowy w Chorwacji czy też katamaran motorowy na Seszelach. Zwykle eksperci polecają wybór jachtu dwukadłubowego. Katamarany cieszą się coraz większym zainteresowaniem, gdyż gwarantują większą wygodę. Poza tym w tym segmencie rynku czarterowego jachtów jest stosunkowo niewiele, a popyt jest duży.

Ile można zarobić? To zależy od ceny jachtu, lokalizacji, wartości jachtu na koniec programu oraz od wykorzystania swoich tygodni na zarobkową organizację rejsów. Przykład: katamaran leopard 44 (Sunsail 444) kupujemy z wykorzystaniem leasingu. Wpłata: 20 proc. Planujemy organizacją rejsów tylko przez sześć tygodni w roku. Po pięciu latach powinniśmy mieć spłaconą jednostkę oraz dodatkowy zarobek ponad 150 tys. euro. Pamiętajmy, że podstawowym wpływem jest comiesięczna opłata od firmy czarterowej (9 proc. ceny jachtu rocznie). Warto też zwrócić uwagę, że w wypadku oferowanych w programie jednostek notuje się niski spadek wartości. Po pięciu latach można sprzedać jacht za 55, 60 proc. ceny lub zostawić go dla siebie i nadal organizować rejsy lub pływać dla przyjemności.

Więcej informacji na stronie www.luxury-sails.pl, zakładka: Ownership

SYMULACJA PROGRAMU OWNERSHIP
Jacht: Leopard 40. Zakładamy organizowanie rejsów lub sprzedawanie armatorskich tygodni przez agencje żeglarskie. Kupujemy w pełni wyposażoną jednostkę gotową do pracy – na przykład w bazie na wyspie Tortola. Koszt zakupu: 445 000 dolarów (nominalna cena takiej jednostki to 500 tys. dolarów). Firma Sunsail wypłaca nam 9 proc. wartości jednostki rocznie w miesięcznych ratach (40 050 USD : 12 = 3337,5 USD). Łącznie przez pięć i pół roku otrzymamy 220 275 dolarów.

Rata miesięczna w pięcioletnim leasingu finansowym wynosi 4700 dolarów. W leasingu operacyjnym (6 lat) – 4450 dolarów. Wartość jachtu po pięciu latach: około 250 000 dolarów. Korzystając z jachtu przez sześć tygodni (z 12 dostępnych), możemy sprzedawać miejsca na pokładzie za około 800 dolarów za koję na tygodniowy rejs. Jeżeli obsadzimy jacht w 50 procentach (6 osób), to po sześciu tygodniach otrzymamy kwotę 28 800 dolarów. Przez pięć i pół roku otrzymamy z tego tytułu 158 400 dolarów.

Podsumujmy. Koszt zakupu: 445 000 dolarów. Wypłaty od firmy czarterowej: 220 275 dolarów. Wpływy z organizowanych rejsów w tygodniach armatorskich: 158 400 dolarów. Koszt zakupu minus wpływy = 66 325 dolarów. Jeśli po zakończeniu programu sprzedamy jacht za 250 000 dolarów, zarobimy około 180 000 dolarów. Kiedy w tygodniach armatorskich obsadzimy jacht liczniejszymi załogami lub będziemy wykorzystywać jednostkę dłużej niż przez sześć tygodni w roku, jest szansa na większy dochód.

Więcej informacji na stronie www.luxury-sails.pl, zakładka: Ownership

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości