ABC unikania uszkodzeń na jachtach. Poradnik Yacht-Pool dla skipperów i załóg (cz. I)
Jak uniknąć problemów podczas rejsu? Przede wszystkim na jachcie czarterowym, który musimy starannie poznać i sprawdzić, a zwykle mamy na to nie więcej niż dwie, trzy godziny. Co należy sprawdzić przed wyruszeniem na morze, by żeglować bezpiecznie i spokojnie? Specjaliści z firmy Yacht-Pool zauważyli, że co sezon na pokładach powtarzają się te same awarie. Postanowili więc opracować katalog dobrych praktyk i wskazówek dla sterników, dzięki którym możemy uniknąć uszkodzeń, obrażeń, kłopotów i niepotrzebnych kosztów – w kolejnych wydaniach „Wiatru” będziemy je przedstawiać i omawiać.
Odebranie jachtu
W chwili przekazania jachtu i podpisania dokumentów, skipper bierze na siebie odpowiedzialność za jednostkę i załogę. Dlatego wszelkie sprawy formalne związane z zaokrętowaniem powinniśmy załatwiać bez pośpiechu i nerwów. Im dokładniej sprawdzimy łódź, tym lepiej się przygotujemy do wakacyjnej podróży.
– Zwróćcie uwagę na wszelkie zarysowania i uszkodzenia wewnątrz i na zewnątrz (sprawdzamy meble, podłogi, żelkot na burtach ze wszystkich stron, bimini, szprycbudę, ponton oraz wszystkie luki i okna).
– Dokładnie sprawdźcie żagle i działanie windy kotwicznej.
– Policzcie kamizelki ratunkowe, pasy i liny ratunkowe.
– Zapytajcie, czy po ostatnim rejsie wykonano zdjęcia części podwodnej.
– Użyjcie telefonów komórkowych do wykonania zdjęć dokumentujących.
Należy założyć, że wszelkie uszkodzenia, które zostaną odkryte po podpisaniu przez skippera protokołu odbioru jachtu, mogą zostać uznane za powstałe w trakcie naszej podróży. Przed rozpoczęciem rejsu warto przeprowadzić odprawę, która wyjaśni załodze wszelkie zasady dotyczące bezpieczeństwa żeglugi, unikania obrażeń oraz uszkodzeń w jachcie.
Zwrot jachtu
Zgłaszajcie wszelkie problemy, które wystąpiły w trakcie rejsu. Poważniejsze uszkodzenia należy zgłosić do firmy czarterowej niezwłocznie – trzeba dać ekipie czas na zamówienie części i zorganizowanie naprawy. Przy szkodach OC trzeba brać pod uwagę, że w niektórych krajach musimy powiadomić o szkodzie basmana mariny. Jeśli tego nie zrobimy, ochrona z tytułu ubezpieczenia OC jachtu może nie zadziałać. Ewentualne zatrzymanie kaucji przez armatora należy natychmiast zgłosić do Yacht-Pool. Powinniśmy nalegać na właściwą kontrolę po rejsie oraz na zaświadczenie (poświadczone podpisem), że później wykryte szkody nie będą nas obciążać.
Obsługa silnika
Podczas rejsu sprawdzajcie regularnie (nawet codziennie) poziom oleju w silniku. Na początku można też sprawdzić poziom oleju w przekładni. Naprawy wszelkich uszkodzeń mechanizmów silnika są długotrwałe i kosztowne (szkody te zazwyczaj nie są ubezpieczone). Aby zapobiec przegrzaniu silnika, należy kontrolować wydech i chłodzenie po każdym uruchomieniu. Kontrolujcie także wskaźnik temperatury. Jeśli układ chłodzenia nie działa poprawnie, niezwłocznie należy wyłączyć silnik. Częstą przyczyną braku chłodzenia jest uszkodzony wirnik pompy wodnej lub osad na wlocie wody chłodzącej.
Po zatrzymaniu silnika możemy wlać wodę do filtra wody morskiej, który powinien się znajdować w komorze – woda musi przepłynąć bez przeszkód przez zawór denny. Po zamknięciu zawodu możemy napełnić pojemnik filtra wodą. Następnie uruchamiamy silnik na bardzo krótką chwilę – jeśli woda nie odchodzi, prawdopodobnie jest uszkodzony wirnik (należy go wymienić). Ważne: po wymianie wirnika ponownie otwieramy zawór od poboru wody morskiej.