Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Port Katowice już za rufą. Kolejne śląskie targi Wiatr i Woda w październiku przyszłego roku

  • Tekst i zdjęcia: magazyn „Wiatr”
  • poniedziałek, 13 listopada 2017

DSC03943 (Large)

Za nami druga edycja śląskich targów Wiatr i Woda. Katowicką halę Międzynarodowego Centrum Kongresowego wypełniły stoiska prawie 200 firm. Dominowały jachty motorowe i łodzie typu houseboat, ale nie zabrakło też śródlądowych jednostek żaglowych. Oglądaliśmy nawet sportowo-turystyczne katamarany. A także małe łódki plażowe, kajaki, deski SUP i skutery wodne. Śląskiej wystawie towarzyszyło forum technologiczne Marine Industry Forum Wind & Water. To impreza typu B2B (business to business) przygotowana dla przedstawicieli przemysłu jachtowego.

Na stoisku magazynu „Wiatr” gościliśmy Tomka „Sajmona” Sosina, który promował swą książkę zatytułowaną „»Polonus«, Antarktyda, polarne wwodowstąpienie”. Wydawnictwo, które opuściło drukarnię w pierwszych dniach listopada, opowiada przede wszystkim o niezwykłym remoncie i wodowaniu stalowego jachtu kilowego, który przez rok stał zakopany w zmrożonej ziemi Antarktydy. To zapewne jedyna taka akcja ratunkowa w historii światowego jachtingu. Akcja niezwykła. W Szczecinie do podnoszenia „Polonusa” używano 70-tonowego dźwigu. Na Antarktydzie kilkuosobowa ekipa żeglarzy zwodowała łódź, budując drewnianą konstrukcję. Nie wszystko poszło zgodnie z planem. Ale „Polonus” wreszcie postawił żagle i wrócił do Argentyny. A później rozpoczął długą i niełatwą żeglugę przez Atlantyk.

DSC03975 (Large)

W piątkowe popołudnie „Wiatr” zaprosił targowych gości na spotkanie z Krystianem Szypką, uczestnikiem regat OSTAR, organizatorem wyścigu samotników Wielka Żeglarska Bitwa o Gotland – Delphia Challenge. Z targowej sceny Krystian opowiadał o historii imprezy, dramatycznej tegorocznej edycji (wyścig ukończył tylko jeden skipper) oraz o przyszłości najtrudniejszych bałtyckich regat.

W sobotę scena należała do zawodników z kadry olimpijskiej. Piotr Kula (klasa Finn), Piotr Myszka i Paweł Tarnowski (RS:X), Łukasz Przybytek i Paweł Kołodziński (49er) oraz trenerzy Paweł Kowalski i Przemysław Miarczyński opowiadali o swej pracy i przygotowaniach do igrzysk olimpijskich Tokio 2020. Natomiast Mateusz Kusznierewicz, wiceprezes PZŻ do spraw sportowych, przedstawiał swój nowy projekt Polska100 organizowany przy wsparciu Polskiej Fundacji Narodowej. Okołoziemski rejs regatowym jachtem, starty w najważniejszych klasycznych regatach morskich oraz wydarzenia promujące polską kulturę i osiągnięcia – oto szalenie ambitny plan mający wzmacniać pozytywny wizerunek ojczyzny poza granicami. Początek wyprawy w 2018 roku, w setną rocznicę odzyskania niepodległości. Powrót – dwa lata później, w setną rocznicę zaślubin Polski z morzem.

Kolejna edycja śląskich targów będzie się odbywać w połowie października przyszłego roku (od 12 do 14 października). Bardzo ciekawie zapowiadają się także marcowe targi Wiatr i Woda (warszawa, od 8 do 11 marca 2018 roku). Po pierwsze – przed nami jubileuszowa 30. edycja najstarszej i największej wystawy polskiego przemysłu jachtowego. Po drugie – impreza wraca do centrum stolicy. Po kilku latach znów spotkamy się w halach Expo XXI przy ul. Prądzyńskiego 12/14. Co się zmieniło w tym miejscu? Uporządkowano teren sąsiadujący z halami i usprawniono komunikację – przez ulicę Prądzyńskiego prowadzi teraz trasa autobusu nr 921, a metro (przystanek Rondo Daszyńskiego) znajduje się zaledwie dwa kilometry od hal targowych. Autobus nr 921 to linia specjalna – Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie uruchomił ją w lutym tego roku. Zapewnia doskonałe połączenie między stacją metra a centrum targowym. Linia kursuje podczas najważniejszych wydarzeń organizowanych w Expo XXI.

Więcej o targach Wiatr i Woda na stronie internetowej www.wiatriwoda.pl.

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości