Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Finn ze skrzydłami i genakerem

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • sobota, 22 października 2011

Finn ze skrzydłami i genakerem

 

Nowoczesna i widowiskowa klasa D-One. Oto przepis na wielką frajdę

Włoska firma Devoti Sailing wprowadziła na rynek jednoosobowy skiff z genakerem. Swych sił próbują na nim między innymi sternicy z klas Finn i Laser. W lipcu pierwsza łódka D-One dotarła do Polski. Często można ją zobaczyć, jak wypływa na zatokę z gdyńskiej mariny. We wrześniu jacht prezentowano w Poznaniu i Warszawie.

Żeglując pod wiatr, siedzisz na skrzydłach wysuniętych poza burtę. Na kursach pełnych pędzisz w ślizgu jak na łódce typu skiff. Ten jacht to prawdziwa hybryda. Raz przypomina dostojnego finna, a za chwilę, po minięciu górnej boi, wciela się w skórę nowoczesnej maszyny i pędzi niemal jak olimpijka łódka 49er. Gdy wybiera się podczas żeglugi fał genakera, z dziobu automatycznie wysuwa się długi bukszpryt. Dynamiczne zwroty na kursach z wiatrem to najbardziej widowiskowe momenty podczas treningów i regat.

Firma Devoti Sailing specjalizuje się w produkcji olimpijskich łódek klasy Finn oraz popularnych jachtów regatowych typu Melges. Nowa konstrukcja przeznaczona jest dla sterników szukających prędkości, frajdy i sportowej rywalizacji na łódce jednoosobowej.

Jeśli interesują nas regatowe klasy jednoosobowe, to w Polsce nie mamy zbyt wielkiego wyboru. Najpopularniejsze są lasery: standard dla sterników dobrze zbudowanych i mocnych fizycznie, Laser Radial dla pań oraz dla mężczyzn drobniejszej postury, a Laser 4.7 dla młodzieży. Popularna jest klasa Europa, mała, zgrabna i bardzo delikatna, ważąca niewiele więcej niż Optimist. Ze starszych konstrukcji mamy klasę OK Dinghy. Niewielka grupa regatowców rywalizuje na finnach. Klasa D-One może przypaść do gustu wszystkim, którzy oczekują od żeglarstwa czegoś więcej, ale nie chcą rezygnować z wolności, jaką daje pływanie na łódkach jednoosobowych.

Jachty D-One powstają w polskiej wytwórni firmy Devoti Sailing w Dzierżoniowie (Dolnośląskie). Dotychczas wyprodukowano ich 130. Najwięcej łódek trafiło do Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Czech. Kalendarz na sezon 2011 obejmuje aż 30 regat. We Włoszech rozgrywany jest cykl Volvo Cup. W styczniu w Anzio odbyły się zimowe mistrzostwa (Winter Championship). Sezon zamknie w tym roku High Performance Grand Prix w hiszpańskiej miejscowości Murcia.

Pod koniec lipca na jeziorze Garda odbyła się druga edycja D-One Gold Cup. Startowało 36 zawodników z 11 państw. Zwyciężył Tom Slingsby, mistrz świata w klasie Laser i zdobywca tytułu Żeglarz Roku (ISAF Rolex World Sailor of the Year 2010). Natomiast w pierwszych dniach września rozegrano regaty na jeziorze Lipno w Czechach. Siódme miejsce zajął Michał Korneszczuk, którego firma (Nautica Boats) została polskim dystrybutorem jachtów D-One.

Nad Gardą, w trakcie Gold Cup, wiało dość mocno, więc w czołówce tych regat znaleźli się zawodnicy ważący od 80 kg do 98 kg. Aby umożliwić rywalizację większej grupie żeglarzy, producent oferuje jacht D-One w dwóch bliźniaczych wersjach: z krótszym lub dłuższym masztem. Na krótszy maszt wciągamy grot o powierzchni 9,5 m kw. Na dłuższym maszcie żagiel jest większy o niecałe dwa metry kwadratowe. Genaker zawsze jest tej samej wielkości (13,2 m kw.). By ułatwić balastowanie, skrzydła montowane do burt można rozsunąć. Dzięki temu zawodnik dopasowuje ustawienie skrzydeł do swojej wagi i warunków wietrznych.

Kadłub wykonano z żywic epoksydowych. Niektóre elementy wzmocniono karbonem. Maszt i bom zrobiono z włókien węglowych, a przezroczysty żagiel posiada włókna kevlarowe. Łódkę można przewozić na dachu większego samochodu. Dwuczęściowy masz po rozłożeniu mieści się w kokpicie. Na czas transportu demontowane są także skrzydła mocowane do burt.

Szefowie firmy Devoti Sailing liczą, że nowa łódka już w przyszłym roku uzyska status klasy międzynarodowej ISAF. Czy w przyszłości zastąpi Finna w programie igrzysk olimpijskich?

Krzysztof Olejnik

FOT. FRANCOIS RICHARD


Więcej informacji o klasie D-One w Polsce na stronie internetowej www.d-one.sails.pl

D-One (standard)

 

Powierzchnia żagli 24,6 m kw.

Grot 11,4 m kw.

Genaker 13,2 m kw.

Waga sternika 75-115 kg

D-One (small)

 

Powierzchnia żagli 22,7 m kw.

Grot 9,5 m kw.

Genaker 13,2 m kw.

Waga sternika 55-75 kg

Długość kadłuba 4,23 m

Waga jachtu 75 kg

Cena 10 tys. euro netto

 

 

 

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości