Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Gutek kontra Derek. Brad Van Liew uciekł

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • piątek, 18 lutego 2011

VELUX 5 OCEANS: GUTKOWSKI DRUGI, CZEKA NA PRZYLĄDEK HORN

Polak Zbigniew „Gutek” Gutkowski wciąż płynie drugi w trzecim etapie regat VELUX 5 OCEANS. Od najbliższego konkurenta, Kanadyjczyka Dereka Hatfielda dzieli go dwadzieścia pięć mil. Oddaleni o tysiące kilometrów od najbliższego lądu żeglarze ścigają się jakby był to „przybrzeżny”, pokazowy etap, a nie liczący 6000 Mm odcinek przez jeden z najodleglejszych akwenów świata, co daje kibicom dodatkowy zastrzyk adrenaliny.

W ciągu najbliższego tygodnia wszystkie jachty powinny znaleźć się w okolicach przylądka Horn. Jednak zapowiada się zmiana pogody, co niesie ze sobą nowe możliwości taktyczne oraz dodatkowe ryzyko.

„Prognoza mówi, że przez następnych kilka dni, czyli do przylądka Horn, warunki nie będą już takie kolorowe, widać duże powierzchnie zupełnie bez wiatru i można tam „zaparkować” nawet na dwa-trzy dni” – wyjaśnia sytuację Gutkowski w trakcie rozmowy telefonicznej z pokładu Operon Racing. „Trzeba dobrze pogłówkować. Można dużo zyskać, ale i dużo stracić. A nie można za bardzo przyspieszyć, bo jest fala, jakieś 8 metrów, a zjazdy z takiej fali przy postawionej dużej powierzchni żagli mogą być niebezpieczne” – dodaje Polak. „Czekamy teraz na Przylądek Horn, zobaczymy, co tam się będzie działo. Ostatnim razem, jak tam byłem (rejs katamarana Warta-Polpharma, rok 2000/01 – przyp.red.), miałem 120 węzłów wiatru albo nawet więcej, bo elektronika przestała pokazywać. Zobaczymy, jakie warunki będą tym razem.”

Derek Hatfield tak komentuje sytuację: „Gutek i ja znów walczymy blisko siebie. Czasami się rozdzielamy, ale potem znów jesteśmy razem. Nie zawsze specjalnie, znajdujemy się po prostu w tym samym systemie pogodowym, co wymusza te same decyzje i żeglugę tym samym kursem. Póki co Gutkowi udaje się utrzymywać przewagę i na razie jest poza moim zasięgiem”. Skiper Active House dodaje: „Systemy pogodowe są tutaj ogromne, dlatego jedziemy razem, ale mam nadzieję, że niedługo uda nam się rozdzielić.”

Brytyjczyk Chris Stanmore-Major, który wczoraj miał problem z podartym głównym żaglem, pomimo trudnych warunków (sztormowy wiatr i fala) naprawił rozdarcie i teraz nadrabia stracone mile.

 

Kolejność zawodników w dniu 18.02.2011 na godzinę 12.00 czasu UTC (13.00 czasu polskiego):

1. Brad Van Liew, Le Pingouin (USA): 2451 Mm do mety, dystans ostatniej doby 287 Mm, średnia prędkość 12 węzłów

2. Zbigniew Gutkowski, Operon Racing (POL): 205 mil do lidera, dystans ostatniej doby 285 Mm, średnia prędkość 11,9 węzła

3. Derek Hatfield, Active House (CAN): 228 Mm mil do lidera, dystans ostatniej doby 294 Mm, średnia prędkość 12,3 węzła

4. Chris Stanmore-Major, Spartan (UK): 507 mil do lidera, dystans ostatniej doby 240 Mm, średnia prędkokść 10 węzłów

 

Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 marca wypłyną do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.

www.velux5oceans.pl

Zapraszamy na www.velux5oceans.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

 

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

 

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

 

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości