Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Gutek ma imieniny, a Chris kłopoty

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • czwartek, 17 lutego 2011

Dziś mija dwunasta doba trzeciego etapu regat VELUX 5 OCEANS z Wellington do Punta del Este. Pierwszych trzech zawodników – Amerykanin, Polak i Kanadyjczyk minęli już strefę punktowanego pomiaru prędkości. Brytyjczyk podarł główny żagiel i ma kłopoty.

Obchodzący dziś imieniny Zbigniew „Gutek” Gutkowski (Operon Racing) wciąż żegluje na doskonałej drugiej pozycji, tracąc do lidera stawki, Brada Van Liewa (Le Pingouin) ok. 200 mil morskich. Bardzo blisko Polaka, w granicach kilkudziesięciu mil, trzyma się wciąż Derek Hatfield (Active House). Zajmujący obecnie czwartą pozycję Brytyjczyk Chris Stanmore-Major (Spartan) dziś rano w trakcie refowania uszkodził główny żagiel – grota, którego musi naprawić przy wiejącym obecnie silnym wietrze (35 węzłów – 8°B).

„Właśnie zamierzałem założyć trzeci ref. Kiedy zacząłem, jedna ze śrub mocujących szynę grota do masztu zaklinowała się z jednym z pełzaczy (wózków na których żagiel przesuwa się po szynie w górę i w dół masztu – przyp.red.) i nie mogłem go ruszyć ani w dół ani w górę. Około godziny zajęło mi uporanie się z tą sprawą. Próbowałem trochę odpaść i zredukować prędkość, ale kiedy odblokowałem wreszcie wózek, zobaczyłem duże rozdarcie z tyłu żagla. Rozdarcie ma około 2.5 metra długości wzdłuż krawędzi” – opowiadał rano Chris Stanmore-Major.

CSM musiał częściowo zrzucić wielki, ważący ponad 200 kg grot na pokład i obecnie próbuje go naprawić za pomocą dostępnych środków. Ten wypadek kosztuje go utratę kolejnych mil, które ostatnio intensywnie nadrabiał ścigając konkurentów.

„Robię, co mogę. Wciąż przecież płynę do przodu. Muszę zdjąć część grota z bomu, zabezpieczyć jakoś na pokładzie i naprawić. Teraz mam 35 węzłów wiatru, jacht jedzie szybko i fale wchodzą na pokład. Muszę uważać, żeby nie stracić kontroli nad łódką i nie stracić żagla. Najważniejsze to go naprawić, bo inaczej podrze się dalej – ale nie ma takiej opcji” – mówi Chris.

Ironia sytuacji polega na tym, że w przeciągu najbliższej doby wiatr prawdopodobnie osłabnie, ale Stanmore-Major musi dokonać naprawy teraz, w warunkach sztormowych, żeby później móc postawić cały żagiel i płynąć dalej.

 

Kolejność zawodników w dniu 17.02.2011 na godzinę 12.00 czasu UTC (13.00 czasu polskiego):

1. Brad Van Liew, Le Pingouin (USA): 2741 Mm do mety, dystans ostatniej doby 279 Mm, średnia prędkość 11,7 węzłów

2. Zbigniew Gutkowski, Operon Racing (POL): 200 mil do lidera, dystans ostatniej doby 251 Mm, średnia prędkość 10,5 węzła

3. Derek Hatfield, Active House (CAN): 232 Mm mil do lidera, dystans ostatniej doby 243 Mm, średnia prędkość 10,1 węzła

4. Chris Stanmore-Major, Spartan (UK): 459 mil do lidera, dystans ostatniej doby 149 Mm, średnia prędkość 6,2 węzła

 

Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 marca wypłyną do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.

www.velux5oceans.pl

Zapraszamy na www.velux5oceans.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

 

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

 

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości