Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Gutek ma poważne kłopoty z kilem

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • środa, 23 lutego 2011

GUTKOWSKI MA KŁOPOTY Z KILEM NA PODEJŚCIU DO HORNU

Polski żeglarz zgłasza problemy techniczne

Płynący w trzecim etapie wokółziemskich regat VELUX 5 OCEANS Polak Zbigniew „Gutek” Gutkowski, który prawdopodobnie dziś będzie mijał przylądek Horn, poinformował o problemach z kilem na jachcie Operon Racing.

36-letni sternik zgłosił komisji regatowej, że od czasu niedawnego gwałtownego sztormu, jaki przeszedł na Oceanie Południowym słyszy głuche stukanie. Szukając źródła niepokojących dźwięków Gutkowski odkrył, że jeden ze sworzni łączących kil jachtu z kadłubem jest luźny.

Przyczyną jest prawdopodobnie uszkodzenie części systemu mocowania kila utrzymującej sworzeń we właściwym położeniu. W wyniku tego ważący około 4 ton kil porusza się w swojej górnej części w zakresie ok. 3mm przy jednym ze sworzni. Ten ruch powoduje stukanie, które słyszy Gutek w momencie, gdy jacht z dużą prędkością uderza w fale.

Pogoda w trakcie zbliżania się do przylądka Horn nie pomagała Gutkowskiemu – w trakcie sztormu o sile 75 węzłów, przy 15-metrowych falach Operon Racing był dwa razy bliski wywrotki.

„Przestraszyłem się na początku bardzo” – mówi Gutek. „Jestem już tak blisko Hornu, to już prawie koniec najcięższej części tych regat przez Ocean Południowy. Ale posłuchałem trochę słów otuchy i opinii fachowców, projektantów tego systemu, wiem z czego to jest zrobione, wiem, że powinno wytrzymać. Nie wiem, co jest przyczyną, być może to drzewo, w które uderzyłem w pierwszą noc po wypłynięciu z Nowej Zelandii, to było dość mocne uderzenie.”

Komisja regatowa jest w stałym kontakcie z zawodnikiem i na bieżąco monitoruje jego sytuację, szczególnie teraz, w trakcie okrążania Przylądka Horn. O sprawie zostało również powiadomione Morskie Centrum Koordynacyno-Ratunkowe (MRCC – Maritime Rescue and Coordination Centre). Także Derek Hatfield na jachcie Active House płynący obecnie około 30 mil za Gutkowskim jest przygotowany, aby w razie potrzeby udzielić asysty Polakowi.

Komisja regatowa skontaktowała się również z projektantami jachtu Operon Racing oraz specjalistami od hydrauliki kila, którzy doradzili Gutkowi utrzymywanie go w pozycji maksymalnie wychylonej, co ogranicza ruch do minimum.

Dyrektor regat VELUX 5 OCEANS, David Adams, powiedział: „Jak tylko otrzymaliśmy informację o problemie, poinformowaliśmy chilijskie służby ratownicze. Powiedzieliśmy, że monitorujemy jacht, który zgłosił problemy z kilem, a sytuacja na razie jest pod kontrolą. Poprosiliśmy też Dereka Hatfielda, który może być koło Gutka w kilka godzin, o pomoc, jeżeli będzie taka potrzeba. Sytuacja jest dla Gutkowskiego trudna, ale podchodzi do niej w sposób profesjonalny, biorąc przede wszystkim pod uwagę kwestie bezpieczeństwa.”

O godzinie 12.00 UTC (13.00 czasu polskiego) Zbigniew Gutek Gutkowski był ok. 70 mil od przylądka Horn. Planuje dotrzeć do mety etapu w urugwajskim Punta del Este, położonym około 1300 Mm od Hornu.

„Teraz nie myślę o ściganiu, chciałbym doprowadzić łódkę w całości do Punta del Este, mam nadzieję, że na Atlantyku fala będzie dużo mniejsza i będzie łatwiej. Nieraz już miałem kłopoty, ale jestem w stałym kontakcie z komisją regat, ratownikami i moim zespołem, co dodaje mi otuchy. Teraz najważniejsze to minąć Horn, a potem zobaczymy.”

Kolejność zawodników w dn. 23.02.2011 na godzinę 12.00 czasu UTC (13.00 czasu polskiego):

1. Brad Van Liew, Le Pingouin (USA): 1111 Mm do mety, dystans ostatniej doby 128 Mm, średnia prędkość 5,3 węzła

2. Zbigniew Gutkowski, Operon Racing (POL): 259 Mm do lidera, dystans ostatniej doby 252 Mm, średnia prędkość 10,5 węzła

3. Derek Hatfield, Active House (CAN): 289 Mm do lidera, dystans ostatniej doby 255 Mm, średnia prędkość 10,6 węzła

4. Chris Stanmore-Major, Spartan (UK): 444 Mm do lidera, dystans ostatniej doby 274 Mm, średnia prędkość 11,4 węzła

 

Cytaty z jachtu Operon Racing – Zbigniew Gutkowski:

„Zauważyłem uszkodzenia przy bardzo silnym wietrze, gdy łódka była nienaturalnie obciążana przez fale. Najpierw usłyszałem głuchy dźwięk, myślałem, że to coś na pokładzie, nie mogłem tego zlokalizować. W końcu zobaczyłem, przy dużym tąpnięciu, że rusza się kil. Przestraszyłem się, bo to wygląda nieciekawie. Przez kilka godzin obserwowałem, jak się porusza, co się z tym dzieje. Zdecydowałem się poinformować wszystkich, że mam taki problem.”

„Kil w tej chwili się nie buja na boki, jest zablokowany na jedną stronę, zrobiłem to specjalnie, żeby zminimalizować stukanie. Są dwa rodzaje uderzeń, lżejsze i mocne, można je odróżnić. Mam na widoku śruby mocujące i cały ten system, na dzień dzisiejszy są nieruszone, zarówno przednie śruby jak i tylne, one to trzymają w całości.”

„Nie wiem, co jest przyczyną, być może drzewo, w które uderzyłem w pierwszą noc po wypłynięciu z Nowej Zelandii, to było dość mocne uderzenie.” „Przede wszystkim muszę mieć cały czas usztywniony kil, nie mogę regulować jego położenia, czyli nie trymuję łódki kilem, jestem skazany tylko na jedną jego pozycję. W tej chwili mało wieje, więc prędkości też spadły z tego powodu.”

„Dzwonią do mnie codziennie chilijskie służby ratownicze, pytają się czy jeszcze płynę i czy już mają po mnie lecieć, także oni są cały czas w pogotowiu, mają moją pozycję i patrzą, co się dzieje. Dodaje mi to otuchy, bo wiem, że ktoś na mnie patrzy i jakby co to jest w stanie po mnie przyjechać i mnie stąd zabrać.”

 

Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 marca wypłyną do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.

www.velux5oceans.pl

Zapraszamy na www.velux5oceans.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

 

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

 

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

 

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości