Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Gutek zaplątany w sieci rybackie

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • czwartek, 19 maja 2011

MGŁA NA TRASIE VELUX 5 OCEANS

Coraz wolniej, coraz zimniej. Gutkowski czwarty, problemy z szyną grota. 

Po tym, jak w trakcie pierwszych dni rejsu flota czterech Eco 60 płynących z Charleston do La Rochelle notowała największe przebiegi, dochodzące do 370 mil na dobę, teraz przyszło spowolnienie. Powoduje je rozległy wyż nad brzegami Nowej Szkocji w Kanadzie. Spada temperatura, jachty zaczyna otaczać charakterystyczna dla tych rejonów mgła.

„Widzę w górze nad sobą błękitne niebo, ale dookoła widoczność jest mocno ograniczona” – mówił wczoraj przez telefon Zbigniew Gutkowski, pierwszy Polak, który startuje w etapowych regatach samotnych żeglarzy dookoła świata VELUX 5 OCEANS. Obecnie jacht Operon Racing znajduje się na wysokości Halifaxu. 

Gutek od drugiego dnia tego ostatniego już etapu wyścigu znajduje się na ostatniej, czwartej pozycji. Najpierw spowalniała go burza, którą musieli przetrwać również konkurenci – Brad van Liew i Derek Hatfield. (Chris Stanmore-Major nie wspominał o niej w żadnej z rozmów). Po burzy Polak odkrył, że o kil Operon Racing zaczepił się kłąb sieci rybackich. Zanim się ich pozbył, stracił cenną drugą pozycję w tym etapie. Zaraz potem odkrył kolejny problem – chciał zarefować żagle przed koleją burzą, ale nie mógł zrzucić grota, co kosztowało go kolejnych kilka godzin straty do rywali. Kiedy morze nieco się uspokoiło, Gutkowski wszedł na maszt, żeby sprawdzić, co jest przyczyną blokowania się głównego żagla.

„Okazało się, że szyna grota jest oderwana na długości około 30 cm” – relacjonuje Gutek. „W tym miejscu brakuje 2 śrub, które zniknęły, a trzecia wyszła tylko częściowo i jej główka przeszkadzała poruszać żaglem hamując wózki grota. Wyrzuciłem ją, bo była bezużyteczna. 

Próbowałem założyć nowe śruby, ale nie było jak, bo tam już nie ma gwintu. Szyna jest wygięta, udało mi się ją trochę wyprostować za pomocą najprostszego narzędzia, jakim jest młotek, ale żeby to zrobić dobrze, to trzeba by cały odcinek tej szyny zdjąć, a o tym nie ma mowy. No i tyle. Mam teraz tylko nadzieję, że nie będę musiał używać drugiego refu, bo pozycja głowicy grota wypada wtedy dokładnie w tym miejscu, gdzie szyna jest oderwana. A przy silnym wietrze na drugim refie można na Operonie uzyskiwać naprawdę bardzo dobre prędkości, to podstawa.”

Prognoza na najbliższe dni zapowiada tworzenie się rozległego niżu, co oznacza silne wiatry. Dla Gutka jest to konieczność wyboru – czy płynąć na pierwszym refie, ryzykując niesienie za dużej powierzchni żagla w stosunku do warunków, czy ryzykować przeciąganie głowicy żagla w dół przez uszkodzony odcinek szyny, aby założyć trzeci ref.

Kolejność zawodników w dn. 19.05.2011 na godzinę 06.00 czasu UTC (08.00 czasu polskiego):

1. Brad Van Liew, Le Pingouin (USA): 2435 Mm do mety, dystans ostat. doby 142 Mm, śr. pr. 5,9 węzła

2. Chris Stanmore-Major, Spartan (UK): 20 Mm do lidera, dystans ost. doby 150 Mm, śr. pr. 6,3 węzła

3. Derek Hatfield, Active House (CAN): 48 Mm do lidera, dystans ost. doby 162 Mm, śr. pr. 6,8 węzła

4. Zbigniew Gutkowski, Operon Racing (POL): 96 Mm do lidera, dystans ost. doby 171 Mm, śr. pr. 7,2 węzła 

Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 marca flota wypłynęła do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie, którego start miał miejsce 14 maja żeglarze wyruszyli w drogę powrotną do francuskiego portu La Rochelle (3600Mm) tym samym zamykając wokółziemską pętlę liczącą ok. 30 000 mil morskich.

Zapraszamy na www.velux5oceans.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

 

 

 

 

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S. 

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości