Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Gutkowski walczył z burzą i piorunami

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • wtorek, 17 maja 2011

Flota czterech jachtów Eco 60, która w sobotę 14 maja wyruszyła z amerykańskiego portu Charleston w Karolinie Południowej z ekspresową prędkością płynie do przodu. Cel – La Rochelle we Francji, gdzie znajduje się meta piątego i ostatniego etapu regat. Tym samym żeglarze zakończą samotne zmagania na oceanach i zamkną pętlę dookoła świata po pokonaniu około 30 000 mil morskich.

Zbigniew Gutkowski, który po starcie płynął szybko i był drugi, znajduje się dzisiaj na czwartej pozycji. Pierwszego dnia wjechał w burzę z piorunami i bardzo silnym wiatrem – ok. 50 węzłów, czyli 10 w skali Beauforta. Burza minęła, ale polski żeglarz wciąż nie ma łatwo.

„Na burzy trochę straciłem, najgorsze było to, że jeszcze zmieniał się kierunek wiatru, ze szkwałami, a fala była z każdego kierunku. Niemniej już o tym zapomniałem. Pozostali pojechali bardziej pod brzeg i lepiej na tym wyszli“ – komentuje Gutkowski pierwszą dobę tego etapu. Po burzy Gutek zorientował się, że coś spowalnia jego jacht – były to stare rybackie sieci zaczepione na kilu.

„Nie czułem żadnej wibracji, nic, wiedziałem tylko, że dużo wolniej płynę“ – opowiadał dziś w nocy. „Wziąłem kamerę GoPro (specjalna kamera m.in. do zdjęć podwodnych – przyp.red.), poszedłem na dół, włożyłem ją na wysięgniku do wody przez luk ewakuacyjny, a później obejrzałem obraz na komputerze. Miałem zaczepione na kilu kłęby jakiejś starej sieci, nie mogłem się jej pozbyć. Nie wiem dokładnie jak długo z tym płynąłem, na pewno całą noc i do południa następnego dnia. Hamowało mnie to przynajmniej o połowę.“

„To były stare sieci, zerwane pewnie przez inną jednostkę, nie zatonęły tylko dlatego, że miały jeszcze jeden pływak, ale były pod wodą i nie miałem szansy ich zobaczyć. Udało mi się w końcu je ściągnąć, co nie było łatwe. Zastanawiałem się nad nurkowaniem, ale zobaczyłem dwie orki w pobliżu, więc zrezygnowałem z tego pomysłu.“ Gutkowskiemu udało się ustawić jacht na tzw. biegu wstecznym – Operon Racing musiał więc przez pewien czas płynąć do tyłu, żeby pozbyć się sieci, co dodatkowo zredukowało prędkość ostatniej doby polskiego jachtu.

Ale jak się okazuje, to jeszcze nie koniec niespodzianek. Gutka czeka wejście na maszt. „Płynę teraz na grocie zarefowanym na jeden ref, choć warunki pozwalają na więcej“ – relacjonuje Gutkowski. „Nie mogę go wciągnąć wyżej ani zrzucić, bo zablokowany jest wózek na wysokości pierwszego salingu. W tej chwili jest duża fala, warunki nie pozwalają na wejście tak wysoko. Raz już wchodziłem na maszt przy podobnej pogodzie i nie chciałbym tego powtarzać, to zbyt niebezpieczne. W każdym razie ścigać się na razie nie mogę. Teraz na szczęście zbliża się strefa ciszy, ja prawdopodobnie wjadę tam pierwszy, więc będzie okazja wjechać na maszt.”

Według raportu na godzinę 08.00 polskiego czasu dziś rano, przebiegi dobowe wszystkich jachtów wynoszą około 300 mil morskich na dobę – ok. 550 km. Stawkę prowadzi dotychczasowy lider klasyfikacji Brad Van Liew (Le Pingouin). Bardzo blisko Amerykanina znajduje się Chris Stanmore-Major (Spartan), który zdecydowanie deklarował przed startem, że zrobi wszystko, żeby trzymać się Brada. Derek Hatfield i Zbigniew Gutkowski spowolnieni przez burzę, która ominęła dwa pozostałe jachty, znajdują się 76 i 123 mile za liderem.

Pozycje na godzinę 08.00 polskiego czasu, 17.05.2011:

Brad Van Liew (Le Pingouin): 2795 Mm do mety, przebieg ostatniej doby 344 Mm, śr. prędkość 14,4 węzła

CSM (Spartan): 15 mil do lidera, przebieg ostatniej doby 336 Mm, śr. prędkość 14 węzłów

Derek Hatfield (Active House): 76 mil do lidera, przebieg ostatniej doby 318 Mm, śr. prędkość 13,3 węzła

Zbigniew Gutkowski (Operon Racing): 123 mile do lidera, przebieg ostatniej doby 282 Mm, śr. pr. 11,8 węzła

 

 

Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 marca flota wypłynęła do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie, który rozpoczął się 14 maja żeglarze płyną do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.

 

Zapraszamy na www.velux5oceans.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

 


Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

 

 

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości