Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Katamaran zbudowany z Twintexu

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • poniedziałek, 12 grudnia 2011

Twincat 15 – pierwszy katamaran zbudowany z materiału Twintex®

Dwa pływaki, dwa trapezy (dla sternika i załoganta) oraz podwójna przyjemność z żeglugi bardzo lekkim katamaranem zbudowanym z niezwykłego materiału. Przedstawiamy konstrukcję młodej francuskiej firmy 2-Win z miejscowości Perigny (okolice La Rochelle).


Tworzywo Twintex® zostało przetestowane podczas produkcji rur kanalizacyjnych o bardzo dużych średnicach. Materiał opatentowała firma Saint-Gobain eksportująca innowacyjne produkty dla budownictwa do 64 krajów. Twintex® (włókno szklane modyfikowane termicznie) zapewnia kadłubom wytrzymałość, sztywność i stosunkowo niewielką wagę. Pierwsza łódź z tego materiału powstała pod koniec 2006 r. To właśnie katamaran Twincat 15.

Pływaki mają na dziobach uchwyty ułatwiające podnoszenie i wodowanie. Siatkę rozpiętą między kadłubami i dwoma poprzecznymi belkami konstrukcyjnymi wykonano z mocnego tworzywa antypoślizgowego. Płetwy sterowe można podnosić i opuszczać automatycznie, wystarczy zdecydowany ruch rumplem do góry. Takie rozwiązanie ułatwia bezpieczne dobijanie do plaży. System unoszenia płetw jest autorskim projektem firmy 2-Win. Został przez stocznię opatentowany, by chronić pomysł na skuteczne i niezawodne działanie mechanizmu.

Pływaki katamaranu mają pod dnem przypominającą falszkil długą płetwę, której zadaniem jest minimalizowanie dryfu łodzi. Na spodzie płetwy zainstalowano stalowe okucie chroniące tę część kadłuba przed uszkodzeniem, dlatego bez obaw możemy wyciągać łódkę na piasek.

Firma 2-Win specjalizuje się w produkcji katamaranów. Buduje średnio 150 łodzi rocznie. Sprzedaje je na rynku francuskim oraz w 14 innych krajach. Prawie na każdej francuskiej plaży można zobaczyć łodzie 2-Win. Pod względem popularności w tym segmencie rynku jachty 2-Win ustępują miejsca jedynie jachtom firmy Hobie Cat – liderowi branży.

Katamarany 2-Win sprzedawane są głównie do szkółek i wypożyczalni we Francji, ale klienci indywidualni z roku na rok stają się coraz liczniejszą grupą odbiorców. Oprócz modelu Twincat 15 (dostępnego w wersji białej i czarnej – z motywem Batmana) firma produkuje mniejszy jacht Twincat 13. Oba modele dostępne są w wersjach standard, sport i xtrem. Różnią się powierzchnią żagli, materiałem, z jakiego zostały wykonane, oraz liczbą trapezów do balastowania. Łodzie standard i sport mają żagle dakronowe, natomiast xtrem – monofilmowe. Wersja standard, do rekreacyjnej żeglugi, ma patent do refowania grota, natomiast wersje sport i xtrem mogą być wyposażone w spinaker. Wszystkie modele mają przedni żagiel na rolerze. Podczas podróży łódka może być przewożona na przyczepie – w całości lub po rozmontowaniu stalowych belek łączących pływaki.

Katamaran Twincat 13 kosztuje w Polsce od 29,1 tys. zł do 34,3 tys. zł, natomiast Twincat 15 – od 40,2 tys. zł do 50,3 tys. zł (wszystkie ceny brutto). 2-Win buduje ponadto katamarany dla dzieci (Tyka Sonic oraz Tyka Sport). Więcej informacji o francuskich dwukadłubowcach znajdziecie na stronie internetowej producenta: 2-win.fr. Polskim przedstawicielem stoczni 2-Win jest firma Excellent z Gliwic (www.halsuj.pl).

 

TWINCAT 15

Długość

4,6 m

Szerokość

2,3 m

Waga

125 – 130 kg

Maszt

6,5 – 7,3 m

Grot i fok

11,4 – 15,6 m kw.

Spinaker

11,5 – 13 m kw.

Waga załogi

do  320 kg

 

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości