Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Klasa O’pen BIC czyli dzieciaki w ślizgu

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • środa, 23 maja 2012

Klasa O’pen BIC – ślizgowy jacht tańszy niż optimist

Dzieciaki, które wsiadły na tę łódkę, nie chcą wracać na optimista – mówi Andrzej Lutomski z Arki Gdynia, trener, sędzia i działacz żeglarski, który rozpoczął propagowanie francuskiej klasy O’pen BIC w trójmiejskich klubach. Pierwsza jednostka już trafiła do młodych sterników Arki. Zamówiono kolejne. Czy to początek rewolucji w żeglarstwie dzieci i młodzieży?


O’pen BIC to francuska klasa dla dzieci od 10. do 14. roku życia. Jest bardzo popularna w zachodniej Europie, przede wszystkim w Hiszpanii, we Włoszech, w Szwecji, w Niemczech i oczywiście we Francji, gdzie rozgrywane są regaty nawet dla 200 jachtów. W międzynarodowym kalendarzu są imprezy organizowane od Australii po Florydę. Narodowe kalendarze imprez mają między innymi europejskie floty – francuska, włoska i niemiecka.

Kadłub O’pen BIC wykonany jest z polietylenu. Dla początkujących sterników szyte są szkoleniowe żagle z dakronu o powierzchni 3,8 m kw. Do regat służą żagle monofilmowe (przezroczyste) o powierzchni 4,5 m kw. Ścigające się floty małych ślizgowych łódek z żaglami jak od desek windsurfingowych wyglądają naprawdę pięknie. Jacht O’pen BIC pływa szybko, nie nabiera wody, jest prosty w prowadzeniu i łatwo się go stawia po wywrotce.

Wielu z was myśli teraz: „łódka ładna, ale zapewne droga”. I tu docieramy do najważniejszej informacji. Otóż O’pen BIC wcale nie jest droższy niż inne łódki dla dzieci. Kompletny jacht gotowy do żeglugi kosztuje od 10,5 tys. zł do 10,8 tys. zł (zależnie od kursu euro). Andrzej Lutomski kupił dla klubu łódkę za 11 tys. zł (razem z wózkiem i pokrowcem). Sam kadłub kosztuje 1161 euro, czyli około 4,9 tys. zł brutto. Kadłuba do optimista nie ma na rynku w takiej cenie. Żagiel, niezależnie od wielkości, kosztuje 317 euro, tj. około 1,3 tys. zł, a maszt – 201 euro, czyli około 850 zł.

Andrzej Lutomski opracował plan budowy floty łódek O’pen BIC w województwie pomorskim. Każdy klub, który kupi łódkę, ma otrzymać na drugą dofinansowanie z Pomorskiej Federacji Sportu. W maju, podczas regat Puchar Polskiego Związku Żeglarskiego w Pucku, działacze i trenerzy będą rozmawiać o programie szkoleniowym dotyczącym tego jachtu, który ma wypełnić lukę między klasami Optimist a Laser. W programie Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży O’pen BIC miałby zastąpić konkurencję Laser 4.7 Open, w której rywalizują dziewczęta i chłopcy z najmłodszych roczników (do lat 15). – Młodzi zawodnicy muszą pływać na szybkich łódkach, przygotowujących ich do żeglugi na większych nowoczesnych konstrukcjach – mówi Andrzej Lutomski.

Producentem łódek O’pen BIC jest francuska firma BIC Sport, ta sama, która sprzedaje deski klasy Techno One Design, inne typy desek windsurfingowych, deski do surfingu, a także małe łódki typu dinghy oraz różnego rodzaju kajaki. Polskim przedstawicielem BIC Sport jest firma Board Sport z Pruszkowa (www.boardsport.pl). W sprawie łódek O’pen BIC możecie się kontaktować z Dariuszem Królem, który jest współwłaścicielem firmy. Po wpłaceniu zaliczki łódki są sprowadzane z Francji w ciągu 7-10 dni.

Krzysztof Olejnik

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości