Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Korsar czyli mały Latający Holender

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • piątek, 1 lipca 2011

Grupa zapaleńców chce upowszechnić na polskich wodach łódkę Korsar. To jeden z najpopularniejszych w Europie otwartopokładowych oldtimerów. Używane drewniane jednostki można kupić na zagranicznych, głównie niemieckich, aukcjach już za tysiąc euro.

Korsar to szybka regatówka, która już przy niewielkim wietrze wchodzi w ślizg. To także rodzinna żaglówka, idealna na sobotnie i niedzielne wycieczki. Piękne obłe kształty, mahoniowy kadłub, wysoki, smukły maszt, duże białe żagle i kolorowy spinaker. Wszystko to sprawia, że Korsar jest jedną z najpopularniejszych klas łodzi żaglowych w Europie (około 5 tys. zarejestrowanych jednostek).

Powierzchnia podstawowego ożaglowania to 15 m2. Wraz ze spinakerem daje to prawie 30 m2 żagli. Korsar ma niewielkie zanurzenie (10 cm) oraz jest stosunkowo lekki (130 kg). Długość kadłuba wynosi 5 m, szerokość – 1,7 m. W regatach załogę stanowią dwie osoby, jednak podczas rejsów turystycznych Korsar bez większych problemów pomieści rodzinę z dwójką dzieci.

Jacht został zaprojektowany w 1958 roku. Pierwsze egzemplarze wykonano w niemieckiej stoczni Mader. Początkowo łódź była produkowana wyłącznie z obłogów, jednak z czasem wprowadzono laminat oraz zaczęto łączyć materiały (kadłub z laminatu przykryty mahoniowym pokładem). Od 1999 roku produkowane są nowe, bardziej ergonomiczne kadłuby o zaokrąglonych półpokładach, które gładko przechodzą do środka kokpitu.

Korsar porównywany jest do legendarnej klasy FD. Jest nawet nazywany miniaturką Latającego Holendra. Te dwie jednostki posiadają bardzo dużo wspólnych cech: podobny kształt kadłuba, rynnę spinakera, regulowany, obrotowy miecz oraz wanty. Wyposażone są także w pasy balastowe i trapezy ułatwiające żeglugę przy silniejszych wiatrach.

Na wielu jeziorach Europy kluby żeglarskie organizują regaty tej klasy. Do najbardziej prestiżowych należą Tydzień Travemünde oraz Tydzień Warnemünde (Niemcy), Riva Cup na jeziorze Garda (Włochy) oraz Puchar Euro Cup. Obecnie prowadzonych jest ponad 50 list rankingowych, między innymi we Włoszech, w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Holandii. Tylko niemiecka lista rankingowa liczy około tysiąca załóg.

Od trzech lat Korsar jest obecny również w Polsce. Początkowo była to tylko jedna żaglówka z 1968 roku [odrestaurowana przez autora artykułu w 2009 roku – przyp. red.]. Obecnie na naszych wodach pływają cztery łodzie (po jednej w Opolu i Poznaniu oraz dwie w Warszawie). Armatorzy planują założyć stowarzyszenie klasy Korsar, aby rozpowszechniać tę klasę na polskich wodach. W sezonie 2011 odbędzie się pierwszy ogólnopolski zlot oraz pierwsze amatorskie regaty. W kolejnych latach miłośnicy klasy Korsar chcą nawiązać kontakty z żeglarzami z Niemiec, Włoch i Austrii oraz zorganizować międzynarodowe mistrzostwa Polski.

Michał Wójcik

Więcej informacji o klasie Korsar na zagranicznych stronach internetowych: www.korsar.de, www.korsar.at

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości