Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Lornetki dla żeglarzy

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • czwartek, 21 października 2010

Mimo, że nowoczesne zdobycze techniki, takie jak GPS, sonar czy radar, znacznie ułatwiają żeglugę oraz zwiększają bezpieczeństwo na wodzie, nic nie zastąpi dobrej lornetki.

Mając do dyspozycji markowy sprzęt, jesteśmy w stanie zgromadzić sporo informacji na temat warunków panujących na wodzie. Lornetka w rękach doświadczonego sternika, szczególnie w pobliżu uczęszczanych szlaków żeglugowych lub przy słabej widoczności, jest bardzo cennym narzędziem. Na jachtach warto ją mieć pod ręką. Planując zakup lornetki, która ma służyć na pokładzie jachtu lub łodzi motorowej, należy dokładnie odpowiedzieć sobie na dwa pytania: czego oczekujemy od sprzętu oraz w jakich warunkach pogodowych będziemy go używać.    

Wodoszczelność

Lornetka eksploatowana na wodzie oczywiście musi być wodoszczelna. Hermetyczna konstrukcja sprawia, że urządzenie bez problemu zniesie częste bryzgi słonej wody, a nawet pełne zanurzenie (o ile nie trwa ono zbyt długo). Obudowa musi obronić lornetkę przed solą, która w przypadku przeniknięcia do wnętrza mogłaby negatywnie wpłynąć na działanie precyzyjnego mechanizmu ustawiania ostrości. Warto również zwrócić uwagę na wypełnienie azotem oraz uszczelniające pierścienie, które dodatkowo chronią układ optyczny przed zaparowaniem. Wodoszczelną i hermetyczną konstrukcję posiadają między innymi lornetki Nikon z następujących serii: EDG, High Grade, Monarch, Marine, Action EX, Sporter EX oraz StabilEye.

Szerokie pole widzenia i jasność obrazu

Lornetka żeglarska powinna również oferować możliwie najjaśniejszy obraz oraz szerokie pole widzenia. Ostrość ludzkiego wzroku i jego zdolność do rozpoznawania kolorów oraz drobnych szczegółów silnie pogarsza się w słabych warunkach oświetleniowych. Aby czuć się bezpiecznie na wodzie bez względu na porę dnia, warto dysponować sprzętem, który nawet w zupełnej ciemności zapewni nam możliwie najlepszy obraz. Dlatego powinniśmy zainteresować się lornetkami, które posiadają dużą źrenicę wyjściową.

Źrenica wyjściowa określa średnicę wiązki światła docierającego do oka obserwatora za pośrednictwem okularu. Jej wartość możemy łatwo obliczyć, dzieląc średnicę obiektywu lornetki przez jej powiększenie. Im większa średnica, tym więcej światła dociera do źrenicy oczu, dając jaśniejszy obraz. Optymalna źrenica wyjściowa, zapewniająca najjaśniejszy obraz, powinna mieć taką samą średnicę, jak źrenica oka w momencie obserwacji. Źrenice ludzkiego oka w pełnej ciemności mogą osiągnąć średnicę 5-7 mm i taką też średnicę powinny mieć źrenice wyjściowe lornetki. Najjaśniejszy obraz zapewniają duże lornetki o parametrach 7×50 czy 8,5×56 (na przykład Marine 7×50 IF WP lub Monarch 8.5×56 DCF). Dobre właściwości optyczne oferuję także mniejsze urządzenia o parametrach 8×42 czy też 8×40 (EDG 8×42, Action EX 8×40 CF).

Pole widzenia lornetki decyduje natomiast o tym jak duży obszar podczas obserwacji jesteśmy w stanie objąć wzrokiem. O ile na lądzie niewielkie pole widzenia nie zawsze jest problemem, to obserwacja z pokładu jachtu kołyszącego się na wodzie wymaga możliwie największego pola widzenia. Parametr ten ma wpływ między innymi na łatwość odnajdywania obiektów, a tym samym na bezpieczeństwo w trakcie nawigacji. W żeglarstwie najlepiej spisują się lornetki o polu widzenia wynoszącym 6 stopni lub większym. Należy pamiętać, że duże pole widzenia idzie w parze z niewielkim powiększeniem, więc wszystkie lornetki o powiększeniu
od 7x do 10x będą się dobrze spisywały na pokładzie.

Pewność chwytu

Kolejną niezwykle istotną cechą jest ergonomia lornetki, a zwłaszcza wygoda i pewność chwytu w jednej dłoni. Często podczas żeglugi zachodzi potrzeba, by sternik zza koła sterowego wyszukał jakiś punkt na linii brzegowej lub widnokręgu. Jeśli zdecydujemy się na niewielką lornetkę z pryzmatami w układzie dachowym (Monarch 8×42 lub High Grade 7×42 – nie będzie z tym żadnych problemów. Lornetki większe, typu Action EX 7×50, dadzą klarowny obraz jeśli będziemy je trzymać w obu dłoniach.

Wbudowany kompas

Warto również zwrócić uwagę na dodatkowe funkcje oferowane przez nowoczesne lornetki, takie jak wbudowany kompas (dostępny m.in. w modelu Nikon Marine 7×50 CF WP Compass). Rozwiązanie to pozwala błyskawicznie odczytać namiary w czasie obserwacji. Skala widoczna jest w polu widzenia jednego z okularów, a podświetlenie diodą LED umożliwia nawigację przez całą dobę. Pionowa i pozioma skala kątowa pozwoli z kolei określić odległości od obiektów, na przykład od latarni morskiej lub wieży kościoła na brzegu.

Marcin Górko

Materiał przygotowano przy współpracy z firmą Nikon Polska.

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości