Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Motorówki jak luksusowe kawalerki

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • czwartek, 30 czerwca 2011

Prezentujemy fińskie motorówki budowane przez Bella-Veneet Oy, jednego z największych producentów łodzi z laminatów w Skandynawii. Motorówki marki Flipper powstają w Kuopio nad jeziorem Kallavesi w środkowej Finlandii. To jachty o sportowych liniach. Są szybkie i bogato wyposażone.

To jachty o sportowych liniach. Ich kadłuby w przekroju przypominają literę V. Producent nie oszczędza na stali nierdzewnej ani na elementach z drewna, dzięki czemu łodzie nabierają wyjątkowego charakteru. Około 70 proc. łodzi opuszczających stocznię w Kuopio trafia na eksport.

Głównym projektantem łodzi Flipper jest Szwed Håkan Södergren. Flipper 605 WA czy nowy Flipper 705 HT to jego ostatnie prace. W branżowej prasie zbierają pochlebne recenzje za funkcjonalność, własności nautyczne, sportowe osiągi i bezpieczeństwo żeglugi. Te stosunkowo niewielkie konstrukcje wyposażone są między innymi w lodówkę, kuchenkę i ogrzewanie.

Linia marki Flipper obejmuje dziesięć typów łodzi. Niektóre z nich to bliźniacze konstrukcje różniące się jedynie rodzajem nadbudówki i aranżacją pokładu. Podczas warszawskich targów Wiatr i Woda prezentowano model 630 OC. Jacht cieszył się sporym zainteresowaniem. – To jedna z tych motorówek, o której można powiedzieć, że jeśli wpadnie w oko, to już nie sposób myśleć o żadnej innej – mówi Jędrzej Kocewicz ze szczecińskiej firmy Horyzont reprezentującej w Polsce fińskie marki Flipper, Bella i Aquador.

Flipper 630 OC to łódź na krótkie rejsy, na weekendowe wycieczki i na ryby. Na jacht można wejść przez rufę lub przez dziób. Środkową część dużej przedniej szyby stanowią przesuwane drzwi. To dość niezwykłe, by na tak niewielkiej łódce udało się zaplanować kabinę z dwoma wejściami. Na prawo od przednich drzwi znajduje się stanowisko sternika z deską rozdzielczą zaprojektowaną w taki sposób, że prowadzący jacht może się poczuć jak w aucie osobowym. Po lewej stronie jest fotel pasażera (albo pilota – jeśli zechcemy użyć słownictwa ze świata rajdów samochodowych). A w suficie zamontowano szyberdach. W tylnej części jest miejsce noclegowe dla dwóch osób. Ta łódka dostępna jest także w wersji i HT (z bardziej otwartym kokpitem) i DC (z całkowicie otwartym kokpitem).

Flipper 630 OC w podstawowej wersji kosztuje 99 tys. euro netto. Za ekskluzywniejsze trzeba zapłacić 125 tys. euro netto. Ponieważ motorówki tej marki debiutują w tym sezonie na polskim rynku, przedstawiciel stoczni przygotował ciekawą ofertę dla klientów (dotyczy wszystkich modeli i obowiązuje do końca sezonu). W cenie otrzymamy nie tylko łódź, ale także sześć kamizelek (plus dwie dla dzieci), koło ratunkowe, ploter Raymarine serii A, toaletę chemiczną, cztery odbijacze, wiosło, zapasowy zbiornik na paliwo, kotwicę, linę kotwiczną o długości 20 metrów, apteczkę, bosak oraz zestaw środków pielęgnacyjnych.

Najmniejsza motorówka z linii Flipper to 520 HT na weekendowe wycieczki dla 3-4 osób, z podwójną koją w kształcie trójkąta znajdującą się w dziobowej części kadłuba. Największa łódź to Flipper 750 HT z czterema kojami, przeszkloną nadbudówką i przestronnym kokpitem z wielką kanapą w kształcie litery U.

Flipper 630 OC

Długość 6,30 m

Szerokość 2,40 m

Waga 910 kg

Zanurzenie 0,75 m

Zbiornik paliwa 105 l

Zbiornik wody 13 l

Kategoria CE C

Silnik 55-110 KW

Więcej informacji o motorówkach z Finlandii znajdziecie na stronie internetowej www.finboats.pl.

Polskim przedstawicielem stoczni Bella-Veneet Oy jest firma Horyzont ze Szczecina, która w ofercie ma trzy marki fińskich motorówek:

Bella (www.bellaboats.fi)

Flipper (www.flipperboats.fi)

Aquador (www.aquadorboats.fi)

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości