Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Niebawem trudne decyzje taktyczne

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • wtorek, 2 listopada 2010

Trwa pierwszy etap regat Velux 5 Oceans. Prowadzący flotę Brad Van Liew (Le Pingouin) oraz Zbigniew „Gutek” Gutkowski (Operon Racing) znajdują się obecnie na wysokości brazylijskiego Salwadoru. Aby dotrzeć jak najszybszą, co nie znaczy najkrótszą drogą, do oddalonej jeszcze o około 3 000 Mm mety w Cape Town muszą niedługo skręcić wyraźnie w lewo i płynąc w stronę Afryki, przejść przez strefę zmiennych układów atmosferycznych w okolicach wyspy Św. Heleny.

Polaka od Amerykanina dzieli odległość około 150 mil morskich. Nie jest to odległość duża na całej trasie pierwszego etapu regat liczącej 7500 Mm. W najbliższych dniach decydujące znaczenie będą miały taktyka i optymalne wykorzystanie skomplikowanej sytuacji pogodowej. „Przygotowuję się do dużej zmiany. Płyniemy obaj pod brzegiem Brazylii dopóki nie pojawi się szansa na skręt. Pogoda nie będzie zbyt stabilna i Gutek może mieć kilka szans wyjścia do przodu. Są różne możliwości pokonania tej trasy i jestem sam ciekaw jak to się ułoży” – mówił rano Van Liew. „Jestem trochę przed nim, ale to nie jest duża przewaga. Czy on może to nadrobić? Oczywiście, że może” – dodał.

Zbigniew „Gutek” Gutkowski pilnie obserwuje ruchy przeciwnika, ale ma świadomość pewnych ograniczeń sprzętowych: „Jadę na sto procent możliwości tej łódki. Nie jestem w stanie zrobić nic więcej. Kiedy patrzę na raporty pogodowe, widzę, że Brad na tym samym kursie w tych samych warunkach ma większą prędkość o około 2 węzły. To właśnie przepaść technologiczna między naszymi jachtami” – mówi żeglarz. „Natomiast cały czas myślę o tym, jak dogonić Amerykanina. Z tego co widzę z najnowszej prognozy pogody, to niestety nie ma krótszego przejścia przez wyż Świętej Heleny i jest duża szansa, że Brad będzie musiał jechać bardzo mocno dookoła, a ja za nim. Jest też pewne prawdopodobieństwo, że będę mógł skrócić sobie tę drogę. Sytuacja taktyczna jest naprawdę skomplikowana” – tłumaczył.

Żegluga w pasacie pozwala obu liderom na trochę odpoczynku po wyczerpującym i wymagającym ciągłej uwagi przejściu okolic równika. Gutkowski tak mówi o życiu na pokładzie:

Wcześniej nie można było dużo spać, bo warunki się często zmieniały, teraz są ustabilizowane więc można na dłużej się położyć, tak na 3-4 godziny, choć oczywiście z włączonymi wszystkimi alarmami, ale póki co u mnie alarmy jeszcze się nie uruchamiały. Można bez stresu leżeć, oczywiście o ile się ufa urządzeniom elektronicznym. (…) Sprzątam z pokładu ryby latające, żadnych delfinów nie widziałem już dawno. Nie było też wielorybów, na szczęście, bo tego spotkania bym sobie nie życzył. Jestem wciąż zaskoczony, że moja prowizoryczna naprawa hydrogeneratora działa – to niesamowite urządzenie, naprawdę z kosmosu. Mogę mieć włączoną non-stop całą elektronikę i nawet lodówkę, a chłodna woda to prawdziwy rarytas.

Wyż Świętej Heleny, układ atmosferyczny na Południowym Atlantyku pomiędzy Brazylią a Cape Town to nie jest stabilny wyż azorski. To raczej seria wyżów, które się odrywają od brzegów Ameryki Południowej i przesuwają w stronę wyspy Świętej Heleny żeby dołączyć do dominującego tam większego układu wyżowego. Wyż jest jak wiadomo dla zawodników niekorzystny i stanowi swego rodzaju „parking”, nawet jeżeli oznacza tylko spowolnienie łódki a nie całkowity brak wiatru. Lepszy jest układ niskiego ciśnienia generujący silne wiatry. Trzeba więc poczekać na odpowiedni moment żeby przejść pomiędzy mniejszymi wyżami i razem z którymś niżem szybko pożeglować w korzystnym kierunku, dynamicznie reagując na ciągłe zmiany sytuacji pogodowej.

 

Kolejność zawodników w dn. 02.11.2010 na godzinę 12.00 czasu UTC:

Sternik

odległość do mety (Mm)

odległość do lidera

ostatni przelot dobowy (Mm)

średnia prędkość (węzły) 

Brad Van Liew

(Le Pingoiun)

3004.3

0

142.7

5.9

Gutek

(Operon Racing)

3165.1

160.8

1132.8

5.5

Derek Hatfield

(Active House)

3590

585.7

108.1

4.5

Chris Stanmore-Major (Spartan)

3759.2

754.9

131.3

5.5

Christophe Bullens

(5 Oceans of Smiles)

5200.1

2195.7

7.6

0.3

VELUX 5 OCEANS, organizowany przez Clipper Ventures PLC jest najstarszym indywidualnym wyścigiem dookoła świata, znanym od 28 lat najpierw jako BOC Challenge, a później jako Around Alone. W obecnej edycji trasa liczy pięć odcinków które żeglarze przepłyną w trakcie dziewięciu miesięcy. Po starcie który miał miejsce 17 października z La Rochelle flota płynie do Cape Town, następnie do Wellington w Nowej Zelandii, Salvador w Brazylii i Charleston w USA. Ostatni odcinek biegnie przez Atlantyk z powrotem do Francji. Jachty spodziewane są na mecie VELUX 5 OCEANS w czerwcu 2011.


Zapraszamy na www.velux5oceans.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

 

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

 

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

 

Partnerzy i dostawcy regat

Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com

Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr

Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston

Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com

Dostawca nawigacji: www.maxsea.com

Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk

Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org 

Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com 

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości